۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
تحقیق و توسعه ضروری‌تر است یا پژوهش‌های پایه‌ای؟

کارشناسان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا معتقدند که این کشور برای اینکه تسلط خود روی جهان علم و فناوری تثبیت کند باید نوآوری‌های در حال توسعه را تسریع کند و در عین حال بودجه برای تحقیقاتی را که به اکتشافات متحول کننده آینده دامن می‌زند، افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ در بخش اول گزارش کمیته عملکرد علم و فناوری آمریکا گفتیم که این کمیته در نظرسنجی که از بیش از ۲ هزار نفر آمریکایی انجام داده، به این نتیجه رسیده است که آمریکا جایگاه اصلی خود را در دنیای علم و فناوری جهان از دست داده است و باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در زمینه‌هایی چون بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس و تربیت نیروی کار متخصص و فنی انجام دهد. در بخش دوم این گزارش می‌خوانید که سرمایه‌گذاری روی تحقیقات پایه از اهمیت بالایی در پیشرفت علم برخوردار است و به طور کلی چه موانعی بر سر پیشرفت این کشور در حوزه علم و فناوری وجود دارد.

کاشت بذرهای نوآوری در علوم پایه

کمیته عملکرد علم و فناوری آمریکا در گزارش امسال خود می‌گوید: تحقیقات پایه - مطالعات کنجکاوی‌محور که به دنبال کشف دانش جدید به جای دنبال کردن کاربردهای خاص است - برای پیشرفت‌های علمی که زندگی را بهبود می‌بخشد و به رفع چالش‌های اجتماعی کمک می‌کند ضروری است. آمریکا همچنان رهبر جهانی از لحاظ صرف هزینه‌های تحقیقات پایه است و از این جهت از چین پیشی می‌گیرد. نکته مهم این است که دولت فدرال بخش بزرگی از بودجه را برای تحقیقات پایه فراهم می‌کند و منابع بشردوستانه بیشتر باقیمانده را تامین می‌کنند.

با وجودی که کسب و کار خصوصی نقش مهمی در سیستم نوآوری آمریکا ایفا می‌کند، از تحقیقات اساسی و غیرهدف یا خیلی کم پشتیبانی می‌کند یا اصلاً پشتیبانی نمی‌کند، زیرا تحقیق و توسعه آن باید ماموریت محور باشد و روی پتانسیل بازار و سود تمرکز کند. از سوی دیگر، تحقیقاتی که توسط دولت فدرال تامین مالی می‌شوند، معمولا ریسک زیادی دارند و در بلندمدت جواب می‌دهند. در نتیجه دولت فدرال اساسا نقش سرمایه‌گذار خطرپذیر را ایفا می‌کند. از این رو سعی می‌کند که بیشتر روی تحقیقاتی سرمایه‌گذاری کند که اغلب زمینه را برای شرکت‌های خصوصی فراهم می‌کند و بعدا محصولات خاصی را توسعه می‌دهند.

پس نتیجه چه می‌شود؟ هر گونه کاهش در بودجه فدرال برای تحقیقات پایه این خطر را ایجاد می‌کند که پیشرفت‌های تکنولوژیکی در خدمت جامعه متوقف شود. یک مثال کلیدی علم زیست پزشکی است. ۲ مطالعه اخیر نشان می‌دهد که حمایت دولت فدرال زمینه‌ساز توسعه نهایی درمان‌های نجات دهنده است. یکی از این مطالعات نشان داد که ۲۴ مورد از ۲۸ داروی موثر در بازار از تحقیقات پایه‌ای حمایت شده توسط مؤسسه ملی بهداشت نشات گرفته است. مطالعه دیگر، تمام ۲۱۰ داروی تائید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار داد و دریافت که همه آنها توسط موسسه ملی بهداشت تامین شده‌اند و بیش از ۹۰ درصدشان از تحقیقات پایه گرفته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا پیشگامی در علم و فناوری را از دست داده است/ آمریکایی‌ها نگران افزایش بی‌اعتمادی عمومی به علم هستند

این در حالی است که معمولا تحقیقات پایه با بازگشت فوری سرمایه همراه نیست، اما عملکرد حیاتی و ارزش بلندمدت آن در پیشرفت‌های بی‌شماری، مانند واکسن‌های کووید ۱۹، فناوری ویرایش ژن CRISPR، و آزمایش‌های PCR برای HIV، مالاریا و آنفلوآنزا ثابت شده است. دانش پایه برای توسعه درمان‌های جدید بیماری‌هایی چون سرطان و آلزایمر نیز ضروری به نظر می‌رسد.

پیشرفت‌هایی مانند این یک شبه یا از طریق یک پروژه تحقیقاتی واحد اتفاق نمی‌افتد. در برخی موارد، رسیدن به آن ده‌ها سال و ده‌ها مطالعه فردی طول می‌کشد. و بدون بودجه پایدار دولتی، بسیاری از دانش‌های بنیادی در قلب فناوری‌های انقلابی کشف نشده باقی خواهند ماند.

سوخت‌رسانی به فناوری‌های لبه

اعضای کمیته عملکرد علم و فناوری آمریکا معتقدند که این کشور با تهدیدهای وجودی بسیاری مواجه است و علم و فناوری کلید حل این چالش‌ها را در اختیار دارد. این کشور برای دستیابی به آینده‌ای روشن، باید نوآوری‌های در حال توسعه را تسریع کند و در عین حال بودجه برای تحقیقاتی را که به اکتشافات متحول کننده آینده دامن می‌زند، افزایش دهد.

در این گزارش آمده است: تاریخ به ما نشان می‌دهد که اگر تصمیم بگیریم عمل کنیم. آن چیزی که باعث شد انسان برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ روی ماه قرار بگیرد، به ایجاد فناوری‌هایی کمک کرد که اکنون آن را بدیهی می‌دانیم. اختراعاتی مانند سیستم‌های تصفیه آب، GPS، هدست‌های بی‌سیم و اسکن‌های CAT به روزهای اولیه برنامه فضایی برمیگردد. و در دهه‌های پس از مأموریت‌های مرکوری و آپولو، ناسا به توسعه فناوری‌هایی ادامه داد که ما هر روز از آنها استفاده می‌کنیم؛ از دوربین‌هایی که به اندازه کافی کوچک هستند تا روی گوشی هوشمندمان قرار می‌گیرد تا فناوری‌هایی که عمل لیزیک چشم را ممکن می‌کند. امروزه، از طریق علوم زیستی پیشرفته، انرژی پاک، محاسبات کوانتومی، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته، این قدرت را داریم که بار دیگر در مقیاس جهانی و با عزمی که آمریکا برای آن بسیار شناخته شده است، پیشروی کنیم.

موانع پیشرفت علم و فناوری

در گزارش کمیته عملکرد علم و فناوری آمریکا آمده است: موقعیت آمریکا به عنوان یک رهبر جهانی در علم و فناوری دیگر نقشی نیست که بتوانیم آن را بدیهی بدانیم. سال‌هاست که دانش‌آموزان ما در علوم، ریاضیات و خواندن از همتایان جهانی خود در کشورهای صنعتی پیشرفته عقب مانده‌اند.

همه‌گیری کووید ۱۹ تنها با کاهش نمرات آزمون‌های ملی در ریاضیات و خواندن به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر، این شکاف را بدتر کرد. کاهش سرمایه‌گذاری دولت در بخش علم و فناوری تنها بخشی از دلایل این چالش بزرگ و عدم پیشروی آمریکا در رقابت جهانی نوآوری است. آمریکا همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی دارد که با بهبود آموزش STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) در مدرسه شروع می‌شود.

نمودار زیر نشان می‌دهد که از نظر مردم آمریکا چه عواملی باعث عدم پیشرفت علم و فناوری این کشور می‌شود:

تحقیق و توسعه ضروری‌تر است یا پژوهش‌های پایه‌ای؟

نتیجه‌گیری

کمیته عملکرد علم و فناوری آمریکا در بخش نتیجه‌گیری این گزارش می‌گوید: فقدان یک استراتژی ملی علم و فناوری و یک برنامه هماهنگی فراگیر سازمانی همراه با مکانیسم‌های مالی نامنظم، ناهموار و کوته‌بینانه، کاستی‌هایی هستند که دیگر نمی‌توانیم نادیده بگیریم. ما باید از این لحظه حساس برای طراحی و شناسایی اولویت‌ها و اهدافی استفاده کنیم که کل اکوسیستم علم و فناوری آمریکا - در سازمان‌های فدرال، بخش‌ها، صنایع، دانشگاه‌ها و امور بشردوستانه- الهام‌بخش و درگیر آن هستند.

ما باید دلارهای مالیات‌دهندگان خود را هوشمندانه خرج کنیم، از جمله روی تحقیقات اساسی که منجر به بسیاری از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های علمی زمان ما شده است و همچنان ادامه دارد. ما باید به طور فعال مراکز ملی تعالی در سراسر کشور را برای رسیدگی به چالش‌های چند دهه‌ای که با آن روبه‌رو هستیم، از جمله تغییرات آب و هوا و امنیت انرژی تامین مالی کنیم. همچنین باید در سیستم آموزشی STEM مدارس و نسل بعدی کارمندان STEM سرمایه‌گذاری کنیم.

این گزارش باید به عنوان یک زنگ بیدارباش عمل کند. توانمندسازی علم و فناوری با یک استراتژی ملی، افزایش بودجه فدرال برای تحقیق و توسعه، تقویت هماهنگی حیاتی بین آژانس‌های علمی، و تقویت آموزش STEM مدارس پیشنهادهای ضروری است که منجر به آمریکای قوی‌تر می‌شود. قانونگذاران باید حمایت قاطع خود را از سیاست‌های انتقادی ارائه‌شده در این گزارش که وضعیت علم در آمریکا را برای دهه‌های آینده تقویت می‌کند، اعلام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =