تهران-ایسکانیوز: وزیر نیرو با اشاره به ارایه پیشنهاد این وزارتخانه برای افزایش تعرفه آب و برق مشترکان، از دولت خواست به دلیل مشکلات این وزارتخانه دولت با این پیشنهاد موافقت کند.


پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت در اواخر شهریور ماه قیمت برق و گاز قبوض مشترکان را افزایش داد. بر اساس توضیحات مسئولان وزارت نیرو این افزایش 30 ریالی برای توسعه انرژی‌های نو و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بود که تا نیمه سال 92 به تعویق افتاده بود. پس از چند هفته از این افزایش قیمت، باز هم مشترکان شاهد افزایش 10 تومانی بهای هر متر مکعب آب در قبوض شهری بودند. به گفته محمد پرورش مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، این افزایش 10 تومانی هم بر اساس مصوبات مجلس انجام شده بود. بر اساس مصوبه نمایندگان ملت قرار بود درآمدهای حاصل از این افزایش قیمت، صرف توسعه آبرسانی روستایی شود.


اگرچه قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حمید چیت‌چیان تاکید کرده بود که قبوض آب و برق افزایش قیمت جدیدی را تجربه نخواهند کرد اما این بار وزیر نیرو در حاشیه همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران تاکید کرد که قیمت آب و برق به دلیل مشکلات صنعت باید افزایش یابد و پیشنهاد آن به دولت ارایه شده؛ اما نظر نهایی از سوی هیات وزیران اعلام خواهد شد. وی افزود: افزایش قیمت آب و برق نیاز به مصوبه دولت دارد.


وزیر نیرو در ادامه سخنان خود از انعقاد قرارداد برای احداث 8000 مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی خبر داد.


وی درباره بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی در حوزه آب و برق گفت: براساس اجرای سیاست های اصل 44 و قانون برنامه پنجم توسعه، قانون گذار وظیفه دارد در صورتی که دولت بنگاه اقتصادی را مکلف به عرضه محصول با قیمت کمتر می‌کند مابه التفاوت قیمت را بپردازد, اما این مساله در بودجه سال های گذشته مغفول مانده بود.


چیت‌چیان بیان کرد: با دستور معاون اول رییس جمهور این موضوع در بودجه سال 1394 نیز در نظر گرفته شده است.


ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو نیز در این مراسم از درخواست وزارت نیرو برای تعدیل تعرفه‌های آب و برق خبر داد. وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 92 درصد شبکه‌های آب روستایی، 72 درصد طرح‌های آبرسانی روستایی و 40 درصد پروژه‌های فاضلاب‌ روستاها اجرا شده‌اند و از سوی دیگر در بودجه سال 1394 در زمینه آب روستایی و اجرایی شدن فاینانس و ضابطه‌ها برای ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی پیشنهادهای لازم داده شده است.


وی تاکید کرد: در حوزه پروژه‌های آب و فاضلاب 3000 میلیارد تومان پروژه توسط منابع بخش خصوصی اجرا شده است.

کد خبر: 121808

وب گردی

وب گردی