لغو معافیت مالیاتی ۲ دانشگاه برتر آمریکا برای حمایت از دانشگاه‌های محروم

معافیت مالیاتی ۲ دانشگاه برتر آمریکا با تصویب قانون جدید ایالت نیویورک لغو خواهد شد. این قانون در جهت حمایت از دانشگاه‌های محروم تصویب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجلس قانونگذاری ایالت نیویورک در حال بررسی ۲ لایحه است که بر اساس آن ماده ۲۰۰ ساله معافیت مالیاتی ۲ دانشگاه این ایالات که از بزرگترین مالکان خصوصی این شهر هستند، مورد تهدید قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

وزرای آموزش عالی و بهداشت نروژ متهم به تخلف علمی شدند

این ۲ لایحه اواسط دسامبر ۲۰۲۳ با هدف ایجاد یک جریان درآمد جدید به وسیله اصلاح قانون اساسی ایالت ارائه شد. هدف از آن، صرف مبلغی حدود ۳۲۰ میلیون دلار آمریکا برای کمک به تقویت مالی دانشگاه شهر نیویورک (CUNY) است. این دانشگاه قدمتی ۱۷۷ ساله داشته و به رغم داشتن حدود ۲۵ هزار دانشجو، با محدودیت‌های مالی بسیاری مواجه است.

دانشگاه کلمبیا و دانشگاه نیویورک ۲ دانشگاهی هستند که بر اساس این لایحه ناچار به پرداخت مالیات می‌شوند. بر اساس آمارها، این ۲ دانشگاه مالک ۴۲۲ ملک غیربیمارستانی به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار ارزش تخمینی و ۷.۱میلیارد دلار ارزش بازار هستند که بسیاری از آن‌ها در محله‌های گران‌قیمت شهر قرار گرفته‌اند.

دانشگاه کلمبیا سال ۱۷۵۴ در آمریکا تاسیس شد. این دانشگاه ۱۳.۶ میلیارد دلار دارایی داشته و در سال ۲۰۲۳، ۶۱۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد. دانشگاه نیویورک هم سال ۱۸۳۱ تاسیس شد. این دانشگاه ۵.۹ میلیارد دلار آمریکا دارایی داشته و درآمد ۶۷۸.۵ میلیون دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ درآمد داشته است.

برخی کارشناسان معتقدند این ۲ دانشگاه با وجود این که از مالکان بزرگ در شهر نیویورک هستند، هیچ گونه مالیاتی بر دارایی نمی‌پردازند. دانشگاه‌های کلمبیا و نیویورک مجموعا از ۳۲۰ میلیون دلار معافیت مالیاتی بهره می‌برند. معافیت مالیاتی داده شده به کلمبیا ۵۰ درصد بیشتر از معافیت مالیاتی استادیوم یانکی است و همچنین از مجموع معاملات مالیاتی سیتی فیلد (استادیوم بیسبال نیویورک متس) و مدیسون اسکوئر گاردن بیشتر است.

جمیز دیویس نماینده اعضای هئیت علمی و کارکنان CUNY در این زمینه گفت که این ۲ دانشگاه به کمک معافیت‌های مالیاتی از نظر ثروت و دارایی به طرز فوق‌العاده‌ای تکامل یافته‌اند. کلمبیا هرچند یکی از دانشگاه‌های برتر آمریکا است؛ اما مالک اصلی زمین در شهر نیویورک شناخته می‌شود.

ریشه معافیت مالیاتی دانشگاه‌های آمریکایی به قانون عرفی انگلیسی برمی‌گردد که بر اساس آن دانشگاه آکسفورد از پرداخت مالیات معاف بود. کالج‌های آمریکایی تا اواسط دهه ۱۸۰۰ اغلب به کلیساها وابسته بودند. برای مثال، هاروارد توسط پیوریتن‌ها و ییل توسط جماعت‌گرایان تاسیس شدند. به همین دلیل، مانند کلیساها از مالیات معاف بودند. معافیت مالیاتی دانشگاه‌ها در اولین متمم قانون اساسی آمریکا تدوین شد.

بر اساس قانون فدرال، معافیت مالیاتی دانشگاه‌ها برای رفاه جامعه دموکراتیک آمریکا حیاتی است. به عبارت دیگر، دانشگاه‌ها و کالج‌ها از مالیات بر آمد معاف هستند تا بتوانند بیشترین استفاده را از درآمد خود داشته باشند. این معافیت مالیاتی، دانشگاه‌ها را قادر می‌سازد تا بهتر به جامعه خدمت کنند. خدماتی مانند تربیت شهروند تحصیل کرده که برای دموکراسی ضروری است و همچنین پرورش نیروی کار با تحصیلات عالی، ماهر و مولد که برای پیشرفت کشور حیاتی‌ هستند.

دانشگاه‌ها مالیاتی کمتر ۱۰ درصد مالیات ارزیابی شده پرداخت می‌کنند

البته برخی دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکایی به دولت مالیات پرداخت می‌کنند؛ اما مبلغ این مالیات بسیار کمتر از مالیات ارزیابی شده آن‌ها است. برای مثال مالیات دانشگاه بوستون در سال ۲۰۱۰ تقریبا ۴.۸ میلیون دلار آمریکا بوده است که این مبلغ فقط ۸.۵ درصد از مالیات ارزیابی شده است.

دانشگاه هاروارد که یکی از ثروتمندترین دانشگاه‌های آمریکا است، فقط ۴.۹۹ درصد از مالیات ۴۰ میلیون دلاری خود را پرداخت می‌کند. همچنین دانشگاه تافتز فقط ۳.۷ درصد از مالیات تعیین شده خود را می‌پردازد.

شواهد حاکی از آن است که معافیت مالیاتی این دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کوچکتر لطمه می‌زند. برای مثال دانشگاه شهر نیویورک بودجه اعضای هیئت علمی خود را ۱۱ میلیون دلار کاهش داده است. در نتیجه این اقدام استادان چه تمام وقت و چه حق التدریس، امنیت شغلی نداشته و بیکار می‌شوند. اگر این معافیت مالیاتی دانشگاه‌های بزرگ شهر نیویورک لغو شود، جریان درآمدی جدیدی (بیش از ۳۴۰ میلیوان دلار آمریکا) برای دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه نیویورک ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =