کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی پاک بی‌انگیزه هستند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه در قیمت گذاری محصولات کشاورزی سالم با محصولات کشاورزی غیر سالم تفاوتی وجود ندارد، بنابراین کشاورزان نیز در تولید محصولات پاک و سالم بی انگیزه هستند.

محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره در گفت و گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز اظهار کرد: در استان خراسان شمالی میزان مصرف سم در مزارع و باغات برای مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی هر ساله به طور میانگین 430 گرم در هر هکتار مبتنی بر فُرم ماده موثره است.

وی افزود: حداقل میانگین مصرف سم در سطح کشور 750 گرم در هر هکتار و میانگین مصرف جهانی سم نیز یک کیلو گرم در هر هکتار است.

رضایی تصریح کرد: با توجه به میزان سم مصرفی اشاره شده در سطوح کشاورزی خراسان شمالی، محصولات کشاورزی استان به لحاظ میزان سم مصرفی و باقیمانده سموم در ردیف محصولات سالم و پاک طبقه بندی می شوند.

با این وجود، وی عنوان کرد: کشاورزان انگیزه ای به تولید محصول سالم و پاک ندارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: علت این بی میلی، آن است که در بازار ایران قیمت گذاری محصول سالم با محصول غیر سالم هیچ تفاوتی ندارد درحالیکه قیمت محصول سالم و پاک باید بیشتر از قیمت محصول غیرسالم باشد تا کشاورز برای ادامه تولید محصول سالم و حتی بهره گیری از مبارزه بیولوژیک ( روش های غیر شیمیایی) انگیزه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در خراسان شمالی، طی سال جاری یک هزار هکتار از سطح مزارع گوجه فرنگی و 50 هکتار از سطح باغات سیب استان علیه دو آفت مبارزه بیولوژیک شدند.

رضایی افزود: بابت این مبارزه بیولوژیک 840 میلیون تومان اعتبار دولتی صرف شد.

لزوم آموزش تولید محصولات پاک برای دست یابی به بازارهای صادراتی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به صدور گواهینامه بهداشتی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف نیز اشاره و عنوان کرد: در سال جاری از گمرک استان 42 کیلوگرم زعفران تولیدی استان و از گذرگاه های مرزی سایر استان ها نیز 288 هزار تن انگور و 124.5 تن گیلاس تولیدی استان صادر شدند که این اداره گواهینامه بهداشتی این محصولات را به لحاظ عاری بودن از آفت، آلودگی و باقیمانده آفت کش ها صادر کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان استان خرده مالک هستند، بنابراین برای تولید محصولات صادرات محور می بایست فرهنگ تولید محصولات سالم، پاک و ارگانیک برای یافتن و حفظ بازارهای صادراتی را به کشاورزان آموزش دهیم که در دستور کار این اداره است.

آفت جدید در کمین کشاورزی خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی که در دستور کار این اداره برای سال زراعی جاری است نیز اظهار کرد: ورود بروز کرم برگ خوار پاییزه، کشاورزی استان را تهدید می کند.

وی گفت: کرم برگ خوار پاییزه، آفت پروانه ( شب پره) است که ورود و بروز آن در مزارع و باغات استان های جنوب کشور از مهر ماه امسال اتفاق افتاده و شناسایی شده است.

رضایی عنوان کرد: دامنه تغذیه این آفت وسیع است که البته رُجحان تغذیه آن با ذرت علوفه ای و ذرت دانه ای است.

وی افزود: قدرت پروازی این آفت 100 تا 200 کیلومتر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام اینکه به طور قطع این آفت در اواخر فروردین ماه 1403 به استان وارد می شود، اظهار کرد: کشاورزان استان با این آفت هیچ آشنایی ندارند.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه تهدید بروز و خسارت های این آفت به کشاورزی استان به دفتر مدیریت بحران استان اعلام شده است همچنین از استانداری خراسان شمالی نیز تقاضا کرده ایم که برای ردیابی این آفت، آموزش کشاورزان، انجام پیش آگاهی و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان همچنین مبارزه با این آفت در سطح 200 هکتار پیش بینی شده مبلغ 9 میلیارد تومان اعتبار را از از محل اعتبارات استانی اختصاص دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: هنوز این اعتبار تقاضا شده، اختصاص نیافته است که امیدوار هستیم تا حداقل از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار شود.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه به موقع اثر خسارت را کاهش خواهد داد.

مبارزه با آفت سن گندم، اسفندماه امسال

در عین حال، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به آفت سن گندم نیز اشاره و اظهار کرد: میزبان این آفت مزارع گندم و جو هستند که بروز آن بر این مزارع خسارت در عملکرد تولید و خسارت بر کیفیت محصول را به بار می آورد.

وی گفت: هر ساله کانون های ثابت این آفت در سطح استان طی مهر تا بهمن ماه بررسی و ارزیابی می شوند.

رضایی اعلام کرد: طی بهار و تابستان امسال سطح 22 هزار و 170 هکتار از مزارع گندم و جو استان تحت مبارزه با آفت سن گندم قرار گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته این سطح مبارزه 17 درصد رشد داشت.

وی افزود: کیفیت گندم تولیدی امسال در مقایسه با سال گذشته سالمتر بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: زارعان استان باید در اسفند ماه امسال مبارزه با سن گندم ( سمپاشی ) را در مزارع خود انجام دهند.

سمپاشی 7600 هکتار از مراتع استان برای مبارزه با آفت ملخ

علاوه بر این، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به آفت ملخ نیز اشاره و عنوان کرد: ملخ، آفتی سبزینه خوار است که از هر گیاه سبزی تغذیه می کند.

وی با بیان اینکه زمستان گذرانی این آفت در مراتع است، گفت: کانون های آلودگی این آفت در سطح استان متنوع و گسترده است.

رضایی افزود: بنابراین در مبارزه با این آفت، از محل اعتبار دولتی ابتدا سطح مراتع را سمپاشی می کنیم تا از هجوم این آفت به مزارع جلوگیری شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: در سال جاری هفت هزار و 600 هکتار از مراتع استان علیه این آفت سمپاشی شد که در مقایسه با سال گذشته سطح مبارزه 240 درصد افزایش داشت.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1219081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =