امام جمعه موقت تهران: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها حق‌الناس را در نظر می‌گیرد

امام جمعه موقت تهران گفت: آن‌چه برای شورای نگهبان مطرح است، حق‌الناس است و اگر حق کسی تأیید است و تایید نشود، حق‌الناس زیرپا گذاشته شده و اگر حق کسی عدم تأیید است و تأیید شود، در آن‌صورت حق مردم زیرپا گذاشته شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی-سیاسی این هفته‌ی پایتخت، با اشاره به خطبه‌ی 176 نهج‌البلاغه، اظهار داشت: امام علی(ع) در این خطبه بر انجام عمل صالح برای جمع‌آوریِ توشه‌ی قیامت، عاقبت‌اندیشی امور، اهتمام بر راه مستقیم و حق، صبر در برابر مشکلات و خدا ترس‌ بودن تأکید فرموده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام خاتمی: توده مردم حجاب را می‌خواهند

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر لزوم یادآوری ایام الله، افزود: تفسیر و روایات اهل‌بیت(ع) به ما می‌گوید که یکی از مصادیق ایام الله، روزهایی است که خداوند نعمت ویژه‌ای به بندگان داده است. بر این مبنا، دهه‌ی فجر از مصادیق ایام الله است؛ قبل از پیروزی انقلاب، روزهایی بر کشور می‌گذشت که کشور به بیگانگان فروخته می‌شد و مردم جنایت کشتار 17 شهریور را به‌یاد دارند که مردم را به گلوله بستند و خداوند شرّ این فرعون را از سر این ملت کوتاه کرد.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: طبق قرآن کریم باید در کنار صبر، شکرگزاری هم داشته باشیم و هم‌اکنون در چهل‌و پنجمین سالگرد انقلاب هستیم؛ مردم ما شکر کردند و این نعمت ادامه دارد.

خاتمی عنوان کرد: در یک‌ماه آینده راهپیمایی 22 بهمن را در پیش داریم که مردم ما به‌عنوان پیش‌مقدمه‌ی حماسه انتخابات شرکت خواهند کرد و حضور در این راهپیمایی، شکر نعمت پیروزی و انقلاب است. مناسبت دیگر نیز انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است.

وی در خطبه دوم با اشاره به دهه فجر، تصریح کرد: انقلاب تغییر یک دولت به دولت دیگر نبود و انقلاب، تغییر یک گفتمان به گفتمان دیگر بود؛ تغییری که امام راحل 15 سال از این شجره‌ی طیبه پاسداری کرد و تغییر گفتمان رخ داد. نسل جدید بدانند که این تغییر گفتمان، تغییر گفتمان انزوای اسلام به حضور دین در صحنه بود؛ این مسئله مثل آفتاب روشن است که سلسله‌ی پهلوی برای اسلام‌زدایی آمدند. کارِ دیگر آن‌ها تغییر تاریخ هجری شمسی به تغییر ننگین شاهنشاهی بود. بعد از آن می‌خواستند اسلام را از رسمیت بیندازند و ارکان آن حکومت را بهایی‌ها پُر کرده بودند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، قانون اساسی نوشته شد و اسلام به‌عنوان محور درآمد. قوانین باید طبق قوانین اسلام باشد و حداقل 50 فقیه و مجتهد بر کلمه‌ کلمه‌ی این قانون کار کردند و تغییر گفتمان اسلام‌زدایی به حضور دین در صحنه رخ داده است. با پیروزیِ انقلاب اسلامی، گفتمان بردگی و تحت‌الحمایه به گفتمان استقلال رخ داد. ما افتخار می‌کنیم که امروزه، جمهوری اسلامی ایران مستقل‌ترین کشور جهان است.

خاتمی یادآور شد، با پیروزیِ انقلاب اسلامی، گفتمان طاغوت و استبداد تغییر کرد و آزادی متن قانون اساسی ماست. با انقلاب، تغییر گفتمان فحشاء و گناه به گفتمان حیا و عفاف صورت گرفت.

وی هم‌چنین اظهار داشت: گرچه مردم از بی‌حجابی‌ها می‌رنجند و آن را ناسپاسی نسبت به انقلاب می‌دانیم ولی مقایسه این زمان با طاغوت قیاس مع‌الفارق است و امروزه، حجاب قانون بوده و بی‌حجابی خلاف شرع و قانون است. کسانی می‌خواهند قُرُق شرع و قانون را بشکنند، من به‌عنوان خطیب جمعه نصیحت می‌کنم که اگر به فرهنگ جای دیگر هم دل‌بسته‌اید، احترام مردم و متدینین را نگه دارید؛ این بی‌حجابی‌ها تیری بر قلب متدینین است. دوستانه می‌گویم دست از این هنجار نادرست بردارید و قانون را رعایت کنید و لایحه حجاب و عفاف مراحل نهایی را طی خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران درخصوص انتخابات اسفندماه، خاطرنشان کرد: آن‌چه برای شورای نگهبان مطرح است، حق‌الناس است و اگر حق کسی تأیید است و تایید نشود، حق‌الناس زیرپا گذاشته شده و اگر حق کسی عدم تأیید است و تأیید شود، در آن‌صورت حق مردم زیرپا گذاشته شده است. با این نگاه در شورای نگهبان سعی می‌کنیم شکایات و اعتراضات را بررسی کرده و منابع چهارگانه وجود دارد و مصاحبه با افراد صورت می‌گیرد. اطمینان می‌دهم که 12 نفرِ شورای نگهبان دین‌شان را به دنیای خود و به دنیای دیگران نمی‌فروشند.

خاتمی گفت: تأیید شورای نگهبان به‌معنای این است که یک کاندیدا کفِ صلاحیت را دارد و تعیین سقف صلاحیت با مردم، رأی و انتخاب اصلح است. تایید شورای نگهبان هرگز به‌معنای این نیست که یک کاندیدا اصلح است.

وی ادامه داد: به کاندیداهای مورد تأیید شورای نگهبان نیز می‌گویم یادتان باشد که شما کاندیدای جمهوری اسلامی هستید، جنس تبلیغات باید با دیگران تفاوت داشته باشد و باغ سبز دروغین نشان دادن، اسراف و تبذیر و هم‌چنین تخریب دیگران برای رأی‌آوری در شان کاندیدای جمهوری اسلامی نیست.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: دیده می‌شود اندکی هستند که برای رأی‌آوری نظام را زیرسوال می‌برند؛ آن‌ها بر سفره‌ی نظام نشسته و آن را زیر سوال می‌برند! اگر هم در این‌صورت رأی بیاورند، این رأی برای آن‌ها برکت نخواهد داشت.

خاتمی در پایان با اشاره به جنگ در فلسطین گفت: ما نمی‌توانیم ماجرای غزه را فراموش کنیم؛ امت مقاوم بیش از 27000 شهید و 60 هزار مجروح داده و هزاران نفر آواره شده‌اند و ان‌شاالله پیروز میدان خواهند بود. در گزارش‌ها آمده بود که قطر از پیشرفت جدی مذاکرات آتش‌بس خبر داده، ما ضمن محکومیت ده‌ها باره‌ی رژیم جلاد و آدم‌کشِ صهیونیستی می‌گوییم دو شرطی که حماس در این آتش‌بس دارد شروط معقول است. توقف کامل حملات این رژیم و آزادی همه اسرا در برابر همه اسرا باید انجام شود. البته سفارش می‌کنیم که بعد از صلح هم مراقبت و هوشیاری‌شان را حفظ کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =