رشد علمی ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی رشد علمی دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرزاد جهان بین در نشست با اساتید و اعضای هیأت علمی واحد ارومیه با بیان اینکه رتبه تولیدات علمی کشورمان از رتبه ۲۱ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۶ در دنیا و رتبه اول در جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ رسیده است افزود: سهم تولید علم جمهوری اسلامی ایران علی رغم اینکه کمتر از یک درصد جمعیت دنیا را دارد، به بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در بحث h-index به عنوان شاخص میزان ارجاعاتی که به مقالات میشود، نسبت پژوهشگر به h- index بالای۱۵ نفر، سهم جمهوری اسلامی ایران ۱/۱۴ است در حالی که سهم کشور ترکیه ۴/۴ و پاکستان ۵/۱ است.

رشد علمی ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی است

جهان بین با اشاره به اینکه کشورمان علاوه بر تولید کمی مقالات از جهت ارجاع به مقالات نیز در سطح مطلوبی قرار دارد، افزود: استنفورد در گزارشی به دنبال زیر سوال بردن کیفیت و کمیت تولید علم در کشورمان بود چرا که تولید بیش از ۲ درصد علم در کشوری که کمتر از یک درصد جمعیت جهان را دارد، برایشان غیرقابل باور بود.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی رشد علمی دارد تصریح کرد: در گزارش منتشر شده استنفورد با بیان دلایل واهی از جمله تقلب و سرقت علمی به دنبال از بین بردن دستاوردهای علمی کشور بودند ولی با نگاهی به آمارهای منتشر شده توسط خودشان، غرض ورزی آنان از تلاش برای تضعیف جایگاه علمی کشورمان حاصل میشود.

جهان بین خاطرنشان کرد: ۹۸ درصد تولید علم دانشگاه تهران، ۹۹ درصد تولید علم دانشگاه شریف و ۹۵ درصد تولید علم دانشگاه شیراز مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. ۷۲ درصد مقالات علمی منتشر شده توسط کشورمان، در مجلات معتبر بین المللی و ۱۰ درصد آن ها مربوط به مجلات داخلی است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مقالات علمی منتشر شده توسط استادان مقیم کشور بوده است افزود: رشد مقالات داغ ما از ۷۸ مقاله در سال ۲۰۰۲ به ۴۶۱ مقاله در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرده است و بیش از ۲۰۸ محقق و دانشمند ایرانی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار گرفته اند.

رشد علمی ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی است

جهان بین اظهار کرد: میانگین مهاجرت دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور در دنیا بین ۳ الی ۴ درصد است درحالی که این میزان در کشورمان تنها یک درصد است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۰ درصد دانشجویان در خارج از کشور تحصیل می‌کردند.

جهان بین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص توسعه انسانی، پیشرفت در این حوزه را معجزه وار دانست.

وی با تاکید بر اینکه تمام پیشرفت های چشمگیر ایران اسلامی علی رغم دوران ده ساله جنگ دفاع مقدس و ۴۵ سال تحریم های ظالمانه دشمنان که در طول تاریخ بی سابقه بوده است حاصل شده، گفت: علی رغم دستاوردهای بیشمار، در برخی از زمینه ها نیز ضعف های جدی وجود داشته که با برنامه ریزی و همدلی ملت ایران اسلامی این مسائل را نیز میتوان حل کرد.

رشد علمی ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی است

این مقام دانشگاهی تاکید کرد: در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر کجا مجاهدت، روحیه جهادی و باور به توانمندی داخلی بوده در همان حوزه ها پیشرفت نیز حاصل شده است بنابراین برای حرکت رو به جلو این عوامل باید مورد توجه قرار گیرند.

جهان بین همچنین به تشکیل مجلس قوی از ۲ منظر پشتوانه آرای مردمی بالا و انتخاب افراد اصلح تاکید کرد و افزود: تمام قوانینی که در مجلس به تصویب میرسد در زندگی روزمره ما تاثیر گذار است بنابراین نباید نسبت به انتخابات و مشارکت حداکثری بی تفاوت بود.

وی خواستار دعوت اساتید از دانشجویان به عنوان آینده سازان میهن اسلامی برای حضور و فعالیت پرشور در صحنه انتخابات اسفند ۱۴۰۲ شد.

این نشست به صورت پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد.

رشد علمی ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی است

کد خبر: 1219215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =