آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد مرجع تعریف و صدور استاندارد می‌شوند

مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد، جهت‌دهی موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، تعریف استاندارد برای محصولات دانش‌بنیان، اشتغال دانشجویان و افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه را از جمله دستاوردهای تفاهم‌نامه اخیر دانشگاه آزاد و سازمان ملی استاندارد عنوان کرد.

عبدالله محمدی مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جزئیات تفاهم‌نامه این دانشگاه با سازمان ملی استاندارد، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه ۱۷ بهمن‌ماه به امضای دو طرف رسید. سازمان ملی استاندارد یک نهاد حاکمیتی است که در زمینه تولید محصول استاندارد، صادرات و واردات فعال است. این سازمان‌ها نیازها و پتانسیل‌هایی دارد. دانشگاه‌ آزاد هم یکی از بزرگترین دانشگاه‌های منطقه است که دارای نیازها و پتانسیل‌هایی مانند ۷ هزار آزمایشگاه، تعداد زیادی عضو هیئت علمی متخصص و دانشجو است.

بیشتر بخوانید:

آمایش، دانشجویان دانشگاه آزاد خوزستان را ۱۳درصد افزایش داد

وی افزود: هدف از این تفاهم‌نامه، افزایش هم‌افزایی بین دانشگاه آزاد و سازمان‌ ملی استاندارد است. به طوری که توانایی‌ها و قابلیت‌های فنی و تخصصی‌شان را به اشتراک بگذارند. این تفاهم‌نامه بر مبنای تجمیع توانمندی‌ها در راستای حل مسئله امضا شد. حل مسئله یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه آزاد است.

محمدی خاطرنشان کرد: پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مختلفی سالانه در دانشگاه آزاد تعریف می‌شوند. در بستر این تفاهم‌نامه می‌توان پایان‌نامه‌های مناسب و مورد نیاز سازمان ملی استاندارد را در دستور کار قرار داد. اعضای هیئت علمی می‌توانند استاد راهنما یا مشاور این پایان‌نامه‌ها باشند. همچنین پژوهشگاه استاندارد می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. استادان می‌توانند در کمیته‌های متناظر سازمان ملی استاندارد در راستای تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی عضو شوند.

بومی‌سازی استانداردهای بین‌المللی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد

مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد تصریح کرد: برخی محصولات دانش‌بنیان که برای اولین بار تولید می‌شوند، نیاز به تعریف استاندارد جدید دارند. اعضای هیئت علمی می‌توانند استانداردهای بین‌المللی را دریافت و بومی‌سازی کنند. آزمایشگاه‌های دانشگاه هم می‌توانند این استانداردهای جدید را اجرا کنند. تلاش دانشگاه این است که ایزوهای مربوطه مانند استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ که یک استاندارد ملی است را بگیریم. هم‌اکنون ۹ آزمایشگاه در دانشگاه آزاد این استاندارد را دارند و چهار آزمایشگاه دیگر هم در حال دریافت این استاندارد هستند. اخذ این استاندارد الزامات دهگانه‌ای دارد که باید رعایت شوند تا امکان اخذ استاندارد فراهم شود. این اقدامات علاوه بر این که برای دانشگاه آزاد و سازمان ملی استاندارد سودمند هستند، به جامعه هم خدمت‌رسانی می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از نتایج این تفاهم‌نامه این است که گزارش‌های استاندارد دانشگاه آزاد مورد تایید سازمان ملی استاندارد خواهد بود و مورد اعتماد قرار می‌گیرد. داشتن مجوز استاندارد در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت هم موثر خواهد بود و صنایع به ما اعتماد بیشتر خواهند کرد. چرا که آزمایشگاه دانشگاه مورد تایید سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. در نتیجه تعداد قراردادهای دانشگاه و درآمد غیرشهریه افزایش پیدا خواهد کرد. طرح‌های پژوهشی صنایع هم به سمت آزمایشگاه‌های استاندارد دانشگاه سوق داده می‌شود.

محمدی درباره تاثیر این تفاهم‌نامه در اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: این تفاهم‌نامه به دو شیوه می‌تواند به اشتغال دانشجویان کمک کند. برخی دانشجویان، فناور هستند و محصولات دانش‌بنیان تولید می‌کنند. محصول دانش‌بنیان نیازمند اخذ استانداردهای لازم است تا در واردات و صادرات به مشکل برخورد نکنند. دانشگاه پیش از انعقاد این تفاهم‌نامه هم دوره‌های مختلفی را برای دانشجویان و فناوران برگزار می‌کرد. همچنین وقتی یک آزمایشگاه تاییدیه استاندارد می‌گیرد، نیاز به تعداد بیشتری کارشناس خواهد داشت.

مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد با ذکر مثالی یادآور شد: مثلا آزمایشگاه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ اصفهان هم‌اکنون در بیش۵۰۰ اسکوپ و با حضور ۵۰ کارشناس کار می‌کند. این افراد دوره کارورزی در آزمایشگاه گذرانده و پس از اثبات توانمندی خود، مشغول به کار شده‌اند. از این منظر هم می‌توان به نتایج تفاهم‌نامه در زمینه اشتغال‌زایی و توانمندی افراد توجه کرد. حتی می‌تواند از آزمایشگاه‌های استاندارد در طرح پویش دانشگاه هم کمک گرفت.

وی در پایان اظهار کرد: من از روسای واحدها استان‌ها درخواست می‌کنم که به صورت ویژه در زمینه استانداردسازی و بهره‌برداری از تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت کنند. درست است که مراکز خدمات آزمایشگاهی استان‌ها شکل گرفته و مشغول هستند؛ اما اگر روسای واحدهای استانی وارد این عرصه شوند، به برندسازی آن استان در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، خودرو و ... منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =