امروز به سینما و هنری مفتخریم که در آن، "هنر" پاک و گرامی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر استان گفت: ما امروز به سینما و هنری مفتخر هستیم که در آن هنر پاک و گرامی بوده و می‌توانیم به آن افتخار کنیم؛ و این هنرِ انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه؛ علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر که در سینما آزادی شهر کرمانشاه برگزار شد، گفت: قرن‌ها بود که بشر حقیقت را در واقعیت و رویا را در خواب میدید، و دیدن آن چیزی که رویا بود در واقعیت برای او امکان‌پذیر نبود.

وی اشاره کرد: در اوایل قرن بیستم، انسان به تکنیکی دست پیدا کرد که با آن می‌توانست بخشی از رویای خود را به واقعیت تبدیل کند و آن هم سینما بود، فیلم‌ساز با درکنار هم قرار دادن نشانه‌هایی و با بهره‌گیری از عنصر جذابیت، تلاش می‌کرد که معنایی را عینیت ببخشد و در اختیار بیننده خود قرار دهد.

شعبانی در این خصوص ادامه داد: بیننده‌ای که به اختیار خود در حضور فیلم‌ساز قرار گرفته بود و محصول آن را تماشا می‌کرد، امری که تا آن زمان بیشتر برگرفته از تفکر بود.

علی شعبانی تصریح کرد: دیری نپایید که سینماگران توانستند عنوان هنرمند را از آن خود کنند زیرا آنها می‌تواند خیال، تفکر و آنچه که به آن می‌اندیشد را به عینیت در بیاورد و در اختیار دیگران قرار دهد.

وی افزود: امروز سینما در حوزه کشور ما یک پارادوکس است، یک تکنیک کاملا غربی که می‌خواهد مفاهیم والای انسانی را به ما منتقل کند.

وی با اشاره به سخنانی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "به نظر بنده مقدار زیادی از کلید پیشرفت کشور در دست سینماگران است"، گفت: هنگامی که کلیدواژه‌ هنرِ متعهد در کشور بیان شد، بسیاری نقد کردند که مگر می‌شود هنر را نیز متعهد کرد؟! چراکه هنر به معنی جولان آزاد خیال است که توسط هنرمند به تصویر کشیده می‌شود و عینیت می‌یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه اظهار کرد: تعهد به معنای زنجیر کردن و محدود کردن است، بنابراین جولان آزاد خیال با محدود کردن امکان‌پذیر نیست، اما انقلاب اسلامی هنر متعهد را به عینیت و واقعیت رساند و نشان داد که هنر می‌تواند هم به فرم، و هم به محتوا متعهد باشد؛ و این هنرِ انقلاب اسلامی بود.

شعبانی عنوان کرد: امروز در جامعه خود شاهد آسیب‌هایی هستیم که به یادگار مانده از سینمای فیلم فارسی گذشته است، بسیاری از خرده فرهنگ‌های غلطی که امروز در جامعه ما شکل گرفته و رفتارهایی که به جامعه ضرر می‌زند، نشان دهنده وجود همان سینمای گذشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فیلم "آسمان غرب"، گفت: فیلمی که امروز شاهد آن خواهیم بود روایتی از یک اسطوره است، و برخلاف تمام دنیا که مدام نیاز به اسطوره‌سازی دارند، ما اسطوره‌هایی واقعی داریم و به آنان می‌پردازیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر پرداختن بیشتر و ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس و فرماندهان آن، گفت: در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس محصولاتی تولید شده که مایه افتخار است و می‌تواند معرفت و فرهنگ جامعه ما را ارتقا دهد؛ ما امروز به سینما و هنری مفتخر هستیم که در آن هنر پاک و گرامی بوده و می‌توانیم به آن افتخار کنیم؛ و این هنر انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه هنر سینما نسبت به سایر هنرها بیشتر متأثر از انقلاب اسلامی بوده است، گفت: از دیدگاه منتقدین منصف پیشرفت در حوزه هنر سینما چشمگیر بوده و می‌توان آثار تفکر انقلاب اسلامی را در این موضوع دید.

شعبانی با بیان اینکه ما برای هنر پسوند متعهد، دینی و انقلابی داریم؛ یعنی هنری که متعهد است به اصول انسانی، دینی و انقلابی، گفت: هنر انقلابی، هنری است که می‌تواند با تکیه بر اصول اسلامی، دینی انقلابی، و اسلامی هر ارمغانی داشته باشد و ما به این هنر و سینما مفتخریم.

علی شعبانی در پایان با اشاره به ابتذال سینما در زمان قبل از انقلاب و ترس و دل نگرانی‌های خانواده‌ها برای حضور در سینما در آن زمان، افزود: اما امروز شاهد اثری هستیم که پیرامون شهید شیرودی به عنوان یکی از محصولات انقلاب اسلامی هستیم؛ در واقع هرآنچه که امروز روی پرده سینما مشاهده می‌کنیم محصول انقلاب اسلامی است، تفکر انقلابی که توانسته هم "شیرودی" بسازد و هم هنری به‌وجود بیاورد که این اسطوره بی بدیل را به تصویر بکشد؛ و در واقع این اثر و توانمندی انقلاب اسلامی است.

در پایان این آیین از جمعی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان کرمانشاه و همچنین بازیگران و عوامل کرمانشاهی فیلم سینمایی "آسمان غرب" تجلیل شد و این فیلم برای حضار به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایسکانیوز فیلم سینمایی "آسمان غرب" به کارگردانی و نویسندگی محمد عسگری؛ محصولی مشترک از بنیاد سینمایی فارابی، ارتش جمهوری اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی است که در استان کرمانشاه ضبط و تولید شده و به جشنواره فیلم فجر چهل‌ودوم رسیده است.

این فیلم نخستین روایت سینمایی از رشادت، غیرت، دلاورمردی‌ها و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش در هوانیروز ارتش است که رویدادهای مربوط به روزهای آغازین جنگ تحمیلی در منطقه غرب کشور (استان کرمانشاه) را بررسی کرده و برخی از حوادث آن روزها را به تصویر کشیده است.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1219793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =