جزئیات راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران - مشهد

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای اجرای طرح قطار سریع‌السیر تهران-مشهد گفت: پیش‌بینی اعتباری این طرح ۲۰ میلیارد دلار است و طرح اکنون در مرحله طراحی قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محسن منصوری شامگاه دوشنبه در حاشیه نشست شورای اداری استان سمنان افزود: راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کشورها نمادی از فناوری رو به توسعه است.

بیشتر بخوانید:

آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری از سه‌شنبه + جزئیات

وی ادامه داد: قطار سریع‌السیر در بیشتر کشورهای پیشرفته اولویت حمل و نقل ریلی است و از سال‌های گذشته طرح راه اندازی آن در مسیر تهران - قم - اصفهان آغاز اما متاسفانه نیمه‌کاره رها شده بود.

دستور رئیس جمهور برای راه‌اندازی

وی بیان کرد: راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در مسیر تهران - مشهد که از استان سمنان عبور می کند با دستور رییس جمهور در دستور کار قرار گرفته است که ۲۰ میلیارد دلار تامین مالی نیاز دارد.

منصوری با اشاره به اینکه این اعتبار با ظرف بودجه عمومی کشور تامین‌شدنی نیست، تاکیدکرد: با حضور رییس جمهور و مسوولان وزارت راه وشهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شرکت راه آهن و وزارت نفت نشست‌هایی برگزار شد و برای این منظور مجوزی برای برداشت از صندوق توسعه ملی و تهاتر نفت اخذ شده که البته بودجه عمومی‌تر و برای اجرای بعضی حوزه های ریلی دیگر هم قابل استفاده است.

معاون اجرایی رییس جمهور افزود: اکنون شرکت راه آهن به عنوان کارفرما مذاکرات اولیه با شرکت‌های مشاور انجام داده است و بازدیدهایی انجام شده و کار در مرحله طراحی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بازدید از مسیر انجام شده و ماه‌های آینده فرایند اجرایی این قطار سریع السیر آغاز می شود، تاکید کرد: این پروژه‌ای منحصر به فرد است و ما وقتی درباره این نوع قطار صحبت می‌کنیم بحث از دانش و حرکت بر مرز تکنولوژی است و از این جهت این پروژه اهمیت دارد و دولت هم به جدیت این موضوع را پیگیری می کند.

منصوری اضافه کرد: طبق گفته آیت‌الله رئیسی رییس جمهور در دور دوم، دولت به استان‌هایی سفر می کند که بخش عمده ای از طرح‌های مصوب دور اول سفر را اجرایی کرده باشند.

وی با اشاره به شاخص بودن سمنان در اجرای طرح‌های دور اول سفر دولت سیزدهم، تصریح کرد: در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی به سمنان سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد عمرانی ایجاد شد که سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان محقق شد و در بخش اقتصادی حدود هشت هزار میلیارد تومان تعهد بود که حدود ۶ هزار میلیارد تومان تامین شده است و اتفاق مهمی در سطح استان در حوزه اقتصادی و عمرانی رخ داده است.

منصوری یادآور شد: با اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه در دور اول سفر به سمنان، سفر دولت سیزدهم به استان در آینده نزدیک انجام می‌شود و از همین رو تعداد قابل توجهی از طرح‌های بزرگ استان برای بهره‌برداری مهیا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =