پوشش سخت‌گیرانه برای دانشجویان، دانشگاه را اسلامی نمی‌کند

رئیس دانشگاه آزاد استان گلستان با اشاره به اینکه برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید همزمان به ظاهر و محتوا و منابع درسی اهمیت داده شود، گفت: وضع واجرای قوانین سخت‌گیرانه برای دانشجویان به تنهایی این هدف را محقق نمی‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اظهار کرد: برای ساختن دانشگاهی اسلامی باید هم به بخش محتوایی و هم به بخش غیر محتوایی اهمیت داد. به این معنا که باید به نرم افزار و ظاهر به یک اندازه توجه شود.

بیشتر بخوانید:

عملکردها در اسلامی‌ شدن دانشگاه‌ها کاریکاتوری بوده است/ جای خالی پیوست فرهنگی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی

وی گفت: نمی‌شود دانشگاه ظاهر اسلامی نداشته باشد ولی توقع داشته باشیم اساتید یا کارکنان به سمت ارتقا ایمان و بینش خود حرکت کنند. از سوی دیگر نمی‌توان ظاهر را اسلامی کرد؛ اما به باطن و تربیت نیروهای انسانی توجه نکرد. بنابراین ظاهر دانشگاه و باطن استادان و کارکنان باید اسلامی باشد. یعنی اصول اسلامی در ظاهر آنها نیز رعایت شده باشد.

حجت الاسلام طاهری افزود: علاوه بر ظاهر افراد باید اعتقادات دانشگاهیان نیز اسلامی باشد. امکان دارد که استاد یا کارمندی برای تظاهر به پیروی از اسلام در نمازخانه حاضر شود، ولی اعتقادی به خدا، قیامت یا اسلام نداشته باشد. در چنین شرایطی هر کجا که مسئول یا دوربین وجود داشته باشد، آن استاد یا کارمند اعمال اسلامی را به جای می‌آورد و در مکانی که تنهاست به گونه دیگری رفتار می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با طرح این سوال که مگر چند ساعت در روز مسئول بالا سر کارمند یا استاد است تا او رفتار اسلامی داشته باشد؟ ادامه داد: بیشتر ساعات روز مدیر و مسئول بر رفتار استاد یا کارکنان نظارت ندارند و اگر خود فرد اعتقادات قوی نداشته باشد، هر گونه که تمایل دارد، رفتار می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر فقط به ظاهر و پوشش دانشجویان توجه شود، در نهایت آنها به خاطر این ظاهر سازی دلخور می‌شوند. از سوی دیگر، ما نیز نتیجه مطلوب را کسب نخواهیم کرد. من گمان می‌کنم باید به صورت جدی تر در هر دو بخش اسلامی شدن دانشگاه‌ها فعالیت کنیم.

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه فعالیت فرهنگی باید اثر گذار طولانی مدت باشد، گفت: به این معنا که دانشجویان پس از اتمام چهار ساله دوران تحصیل خود باید فکر؛ رفتار و عقیده‌اش تغییر کرده باشد. در غیر این صورت اگر الزام سخت‌گیرانه برای پوشش دانشجویان دختر و پسر وضع و اعمال شود. آنها از ترس دانشگاه، پوشش مناسب را رعایت کند ولی در بیرون از دانشگاه پوشش نامناسب داشته باشد. من به مریبان مدارس سما گفته‌ام که توقع دارم پوشش آنان در مدارس و بیرون از مدارس یکسان و اسلامی باشد.

لزوم بازنگری جدی منابع درسی

وی با تاکید بر لزوم بازنگری جدی منابع درسی عنوان کرد: به عقیده من بازنگری دروس به صورت جدی و ویژه باید در حوزه علوم انسانی انجام شود. این منابع عمدتا ماهیت غربی و ضد دینی دارند. در چند سال گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی در بخش‌های مانند تالیف منابع جدید علوم انسانی ورود پیدا کرده‌اند. ما باید توجه داشته باشیم که علوم انسانی؛ افکار و اعتقادات افراد شکل می‌دهد. اگر علوم انسانی غربی باشد، ما با دست خودمان و در دانشگاه‌های کشورمان این مباحث غربی را تدریس می‌کنیم. در چنین حالی دانش آموختگان کاملا غربی در کشور پرورش می‌یابند.

حجت الاسلام طاهری گفت: بنابراین باید حتما منابع دروس علوم انسانی اصلاح شوند. البته این کافی نیست. اگر در سایر رشته‌ها مانند علوم پزشکی و غیر پزشکی و مهندسی ماهیت دروس در راستای مباحث اسلامی نباشند، این اسلامی سازی خیلی تاثیر گذار نخواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با ذکر مثالی ادامه داد: اگر طراحی و نقشه ساختمان‌ها و آپارتمان‌های قدیمی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که معماری اسلامی داشته اند؛ چرا که اندورنی وجود داشت و محرم و نامحرم در آن خانه رعایت می‌شد. الان مهندسان عمران و ساختمان نقشه آپارتمانی را طراحی می کنند که آشپرخانه اُپن است. در نتیجه خانم نمی‌تواند در حضور مهمانان با حفظ پوشش اسلامی، فعالیت کند. بنابراین بی‌خیال پوشش مناسب می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که مهندسان فعلی کشورمان، در دانشگاه دروس با ماهیت اسلامی و دینی را پاس نکرده‌اند.

وی گفت: تمام دروس در سال‌های گذشته در حوزه علمیه تدریس می‌شد. در چنین شرایطی تمام مطالب آموزشی ماهیت اسلامی داشتند. در نتیجه دانش آموختگان نیز افرادی آشنا با مبانی اسلامی بودند.

سبقت دانشگاه آزاد از دانشگاه‌های علوم و بهداشت در اسلامی شدن

حجت الاسلام طاهری عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از روسای دانشگاه‌ها سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را مطالعه نکرده‌اند. مگر اینکه رئیس دانشگاهی به علت اینکه فردی متعهد و مذهبی بوده، این سند را مطاله کرده است. وی در حد امکانات و دغدغه‌اش برای اسلامی کردن دانشگاهش تلاش کرده است.

این مسئول با بیان اینکه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دوره مدیریت جدید دانشگاه‌ آزاد مورد توجه ویژه قرار گرفته است، گفت: به اعتقاد بنده، دانشگاه آزاد یکی از اسلامی‌ترین دانشگاه‌های کشور است. البته ضعف وجود دارد ولی در مقایسه با سایر دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت عملکرد بهتری داشته است.

وی در پایان مطرح کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه به اسناد بالادستی مانند سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها تهیه شده است. بنابراین در این باره از سایر دانشگاه‌ها جلوتر است. البته هنوز ما در آغاز راه قرار داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =