والدین آمریکایی، نگران ایمنی فرزندان خود در فضای مجازی‌/ پدر و مادرها مداخله دولت برای حفاظت از نوجوانان خود را ترجیح می‌دهند

71 درصد از والدین لاتین‌تبار آمریکایی در یک نظرسنجی اعلام کردند که نوجوانان‌شان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که یک سوم آنها تمام روز را در این شبکه‎‌ها فعالیت می‌کنند. همین امر باعث شده که والدین خواستار دخالت دولت در ایمن‌سازی فضای دیجیتال شوند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی پیامدهای سلامتی بدی برای نوجوانان و کودکان دارد که از میان آنها می‌توان به الگوهای ناسالم خواب، اعتماد به نفس پایین تا قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت سایبری اشاره کرد. تحقیقات هم همیشه رابطه‌ای بین استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و سلامت روان از جمله افسردگی و اضطراب پیدا می‌کند.

این مسائل باعث نگرانی‌های بسیاری در میان کارشناسان بهداشت عمومی و مسئولان آمریکا شد و باعث شد که در سال 2023 «جراح کل آمریکا» توصیه‌نامه‌ای را به کنگره آمریکا بفرستد و در آن مدیران شبکه‌های اجتماعی را وادار به انجام اقدامات تهاجمی‌تر برای محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های ناشی از محصول‌شان کند.

جراح کل آمریکا در واقع رئیس عملیاتی سپاه خدمات بهداشت عمومی آمریکا و بدین‌ترتیب سخنگوی ارشد در خصوص مسائل بهداشت عمومی در دولت فدرال ایالات متحده آمریکا است. جراح کل از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نامزد و در صورت کسب رای اعتماد اکثریت سنای آمریکا به این سمت منصوب می‌شود. «ویوک مورتی» هم اکنون جراح کل آمریکاست که نوزدهمین جراح در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

با وجودی که این نگرانی‌ها برای همه والدین است، اما جامعه لاتین‌تبار آمریکا متوجه شده‌اند که در نتیجه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در برابر چالش‌های سلامت روان بسیار آسیب‌پذیرند و نوجوانان‌شان بسیار بیشتر در معرض خطرات روانی قرار می‌گیرند. زیرا لاتین‌ها با نرخ بالاتری نسبت به آمریکایی‌های غیرلاتین از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و نسبت به گروه‌های نژادی و قومیتی دیگر درصد بیشتری از جمعیت‌شان در رده سنی 10 تا 18 ساله قرار دارد. علاوه براین، کودکان و نوجوانان لاتین‌تبار نسبت به سایر گروه‌های نژادی به خدمات بهداشت روانی دسترسی ندارند و در نتیجه آسیب‌های احتمالی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای آنها شدیدتر است.

این امر همچنین باعث شد که «شبکه امیدیار» به عنوان یک سازمان تغییر اجتماعی که در تلاش است تا عدم تعادل ساختاری در جامعه را اصلاح کند، به چند سازمان دیگر مأموریت دهد تا یک بررسی با هدف نگاهی تازه به استفاده از رسانه‌های اجتماعی در میان نوجوانان لاتین‌تبار انجام دهند.

شبکه امیدیار در سال 2004 توسط «پیر امیدیار»، بنیانگذار و رئیس ایرانی‌تبار eBay تاسیس و متعهد شده است که بیش از 1/5 میلیارد دلار به سازمان‌های غیرانتفاعی و شرکت‌های انتفاعی در چندین حوزه سرمایه گذاری کمک مالی کند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی در میان نوجوانان و کودکان

نظرسنجی شبکه امیدیار نشان داد که لاتین‌تبارهای بین سنین 10 تا 18 سال زمان بسیار زیادی را صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. در واقع 71 درصد از والدین لاتین‌تبار گزارش دادند که نوجوانان و کودکان آنها از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اما تعداد نوجوانان بین 15 تا 18 سال در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر از سنین دیگر است. این در حالی است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی در آمریکا ایالت به ایالت هم متفاوت است. به طور مثال والدین 66 درصد از والدین در ایالت‌های نیومکزیکو و تگزاس اعلام کرده‌اند که نوجوانان شان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ در حالی که کالیفرنیا بیشترین تعداد با 73 درصد گزارش را در این زمینه داشته است.

در این نظرسنجی از والدینی که گزارش داده بودند نوجوانان و کودکان‌شان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، پرسیده شد که چقدر زمان را صرف این فضا می‌کنند. 71 درصد از آنها پاسخ دادند که ساعات متعددی در روز یا تقریبا به صورت مداوم. و این در حالی است که یک سوم والدین لاتین‌تبار گفتند که فرزندانشان تقریبا کل روز را در شبکه‌های اجتماعی هستند.

فقط 18 درصد از والدین گزارش دادند که فرزندان‌شان حداقل یک ساعت در روز و 11 درصد اعلام کردند که نوجوان یا کودک‌شان چند ساعت در هفته از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این آمار نگرانی‌ها را در مورد استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی در میان نوجوانان با توجه به ارتباط بین زمان بالای نگاه کردن به صفحه نمایش و پیامدهای بهداشت روانی ضعیف تشدید کرده است.

والدین آمریکایی، نگران ایمنی فرزندان خود در فضای مجازی‌/ پدر و مادرها مداخله دولت برای حفاظت از نوجوانان خود را ترجیح می‌دهند

نگرانی والدین

والدین به شدت نگران تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان فرزندان خود هستند. نظرسنجی شبکه امیدیار از والدین در مورد سطح نگرانی آنها در مورد سلامت روان نوجوانانی که به طور منظم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، نشان داد که 44 درصد به شدت نگران و 27 درصد نگرانی متوسط دارند.

والدین آمریکایی، نگران ایمنی فرزندان خود در فضای مجازی‌/ پدر و مادرها مداخله دولت برای حفاظت از نوجوانان خود را ترجیح می‌دهند

واکنش والدین

ویوک مورتی، جراح عمومی آمریکا، گفته است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای سلامت روان و رفاه کودکان و نوجوانان مضر باشند. وی خاطرنشان کرد که کودکان در رسانه‌های اجتماعی در معرض محتوای مضر از جمله خشونت، محتوای جنسی و قلدری قرار می‌گیرند که همگی در افسردگی و سلامت روان نقش دارند.

76 درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی شبکه امیدیار پس از شنیدن هشدار جراح عمومی آمریکا در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی، اظهار کردند که به احتمال زیاد محدودیت‌هایی را برای فرزندان خود ایجاد می‌کنند تا کمتر از این رسانه‌ها استفاده کنند و همچنین نظارت بیشتری روی آنها خواهند داشت. تنها یک درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند که به احتمال خیلی کم اقدامی انجام دهند. این پیام مخصوصاً برای والدین در نیومکزیکو (81 درصد)، والدین با مدرک دانشگاهی کارشناسی و بالاتر (79 درصد) و والدین زیر 40 سال (79 درصد) متقاعدکننده بود.

این یک یافته امیدوارکننده است، زیرا این نظرسنجی نشان می‌دهد ارائه پیام‌های مبتنی بر واقعیت در مورد رابطه بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان نوجوانان به والدین، انگیزه بیشتری به آنها خواهد داد تا اقدامات لازم و درست را برای محافظت از فرزندان خود انجام دهند. البته کارشناسان معتقدند که باید سازمان‌های حمایتی ایجاد شوند که روی بهبود رفاه کودکان و نوجوانان متمرکز باشند و از داده‌های تجربی و اطلاعات خط مشی برای هدف قرار دادن خانواده‌های لاتین‌تبار استفاده کنند.

والدین آمریکایی، نگران ایمنی فرزندان خود در فضای مجازی‌/ پدر و مادرها مداخله دولت برای حفاظت از نوجوانان خود را ترجیح می‌دهند

والدین از مداخلات سیاسی حمایت می‌کنند

براساس این نظرسنجی، والدین لاتین‌تبار به طور عمده از رویکردهای سیاسی برای محافظت فرزندان‌شان در برابر خطرات استفاده از رسانه‌های اجتماعی حمایت می‌کنند. به طور مثال، تقریبا همه آنها (97 درصد) از طرح تقویت استانداردهای ایمنی مورد نیاز برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی حمایت کردند.

البته مطالعات نشان می‌دهد که میزان استقبال والدین از مداخلات سیاسی دولت در بحث ایمن سازی فضای رسانه‌های اجتماعی، بستگی معناداری با میزان سواد رسانه‌ای آنها دارد.

بیشتر بخوانید:

کاربران جهانی تقریبا ۷ ساعت در روز را در اینترنت می‌گذرانند / گوگل؛ سلطان وب‌سایت‌های محبوب

در ماه مارس 2023، طرح افزایش سواد رسانه‌ای در 17 ایالت آمریکا برگزار شد که با پاسخ‌های متفاوتی از هر ایالت هم مواجه شد. اکثر این ایالت‌ها خواستار ایجاد ساختارهای سواد رسانه‌ای در مدارس و حتی برگزاری کلاس‌های تخصصی سواد دیجیتال و ایمنی آنلاین شدند. مطالعات نشان می‌دهد که بالا رفتن سطح سواد رسانه‌ای در میان افراد باعث شده که دیدگاه‌های غلط خود را در مورد ایمنی اینترنت اصلاح کنند و بیشتر خواستار دخالت دولت در امر ایمن سازی اینترنت باشند.

به طور مشابه، 94 درصد از والدین لاتین‎تبار از طرح الزام شرکت‌های فناوری به ارزیابی بهتر و شفاف‌تر تأثیر محصولاتشان بر کودکان و ایجاد محدودیت‌های سنی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در پلتفرم‌هایشان حمایت می‌کنند. حتی 67 درصد آنها قویا از اصلاح سیاست حمایت در این زمینه حمایت می‌کنند.

والدین لاتین تبار همچنین به شدت از اینکه مدارس به خطرات استفاده از رسانه‌های اجتماعی رسیدگی کنند، حمایت می‌کنند. به طور خاص، 93 درصد از آنها از گنجاندن دروس سواد رسانه‌های اجتماعی و دیجیتال در برنامه درسی مدارس حمایت می‌کنند و 65 درصد به شدت معتقدند که همه کودکان باید از آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی مطلع شوند و مهارت‌هایی برای استفاده ایمن‌تر از رسانه‌های اجتماعی کسب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =