علوم انسانی با تدوین کتاب، اسلامی نمی‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حوزه علوم انسانی با تدوین کتاب، اسلامی نمی‌شود. بلکه با بازگشت به اصل علم اسلامی، امکان پذیر است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین جشنواره ملی کرسی‌های تخصصی و ترویجی دانشگاه آزاداسلامی که امروز ۱۵ بهمن ماه در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی برگزار شد، گفت: آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و ایام مبارک ماه رجب را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم تک تک ما بتوانیم نهایت استفاده معنوی را از این ماه ببریم.

بیشتر بخوانید:

موفقیت «طرح پویش» را در رشته‌های هنر و علوم انسانی دنبال می‌کنیم

وی گفت: اگر تعالی علمی و معنوی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است، برگزاری کرسی‌های آزاداندشی سهم بسزایی در آن دارد. کرسی‌ها اعم از نظریه پردازی و آزاد اندیشی پل عبور برای رسیدن به مرجعیت علمی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اولین جشنواره کسری های نظریه پردانی نوآورانه و ترویجی یک اقدام نمادین برای رفتار سازی است که توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. اگر قصد داریم دانشگاه به ریل اصلی یعنی گذار از تقلیل علم به تولید علم برسد، باید به رفتار سازی در جامعه اهمیت دوچندانی دهیم.

دکتر طهرانچی با تصریح بر اینکه نظریه پردازی مقدمه مرجعیت علمی است، گفت: شبکه سازی و گفتمان سازی نیز لازمه رسیدن به مرجعیت است. بنابراین تا زمانیکه شبکه سازی از اساتید در حوزه علوم انسانی و سایر علوم صورت نگیرد، رفتار سازی نیز انجام نمی شود.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی گفت: ما نیازمند تغییر رفتار جامعه نخبگانی هستیم. متاسفانه در حال حاضر چارچوب‌های نادرستی مانند مقاله نگاری و نگاه کوتاه مدت به علم وجود دارد که مانع از تولید علم می‌شود و جریان علم به درستی انجام نمی‌شود.

وی افزود: عادت‌های حاکم بر جامعه علمی باید اصلاح شود. همه می‌دانیم برخی از امور در آموزش عالی نادرست است، اما جرات تحول در حوزه علم را نداریم.

دکتر طهرانچی گفت: زمانی ما متوجه آثار و نتایج عادت‌های نادرست جامعه علمی می‌شویم که پاسخ مردم به رشته‌های دانشگاهی و دانشگاه‌ها را مشاهده می‌کنیم که عمدتا مثبت نیست. آنان فکر می‌کنند که ما برخی رشته‌ها را از کارآمدی انداخته‌ایم.

رئیس دانشگاه آژاد اسلامی با بیان اینکه غرب حاکمیت خود را در حوزه مرجعیت علمی بر ما دیکته کرده است، گفت: به عنوان مثال مشارکت در انتخابات و مردم سالاری دینی یک تفکر است و ریشه در بینش‌ افراد دارد. مرجعیت علمی، منطقه ممنوعه نظام سلطه است. در این راستا به کشورهای آزادی خواه اجازه پیشرفت علمی نمی‌دهند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در حال حاضر بردگی مدرن با انحصاری کردن علم صورت می‌گیرد، گفت: رهبری علم توسط غرب نیز شامل مدیرت اقتصاد دانش بنیان، حکمرانی دانش، عصر اطلاعات، فناوری‌های همگرا است.

وی با انتقاد از عدم تولید علم در کشور و نگاه کوتاه مدت به علم در دانشگاه‌ها گفت: حوزه علوم انسانی با تدوین کتاب، اسلامی نمی‌شود. بلکه با بازگشت به اصل علم اسلامی، امکان پذیر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شکل گیری تمدن نوین اسلامی الزاماتی دارد، گفت: این الزامات شامل رهبری علم جهانی، مرجعیت علمی، تولید نظریه و فکر، انقلاب علمی و رستاخیز علمی است.

دکتر طهرانچی گفت: ما نباید انتظار پذیرش یک نظریه را از سوی جامعه نخبگانی فقط با برگزاری یک کرسی داشته باشیم. چرا که  نظریه میانه راه چرایی و چیستی علم است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما در نگاه به علم تعارض جدی با غرب داریم. بنابراین باید از روش تحقیق و شرط کافی مانند ملاک های پذیرش بشری استفاده کنیم. شرط کافی یعنی استفاده از قوانین الهی. 

وی اضافه کرد: به عقیده من، اگر ما برای تولید نظریه به شرط کافی یعنی ملاک پذیرش بشری، ملاک پذیرش نظریه یعنی شرط لازم و کافی و شرط لازم اعتقاد داشته باشیم، می‌توانیم تمدن علمی اسلامی را ترویج دهیم. 

دکتر طهرانچی عنوان کرد: اکنون مهمترین سوال این است که دانشگاه ها با استفاده از  میراث تاریخی انقلاب و علم و تجربه انقلاب اسلامی، چگونه می توانند در شکل گیری و جریان سازی علم تاثیرگذار باشند و رسالت خود را به درستی انجام دهند. من پاسخ می‌دهم که دانشگاه‌ها با بازگشت به جایگاه علمی درست و تولید علم، می‌توانند رسالت خود را انجام دهند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: پاسداری نظام علمی از محبت نظری و نعمت مردم سالاری دینی است. این مردم سالاری میراث ارزشمند امام راحل و شهدا است. حفظ مردم سالاری نیز یکی از رسالت  های مهم جامعه دانشگاهی است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1218696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =