توجه به نوع کاربرد شبکه‌های کامپیوتری برای سازمان‌ها و دانشگاه‌ها ضروری است

کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات واحد همدان: شبکه های کامپیوتری به گروهی از کامپیوترهای متصل به هم گفته می‌شود که این کامپیوترها می‌تواند کامپیوتر شخصی، کامیپوتر همه کاره، لپتاپ و یا کامیپوتر سرویس دهنده سرور باشند و با استفاده از دستگاه های سوئیچ یا مسیریاب به یکدیگر متصل شوند و تشکیل شبکه کامپیوتری دهند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، مهران احسان‌بخش کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: شبکه کامپیوتری وظیفه ارتباط بین سیستم‌ها را برقرار می‌کند تا کاربران آن شبکه بتوانند داده ها و تجهیزات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. کاربران شبکه می‌توانند داده‌ها و دستگاه هایی نظیر پرینتر را با یکدیگر متصل و همچنین مدیران آی تی(IT) به راحتی می‌توانند تعداد زیادی کامپیوتر را از طریق شبکه مدیریت و سیاست های خودشان در سیستم آن شبکه اعمال کرده و به روند کار و فعالیت (Action) آن‌ها نظارت کنند.

مهران احسان‌بخش با اشاره به شبکه‌ ارتباطی درون سازمانی بیان کرد: اولین مورد مهم از شبکه‌ها، شبکه لن(LAN) یا همان شبکه محلی مخفف Local Area Network است. همانطور که از اسم آن مشخص است، به شبکه داخلی محدود مثلا شبکه محلی یک شرکت یا دانشگاه شبکه لن(LAN) گفته می‌شود. در بسیاری از سازمانها کاربران از طریق همین local area network می‌توانند به اینترنت فوق پرسرعت آن سازمان دسترسی و یا با اینترنت محدود به شبکه های داخلی دسترسی داشته باشند. کاربرد دیگر استفاده از این نوع شبکه امکان به اشتراک گذاشتن سرور و سایر دستگاه‌ها بین بخش‌ها و یا افراد مختلف درون سازمان است به عنوان مثال کارمندان یک واحد دانشگاهی می‌توانند به طور مشترک از پرینتر، اسکنر و یا سایر ابزارها استفاده کنند و یا در صورت نیاز اطلاعات را از سرور داخلی شرکت دریافت کنند.

What is local area network (LAN) in computer - IT Release

احسان بخش با اشاره به معایب شبکه لن تصریح کرد: شبکه لن در کنار مزایای فراوانی که دارد معایبی هم دارد که از جمله معایب آن میتوان به "پوشش جغرافیایی محدود" و "امنیت پایین" اشاره کرد. شبکه محلی قابلیت پوشش دهی به یک محیط جغرافیایی محدود را دارد و برای اتصال افراد در گستره جغرافیایی وسیع نمیتوان از این نوع شبکه استفاده کرد. یکی از بزرگترین چالش‌های Local area network امنیت پایین آنها است به طوری که ویروس به راحتی می‌تواند از بستر همین نوع شبکه‌ها در بین دستگاه‌های متصل به شبکه پخش شود.

وی افزود: دومین مورد، شبکه ارتباطی ون(WAN) که مخفف Wide Area Network است. ون به شبکه هایی گفته می‌شود که کامپیوترها را در مقیاس بسیار وسیع به هم متصل میکند و امکان تبادل اطلاعات بین آنها را فراهم می‌کند. در واقع شبکه WAN از اتصال شبکه های کوچکتر مثل شبکه های LAN به یکدیگر ایجاد می‌شود و جالب است بدانید که خود شبکه گسترده اینترنت که کاربران در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند یک شبکه WAN است که از اتصال تعداد زیادی شبکه به یکدیگر تشکیل شده است.

بخوانید: شیرمحمدی مدرس دانشگاه: افزایش آگاهی عمومی درباره کلاهبرداری‌های اینترنتی ضروری است/ جای خالی هوش مصنوعی در مبارزه با فیشینگ

WAN vs. LAN: Compare Wide Area Network to Local Area Network - IPXO

احسان‌بخش گفت: با استفاده از شبکه های WAN می‌توان داده های مورد نظر را در داخل آن شبکه به اشتراک گذاشت به طوری که سایر افراد بیرون از شبکه به آن داده‌ها دسترسی نداشته باشند. برای مثال با اتصال شبکه های دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی به یکدیگر امکان دسترسی افراد درون شبکه به تحقیقات و مقالات یکدیگر فراهم می‌شود ولی هیچ فردی از بیرون شبکه امکان دسترسی به این داده ها را نخواهد داشت.

وی با اشاره به سومین مورد از شبکه‌های ارتباطی گفت: سومین مورد شبکه بی‌سیم ویلن(WLAN) مخفف Wireless Local Area Network است. Wireless Network، شبکه‌ی کامپیوتری است که ارتباط و اتصال بین اجزاء مانند سوئیچ، روتر و … شبکه را به روش بی‌سیم یعنی بدون دخالت کابل برقرار و داده‌ها را ارسال یا دریافت می‌کند. قدرت پوشش‌دهی این شبکه محدود است به طوری که محیط‌هایی با ابعاد کوچک مثل ساختمان یا حتی یک اتاق را پشتیبانی می‌کند و از مودم‌های اینترنت استفاده می‌کند.

شبکه محلی بی‌سیم چیست؟ مفهوم WLAN یا Wireless LAN

مهران احسان‌بخش معتقد است موارد متنوع دیگری از شبکه نیز وجود دارد که کاربردی ترین آن‌ها ذکر شد.

کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات واحد همدان در پایان تصریح کرد: طراحی شبکه برای برنامه‌ ریزی ساختار زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شرکت بکار میرود که قبل از مرحله‌ی اجرا و پیاده سازی شبکه صورت می‌گیرد. طراحی شبکه شامل ارزیابی چگونگی اتصال همه عناصر شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها و سرورها، دسکتاپ‌ها، لپ‌تاپ‌ها و چاپگرها به یکدیگر با حداکثر کارآیی است و طراحی شبکه وظیفه‌ای است که معمولاً توسط طراحان شبکه، مدیران فناوری اطلاعات و افراد تحصیل کرده در این زمینه اعمال می‌شود. برای اجرا و پیاده سازی شبکه کامپیوتری نیاز به پنج مرحله داریم: مرحله اول طراحی شبکه بر اساس نیاز سازمان، مرحله دوم اجرا یا راه اندازی، مرحله سوم مدیریت منابع و نظارت بر دستگاه، مرحله چهارم نیاز به اتصال اینترنت و آخرین مرحله اجزای شبکه های مربوطه است.

خبرنگار: زهرا بختیاری پریخانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1220796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =