سلطه علم غربی، مانع تحول علوم انسانی / دانشمندان علوم انسانی به بنیادهای نظری آشنا نیستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سلطه مفاهیم مدرن علم یکی از موانع تحول علوم انسانی است که بر فضای علمی کشور سایه انداخته است. این هژمونی اقتدار و مرجعیتی دارد که برون‌رفت از آن کار بسیار دشواری است.

حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره موانع تحول در علوم انسانی اظهار کرد: تحول در علوم انسانی مسیر زیادی را گذرانده است. به طوری که وضعیت امروز علوم انسانی در ایران با ۴۰ سال پیش قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید:

گلایه معاون پژوهشی وزارت علوم از وضعیت رتبه علوم انسانی ایران

وی افزود: در زمینه تحول علوم انسانی هنوز به صورت ایده‌آل دست پیدا نکرده‌ایم. موانع متعددی در مسیر تحقق تحول علوم انسانی وجود دارد. نخست هژمونی و سلطه مفاهیم مدرن علم بوده که بر فضای علمی کشور سایه انداخته است. این هژمونی اقتدار و مرجعیتی دارد که برون‌رفت از آن کار بسیار دشواری است.

پارسانیا تصریح کرد: مانع دیگر تحقق تحول علوم انسانی این است که ورود علوم مختلف از جمله علوم انسانی به کشور ما با رویکرد فناورانه و تکنیکال اتفاق افتاد. وقتی علوم صرفا به صورت کاربردی محض دیده می‌شوند و توجهی به لایه‌های عمیق آن نمی‌شود، برخورد با این علوم به صورت سطحی خواهد بود. ناآشنا بودن عالمان این علوم به بنیادهای نظری دانش‌ خودشان هم به این موضوع دامن می‌زند.

نگاه ابژه‌محور به سنت تاریخی کشور به دلیل غلبه علم مدرن

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: وقتی عالمی در یک علم مستقر شود، آن علوم به هویت فرد تبدیل می‌شود. به طوری که فرد گمان می‌کند تغییر در علم، تغییر در هویت خودش است. حجابی که نسبت به علوم انسانی تاریخی ما به دلیل غلبه مفاهیم مدرن وجود دارد، شکل گرفته که تحول علوم انسانی را سخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اصطلاحات و مفاهیم مدرن برای برخی عالمان، مطلق شده‌اند. در رویکرد این افراد، نگاه کردن به سنت تاریخی خودمان فقط به صورت ابژه امکان‌پذیر است. فعالیت‌هایی مانند راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی بر اساس سنت اسلامی، قدم‌هایی است که در راستای تحول علوم انسانی در حال انجام است.

گفتنی است، پیش‌تر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم گفت که با وجود دستاوردهای خوب در زمینه‌های مختلف علمی، در بعضی از حوزه‌ها مانند هنر و علوم انسانی رتبه‌های خوبی نداریم و رتبه ایران از جهت تعداد مقالات در این حوزه ۴۴ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =