ارتباط صریح دانشجویان با مسئولان در شورای تعامل / سلف و پارکینگ مهم‌ترین مشکلات صنفی دانشجویان علوم و تحقیقات است

مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد علوم‌وتحقیقات با اشاره شکل‌گیری ارتباط صریح بین دانشجویان و مسئولان در شورای تعامل گفت: موضوعات مرتبط با سلف و پارکینگ مهمترین مشکلات دانشجویان این واحد است.

مهدی سیاهی مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به شورای تعامل دانشجو و دانشگاه اظهار کرد: با توجه به آیین نامه مرتبط با این شورا، همفکری و همکاری دانشجویان در محورهای صنفی و آموزشی رفاهی هدف اصلی تشکیل شورای تعامل است.

بیشتر بخوانید:

تعیین سرانه تغذیه دانشجویان علوم پزشکی با همکاری سازمان برنامه و بودجه

وی با بیان اینکه دانشجویان در قالب شورای تعامل به اداره وحل مشکلات دانشگاه کمک می‌کنند، گفت: تعامل بین دانشجویان و دانشگاه برای حل مسائل در دانشگاه در این شورا شکل گرفته است. همچنین در این راستا، ارتباط مستقیمی بین دانشجویان و مسئولان ایجاد می‌شود.

سیاهی درباره وظایف شورای تعامل دانشجو و دانشگاه بیان کرد: برگزاری جلسات منظم با مسئولان، هماهنگی و یکپارچه سازی اقدامات، دریافت و انتقال پیشنهادات و انتقادات که از سوی اعضا مطرح می‌شود جزو وظایف اصلی شورا است. ما این اطلاعات را جمع آوری کرده و برای مسئولان دانشگاه ارسال می‌کنیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه جایگاه شورای تعامل دانشجو و دانشگاه، مشورتی است، گفت: در واقع پیشنهادات و انتقادات دانشجویان برای مشورت و آگاهی به مسئولان منتقل می‌شود. براساس آمار موجود درصد قابل توجهی از این پیشنهادات در دانشگاه آزاد علوم وتحقیقات، اجرایی شده است. البته باید در نظر داشت که جایگاه این شورا تصمیم گیری نیست.

وی ادامه داد: براساس آیین نامه تشکیل شورای تعامل دانشجو و دانشگاه، اعضای این شورا شامل معاونان آموزشی و فرهنگی، مدیر کل دانشجویی به عنوان دبیر شورا، ۷ عضو دانشجویی و ۵ اعضای هیئت علمی است. البته با توجه به اینکه تعداد دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات ۵۰ هزار نفر است، تعداد اعضای دانشجویی، حداکثری در نظر گرفته شده است.

شورای تعامل جایگاه تصمیم‌گیری ندارد

سیاهی در پاسخ به انتقادات دانشجویان مبنی بر اینکه چرا مسئولیت شورای تعامل با دانشجویان نیست، گفت: نام شورا، تعامل دانشجو و دانشگاه است. به این معنا که دانشجویان به ممسئولان کمک می‌کنند. مثلا اگر مسئولان ایرادات یا مشکلات را ندیده باشند یا در جریان آنها نباشند، یا پیشنهاداتی از سوی دانشجویان وجود داشته باشد، از طریق این شورا می‌توانند به بالاترین سطح مدیریتی دانشگاه انتقال دهند.

مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات با بیان اینکه عملکرد و اهداف و وظایف شورای تعامل با شورای صنفی و انجمن‌ها تفاوت دارند، گفت: بسیاری از دبیران کانون‌های فرهنگی یا تشکل‌های دانشجویی عضو شورای تعامل هستند و نظرات خود و مشکلات سایر دانشجویان را انعکاس می‌دهند.

وی درباره پیگیری‌های شورای تعامل برای حل مشکلات صنفی و آموزشی دانشجویان مطرح کرد: به عنوان مثال در آخرین جلسه این شورا، دانشجویان خواستار دریافت خدمات آموزشی بودند. در نتیجه مدیران این حوزه در جلسه حضور داشتند. ایراداتی مانند سامانه آموزشی مطرح شد که مسئولان پاسخگو بودند.

سیاهی با ذکر مثالی بیان کرد: مثلا روز انتخاب واحد در دانشگاه علوم و تحقیقات در ترم های گذشته، روز تعطیل رسمی بود. در نتیجه دانشجویان با کارشناسان ارتباط نداشتد. این مشکل در همین شورا مطرح و حل شد.

بیان مشکلات صنفی و آموزشی در شورای تعامل

این کارشناسی دانشجویی ادامه داد: پارکینگ‌هایی به خدمات رفاهی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات اضافه شد. راه اندازی سلف بعد از کرونا، نظارت بر قیمت‌ها، اتوبوس‌های درون دانشگاهی، تله‌کابین است.

وی گفت: علاوه بر آن؛ دانشجویان در حوزه وام‌ها و شهریه‌ها سوالات بسیاری دارند. مدیران ارشد این حوزه در جلسات با صورت مستقیم پاسخ سوالات را می‌دهند. البته به عقیده بنده حوزه صنفی شامل سلف، بوفه، پارکینگ از جمله بزرگترین مشکلات صنفی دانشجویان است.

سیاهی تصریح کرد: موضوع خدمات تایپ و تکثیر موضوع مهمی برای دانشجویان است. این خدمات دردانشکده ابن سینا بعد از دوران کرونا تعطیل شده بود. دانشجویان پیگیر بودند و برای استفاده از خدمات باید به دانشکده فنی و مهندسی مراجعه می‌کردند. بنابراین ما در مزائده‌ای این مشکل را حل کردیم و پیمانکار آن مشخص شد.

مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گفت: البته درخواست‌هایی از سوی دانشجویان مطرح شده که ما قادر به رسیدگی به آنها نبودیم. به عنوان مثال اتوبوس‌ها تا دانشکده انسانی دانشگاه علوم و تحقیقات تردد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوعاتی هم از سوی دانشجویان مطرح شده که به دلیل نبود بودجه و مشکلات مالی به آنها پرداخته نشده است، گفت: ما مشورت دهنده به دانشجویان و مسئولان هستیم و اینگونه نیست که هر تصمیمی ما بگیریم توسط مسئولان انجام شود. بلکه برخی موضوعات هزینه‌های مالی گزافی دارند و تامین این بودجه برای دانشگاه امکان پذیر نباشد.

تغییر ذائقه دانشجویان پس از دوران کرونا

سیاهی با بیان اینکه ذائقه دانشجویان قبل از دوران کرونا و پس از آن بسیار متفاوت پیدا کرده است، گفت: دانشجویان بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها به دنیای مطالعات به صورت مجازی روی آورده‌اند. بنابراین کپی جزوه و صحافی آن از رونق افتاده بود. در نتیجه پیمانکاران تمایلی برای فعالیت در حوزه خدمات چاپ و تکثیر در دانشگاه نداشتند و دفاتر خدمات تعطیل شده بود. در نهایت دانشگاه برای پیمانکاران شرایطی ایجاد کرد تا دوباره به دانشگاه بازگردند.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه دانشجویان موضوعات و درخواست‌های خود را قبل از برگزاری جلسه به ما اعلام می‌کنند. بنابراین ما مدیران ارشد حوزه مربوطه را نیز به جلسه دعوت می‌کنیم تا در کمترین زمان ممکن، مشکلات پیگیری و حل شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه ما بتوانیم در جریان تمام مشکلات، درخواست‌ها و پیشنهادات دانشجویان قرار بگیریم، سامانه‌ای با نام نقد، انتقاد و پیشنهاد طراحی کرده‌ایم تا به صورت مستقیم با دانشجویان در ارتباط باشیم. علاوه بر آن، بخشی نیز در صفحه اصلی دانشگاه وجود دارد که دانشجویان می‌توانند نظرات خود را بیان کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =