مخالفت برخی جریانات عراقی با خروج نظامیان خارجی / حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه ادامه خواهد داشت

تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه کردها، اهل سنت و حتی بخشی از جریان شیعی که در دولت حضور ندارند، موافق خروج نظامیان آمریکا نیستند، اظهار کرد: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت و هر چه که تنش تشدید شود، بحران در عراق نیز تشدید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند ماهی هست که مسئله خروج نظامیان آمریکا از عراق به چالشی جدی در این کشور تبدیل شده و به نظر می رسد دیدگاه‌های متفاوتی در این راستا وجود دارد. گروه‌های مقاومت عراق همگی خواستار اخراج نظامیان آمریکایی هستند و حملات به پایگاه‌های آمریکا در این کشور نیز با همین هدف انجام می‌شود. هر چند که به نظر می‌رسد دولت عراق کاملا با احتیاط این مسئله را دنبال می‌کند. آمریکایی‌ها نیز همچون همیشه سیاست چندگانه را در موضوعاتی از این دست دنبال می‌کنند. به هر ترتیب، صحنه سیاسی در عراق نشان می‌دهد که خروج نظامیان آمریکا از این کشور آنطور هم که برخی انتظار دارند به خوبی پیش نمی‌رود. علی موسوی خلخالی –روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل عراق- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی این موضع پرداخت.

بیشتر بخوانید:

احتمال ازسرگیری حملات مقاومت عراق علیه مواضع آمریکا در منطقه / بغداد موضوع خروج نظامیان خارجی را از مسیر دیپلماتیک دنبال می‌کند

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آینده خروج نظامیان آمریکایی از عراق‌ به کجا خواهد رسید، گفت: احتمالا این مسئله به همین صورت ادامه می‌یابد؛ زیرا نه کردها، نه اهل سنت و نه حتی بخشی از جریان شیعی -که در دولت حضور ندارند- و جریان اکتبری‌ها و تشرینی‌ها موافق خروج نظامیان آمریکا نیستند و با وجود اینکه السودانی اعلام کرده که اکنون زمان مناسبی برای ترک عراق توسط نیروهای آمریکایی است، اما به دلیل فشار سایر گروه‌ها به ویژه کردها و اهل سنت وضعیت کنونی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سومین بار است لایحه خروج نیروهای نظامی آمریکایی به مجلس عراق می‌رود، اظهار کرد: علیرغم تمایل دولت مرکزی به خروج آمریکایی‌ها، به نظر می‌رسد اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد. این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مقاله اخیر فرهاد علاء الدین -مشاور سیاست خارجی نخست وزیر عراق- که چند روز پیش منتشر شد، خاطر نشان کرد: در این مقاله که در شرق الاوسط منشر شده به صراحت گفته شده که نیروهای عراقی از توانایی لازم برای برقراری امنیت و دفاع از تمایمیت ارضی در این کشور برخوردار هستند و علاوه بر این، دولت عراق ترجیح می‌دهد اگر حضور نیروهای خارجی قرار باشد به تنشی در این کشور تبدیل شود، دولت خواستار قطع حضور نیروهای خارجی خواهد بود.

موسوی در ادامه با بیان اینکه دیدگاه دولت مرکزی کاملا روشن است، افزود: به هر حال دولت تحت فشار سایر گروه‌ها قرار دارد و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که بخشی مهمی از دولت به اهل سنت و کردهای عراقی تعلق دارد و آنها اهرم‌های فشار خود را حفظ کرده‌اند. وی همچنین در خصوص احتمال ادامه یافتن حملات گروه‌های مقاومت عراقی به منافع آمریکایی‌ها در این کشور گفت: تا زمانی که بحران در منطقه ادامه دارد و در حال اوج گرفتن است، حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت و هر چه که تنش تشدید شود، بحران در عراق نیز تشدید خواهد شد.

این کارشناس منطقه تاکید کرد: ارتباط مستقیمی بین بحران‌های جاری در منطقه علیه جریان مقاومت و بحران جاری در عراق علیه جریان مقاومت وجود دارد؛ گروه‌های حشد شعبی در راستای سایر گروه‌های مقاومت منطقه هستند و هر فشاری به گروه‌های مقاومت منطقه وارد شود، به گروه‌های مقاومت عراقی نیز وارد خواهد شد و بازتاب آن را در عراق هم شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =