همایش گاگریو با هدف آسیب شناسی رسم‌های غلط در مراسمات قوم بختیاری برگزار می‌شود

احسان قائدی گفت: ماهیت کلی رویداد گاگریو، بیشتر یک همایش پژوهشی و آسیب شناسی از افرادی است که در مراسمات عزاداری قوم بختیاری در این استان‌ها به مداحی مشغول هستند و این رویداد بیشتر یک نشست پژوهشی و توجیهی برای آسیب شناسی رسم‌های غلط در مراسمات و نقد و بررسی اشعار خوانده شده توسط این اشخاص است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، اولین همایش منطقه ای گاگریو، به میزبانی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، اداره کل تبلیغات اسلامی استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در بهمن ماه سال جاری در شهرکرد برگزار می‌شود.

احسان قائدی رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: اولین همایش منطقه‌ای گاگریو با حضور گاگریو خوانان استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: ماهیت کلی این برنامه بیشتر یک همایش پژوهشی و آسیب شناسی از افرادی است که در مراسمات عزاداری قوم بختیاری در این استان‌ها به مداحی مشغول هستند و این رویداد بیشتر یک نشست پژوهشی و توجیهی برای آسیب شناسی رسم‌های غلط در مراسمات و نقد و بررسی اشعار خوانده شده توسط این اشخاص است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ نفر از گاگریو خوانان از استان‌های مذکور در این همایش حضور دارند و سخنرانی کارشناسان دادگستری، جامعه شناسان و بختیاری پژوهان نقد و بررسی اشعار و موسیقی اجرا شده در مراسمات و اجرای موسیقی اصیل بختیاری از جمله برنامه‌های این رویداد است.

قائدی با اشاره به این که همایش گاگریو، یک رویداد پژوهشی است و قرار بر این نیست که برنامه سوگواری در آن اجرا شود، گفت: بیشتر مباحث فرهنگی و عامه با موضوع گاگریو خوانی مورد بررسی و کارشناسی قرار خواهد گرفت و هدف از برگزاری آن احیای فرهنگ غنی بختیاری و نشان دادن آسیب‌های جدی جدیدی است که اخیراً به این فرهنگ ورود پیدا کرده و در مراسمات این روزهای قوم بختیاری برگزار می‌شود.

ایشان اظهار کرد: در میان افراد و ساکنان مناطق زاگرس جنوبی با تأثیر از گسترش ابعاد هویت مدرن و تغییر سبک زندگی، بخش زیادی از مناسک مرتبط با شیوه زیست سنتی کمرنگ و یا محو شده‌اند و به جای آن‌ها عناصر نوین مرتبط با عصر جدید جایگزین شده است. یدیهی است که برای کاهش آسیب جدی و حفظ فرهنگ غنی ایران زمین و مناطق سنتی و بختیاری‌نشین، بایستی هر چه بیشتر بکوشیم و این عمل جزء وظایف ملی و منطقه‌ای ماست.

گاگریو در گویش بختیاری به معنای نوای غمگین است

گفتنی است که گاگریو در فرهنگ بختیاری به نام های دیگری مانند «گوگِریو» و «سُروُو» که مخفف سروده عزاست، معروف است. هم‌چنین گاگریویا در زبان بختیاری به معنای نوای غمگین است. قدیمی‌ترین گاگریوها به سبک زنانه خوانده می‌شوند؛ این سبک از موسیقی بسیار غمگین و سوزناک است که در هنگام سوگواری و مرگ یکی از افراد هر تیره، بستگی به جایگاه اجتماعی فرد متوفی خوانده می‌شود و این سبک در مناطق هفت‌لنگ نشین و چهارلنگ نشین به یک صورت اجرا می‌شود. گاگریو در گویش میوندی نیز به نام «دنگدال» شناخته شده است.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1218347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =