برجسته شدن نام پوتین در کمپین‌های انتخاباتی آمریکا / نقش کرملین برای بازگرداندن ترامپ به کاخ سفید

سیاست خارجی معمولا در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جزء اولویت‌های اصلی محسوب نمی‌شود اما این امر برای انتخابات 2024 تفاوت کرده و دموکرات‌ها در روزهای اخیر تبلیغات ویژه‌ای علیه ترامپ با ادعای حمایت او از ولادیمیر پوتین راه انداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، شصتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا قرار است روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار شود. اگرچه حرف و حدیث‌هایی در خصوص نامزدهای نهایی دو حزب وجود دارد اما به احتمال زیاد جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان خواهد بود؛ مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد. در حالی که هنوز وضعیت نهایی ترامپ مشخص نیست و هر روز یک محکومیت جدید برای او صادر می‌شود، اما بر اساس نظرسنجی‌ها وی همچنان پیشتاز نامزدهای انتخاباتی است. همین مسئله نیز سبب شده که ترامپ و بایدن فعالیت‌های خود را علیه یکدیگر ادامه دهند.

در روزهای اخیر ظاهرا دموکرات‌ها تبلیغات ویژه‌ای علیه ترامپ راه انداخته و از ولادیمیر پوتین به عنوان ابزاری برای تخریب وی استفاده می‌کنند. این در حالی است که سیاست خارجی معمولا از اهمیت چندانی در انتخابات‌های ریاست جمهوری در آمریکا برخوردار نیست و موضوعات مهم دیگری از قبیل امنیت داخلی، بیمه‌های درمانی، اقتصاد ملی، بیکاری، مهاجرت و ... جزء موضوعات اصلی در مناظره‌های انتخاباتی در ایالات متحده محسوب می‌شوند. اما ظاهرا برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 قضیه فرق می‌کند؛ از جنگ اوکراین گرفته تا جنگ غزه و تحولات دریای سرخ موضوعات مهمی هستند که اکنون در آمریکا مورد مناقشه هستند.

آنطور که «ژاکوب هیلبرون» -سردبیر نشریه معروف نشنال اینترست و یکی از اعضای ارشد مرکز اوراسیای اندیشکده شورای آتلانتیک می‌گوید: جو بایدن از پوتین برای ممانعت از ورود مجدد دونالد ترامپ به کاخ سفید استفاده می‌کند. به گفته وی، سیاست خارجی در حال تبدیل شدن به بخش بزرگی از رقابت‌های ریاست جمهوری 2024 است و پوتین نقش برجسته‌تری در انتخابات ایفا می‌کنند. از نظر این کارشناس آمریکایی، رئیس جمهور بایدن از پوتین برای تخریب دونالد ترامپ -رئیس جمهور سابق آمریکا- و حامیانش در کنگره استفاده می‌کند تا آنان را ضعیف و غیرآمریکایی نشان دهد.

جمعه گذشته تیم مبارزات انتخاباتی بایدن تبلیغی را علیه ترامپ منتشر و او را فردی ضعیف در روابط خارجی معرفی کرد. شخص بایدن نیز با حمله به ترامپ اظهار کرد: «همه ما باید اظهارات خطرناک رئیس جمهور قبلی را که از روسیه دعوت کرده بود تا به متحدان ما در ناتو حمله کند را رد کنیم». هیلبرون در ادامه از افرادی همچون تاکر کارلسون -مجری معروف آمریکایی- کلی هیگینز -نماینده جمهوری خواه مجلس- و عده‌ای دیگر نام می‌برد که همین موضع را علیه ترامپ اتخاذ کرده‌اند.

کلی هیگینز به تازگی پوتین را مرد قدرتمندی و تحسین برانگیز خوانده و در مورد او می‌گوید: «پوتین مردی اهل مطالعه و روحیه‌ای مصمم و در اعتقاداتش بسیار صادق است». مسئله به اینجا ختم نمی‌شود و برخی ادعا می‌کنند که نفوذ ترامپ مانع تصویب لایحه کمک به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا شده است؛ بر اساس این ادعا، مایک جانسون -رئیس مجلس نمایندگان- که فردی نزدیک به ترامپ شناخته می‌شود، علیرغم تصویب این لایحه در سنا اجازه ورود آن به مجلس نمایندگان را نمی‌دهد و مجلس تا 28 فوریه تعطیل شده است.

کامالا هریس -معاون رئیس جمهور آمریکا- با تکرار مواضع مشابه، مستقیما ترامپ را هدف قرار داده است. ادعای هریس این است که ازوای آمریکا موجب افزایش تهدیدها می‌شود و این کشور باید برای تقویت دموکراسی، دفاع از قوانین و هنجارهای بین المللی ایستادگی کند و متحدان خود را تنها نگذارد. به نظر می‌رسد پس از مرگ الکسی ناوالنی - منتقد سیاسی پوتین- در زندان، حملات به رئیس جمهور روسیه و ترامپ افزایش است. «ژاکوب هیلبرون» در انتها با اشاره به پیشرفت‌های روسیه در اوکراین و تثیبت حضور آن در برخی از مناطق از جمله شهر آودیوکا، اظهار می‌کند: در حالی که بایدن و ترامپ بر سر نقش آمریکا در خارج با هم درگیر هستند، پوتین از این ماجرا سود می‌برد.

به هر حال، اگر چه هنوز سند محکمی در راستای حمایت‌های ترامپ و پوتین از یکدیگر ارائه نشده و این امر صرفا یک ادعا از سوی دولت بایدن برای تخریب رقیب سرسخت انتخاباتی یعنی دونالد ترامپ مطرح شده است، اما شاید بتوان این نکته را تایید کرد که احتمالا کرملین واقعا ترامپ را بر بایدن ترجیح می‌دهد. دولت بایدن اولویت سیاست خارجی خود را -البته تا قبل از آغاز جنگ غزه- مقابله با روسیه تعریف کرد و حمایت زیادی از اوکراین انجام داد؛ موضوعی که به احتمال زیاد در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید تغییر خواهد کرد.

ترامپ همانطور که در زمان ریاست جمهوری خود اعلام می‌کرد، اعتقادی به سواری رایگان حتی به نزدیک‌ترین متحدان آمریکا ندارد و همین امر می‌تواند در صورت بازگشت وی به کاخ سفید، حمایت‌های آمریکا از اوکراین را کاهش داده و در نتیجه دست برتر را در این جنگ در اختیار روسیه قرار دهد. حال باید دید که کدام یک از این دو فرد سکان ریاست جمهوری آمریکا را به دست خواهد گرفت و سیاست خارجی آن را به کدام سو سوق خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =