ساختار دانش همانند تعلم و تربیت به نوآوری نیاز دارد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همان گونه که نوآوری در حوزه تعلیم و تربیت انجام می‌شود باید در علم و ساختار دانش نیز انجام شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در اولین جشنواره ملی کرسی‌های تخصصی و ترویجی دانشگاه آزاداسلامی که صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: همان گونه که نوآوری در حوزه تعلیم و تربیت انجام می‌شود باید در علم و ساختار دانش نیز انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر لزوما نوآوری علمی برخواسته از بنیان علمی افراد منشا نمی‌گیرد. یعنی امکان دارد فردی با هر سطح علمی بتوانند طرح نوآورانه‌ای ارائه دهد.

همایون ادامه داد: روش تحقیق در علوم انسانی حکمی مدار بسیار اهمیت دارد و نظام دانشگاه‌های ما نیز بر این اصل استوار شده‌اند.

این مسئول درباره محورهای اولین جشنواره ملی کرسی‌های تخصصی و ترویجی مطرح کرد: این محورها شامل گام دوم انقلاب و دانشگاه، مردم سالاری دینی، مکتب سردار سلیمانی و دانشگاه، نوآوری و اشتعال آفرینی، هوش مصنوعی و دانشگاه، هویت و سیک زندگی ایرانی اسلامی و یادگیری عمیق و مهارت افزایی است.

وی افزود: اگر بخواهیم سطح علمی در کشور و دانشگاه ارتقا یابد باید تکرار شود تا تبدیل به یک اصل و نظریه علمی شود.

همایون عنوان کرد: در حال حاضر نظام آموزشی کشور بر پایه تکرار است. یعنی معلم یا استاد آنقدر مطلبی را تکرار می‌کند تا دانش آموز یا دانشجو آن علم را یاد بگیرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی عنوان کرد: اساتید نباید تمام مطالب درسی و علمی را به دانشجو انتقال دهند. دانشجویان باید درباره آن موضوع تحقیق و تفکر کند. سپس با استاد مجدد درباره آن موضوع علمی صحبت کنند.

وی ادامه داد: اساتید باید دانشجویان را به تفکر در موضوعات علمی تشویق کنند. اگر دانشجو فکر کردن را بیاموزد، نیازی نیست خیلی سر کلاس حاضر شود. رشد شخصیت علمی دانشجویان از تفکر آغاز می‌شود.

همایون با اشاره به اینکه اساتید نباید مقابل نوآوری علمی مقاومت کنند و اجازه دهند سایر نظام‌های فکری آنان را ارتقا دهند، گفت: میان رشته‌های دانشگاهی به ابداع نوآوری علمی کمک می‌کنند. چرا که این رشته‌ها از تلفیق چند رشته صورت می‌گیرند و در نهایت منجر به تحول و چرخش علمی می‌شوند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما باید دانشجویان را به اجرای علم هدایت کنیم. در چنین شرایطی علمی که دانشجویان آموخته‌اند، شکوفا و کاربردی می‌شود.

میثم چگین رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به آغاز دهه فجر گفت: امام خمینی فرموند حفظ انقلاب اسلامی از پیروزی اسلامی مهم‌تر است.

بیشتر بخوانید:

زبان و ادبیات فارسی یک شبکه هویت‌ساز است که باید بیش از پیش مورد توجّه قرار گیرد

وی گفت: باتوجه به مشکلات پیش آمده در سال‌های گذشته ما متوجه شدیم که حفظ انقلاب اسلامی نه تنها آسان نیست، بلکه دشوار نیز است.

چگین ادامه داد: ترور شخصیت‌های مختلف علمی و سیاسی در اوایل انقلاب نشان می‌دهد که شخصیت‌های علمی تا چه میزان تاثیر گذار بودند که ترور می‌شدند.

رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به نظر می‌رسد که ما در تبیین مبانی نظری و علوم انسانی نیازمند فعالیت بیشتر هستیم. در این راستا، ایده پردازی و نظریه پردازی نیاز فعالیت تخصصی است.

وی گفت: کرسی‌های نظریه پردازی با رهنمودهای مقام معظم رهبری تشکیل شد. رفع شبهات هدف اصلی این کرسی‌ها است.

چگین اضافه کرد: هدف کرسی‌های نظریه پردازی فراتر بردن و گسترش مرزهای دانش است. همچنین به ارزیابی و نقد موضوعات مختلف نیز کمک می‌کنند.

این مسئول درباره انواع کرسی‌ها گفت: این کرسی‌ها شامل علمی و ترویجی، نوپردازی، نظریه پردازی، انتقادی است.

وی درباره اهمیت برگزاری کرسی‌های علمی و ترویجی گفت: پذیرش مشکلات و چالش‌ها به حفظ انقلاب اسلامی کمک می‌کند. بنابراین برگزاری کرسی‌ها نباید فقط به بیان یک مسئله ختم شود، بلکه باید راهکار و ایده نوین برای حل مشکل ارائه شود و پیرامون آن موضوع صحبت شود.

چگین گفت: ما در ۴ دهه گذشته بارها شاهد بودیم که یک سیاست یا طرحی در حکمرانی و توسط مجلس یا مسئولان تکرار می‌شود و هر بار به نتیجه مشابه رسیده ولی باز تکرار می‌شود. این نشان می‌دهد که اساتید و صاحب‌نظران باید در این موضوعات نظر، پیشنهاد و راهکار ارائه دهند. در واقع باید از ظرفیت اساتید استفاده شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: البته ما باید از کرسی‌های ترویجی گذر کنیم و به کرسی‌های نظریه پردازی بپردازیم. بنابراین ما از تمام اساتید دعوت می‌کنیم که طرح‌های پژوهشی خود را به ما ارائه دهند تا ما به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع دهیم.

وی گفت: ۱۵۵۰ کرسی‌های ترویجی توسط اساتید و ۱۳۱۰ کرسی در بخش دانشجویی در این جشنواره برگزار شده است.

چگین بیان کرد: در اولین جشنواره ۲۵۰ عنوان کرسی به دبیرخانه ارسال شده است. ۱۴۱ کرسی مرتبط با محورهای جشنواره تشخیص داده شد. در انتها داوران ۱۴۱ مورد را بررسی کرده و فقط در ۷ محور موضوعاتی را شایسته تقدیر دانستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =