آمادگی دانشگاه آزاد بجنورد برای انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی با دانشگاه مختومقلی فراغی

غلامرضا کاظمی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی آمادگی لازم برای انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی با دانشگاه مختومقلی فراغی ترکمستان را دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در دیدار با "روشن خوجه قلی یف" استاندار آخال ترکنستان ضمن توضیحی در خصوص واحدهای دانشگاهی استان اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی با قدمتی بیش از 30 سال خدمت به کشور بیش از 40 هزار دانش آموخته را تربیت کرده است که در حال حاضر در مدیریت های مختلف دولتی مشغول به خدمت هستند.

رئیس واحد بجنورد تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی دارای بیش از 70 هزار مترمربع فضای آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و رفاهی است.

وی درخصوص فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان دارای تجهیزات بسیار مناسب آزمایشگاهی و کارگاهی بسیار خوبی است که توانسته با ارگان های دیگر تفاهم نامه های همکاری منعقد سازد.

کاظمی گفت: از واحدهای دانشگاهی استان خراسان شمالی بیش از هشت هزار دانش آموخته از رشته های پرستاری، مامایی و دامپزشکی فارغ التحصیل شده اند.

غلامرضا کاظمی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی آمادگی لازم برای انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی با دانشگاه مختومقلی فراغی ترکمستان را دارد.

وی در خصوص برگزاری همایش بزرگ و مشترک سالگرد تولد شاعر فرهیخته ترکمستان افزود: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی می تواند در برگزاری همایش مشترک سیصدومین سالگرد تولد شاعر فرهیخته مختوم قلی فراغی همکاری داشته باشد.

عاشر مراد خوجامرادوف مدیر حوزه سلامت استان آخال ترکمنستان ضمن تشریح حوزه پزشکی این استان بیان کرد: در یک سال اخیر در راستای حفظ سلامت مردم ترکمنستان و استان آخال 19 اداره و مرکز بهداشت و مراکز بیمارستانی تاسیس شده اند.

وی بیان کرد: 6 بیمارستان در محدوده استان آخال ، 7 بیمارستان دیگر در اطراف بخش های مختلف شهرهای آخال و 99 مرکز بهداشتی برای خدمت رسانی به سلامت مردم ترکمنستان در حال خدمت رسانی است.

مدیر حوزه سلامت استان اخال ترکمنستان بیان کرد: در کشور ترکمنستان امکانات و تجهیزات پزشکی مجهز و خوبی وجود دارد و دانش آموختگانی که از دانشگاه علوم پزشکی فارغ التحصیل می شوند برای خدمت رسانی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی مشغول به کار می شوند.

مجید رحیمی‌زاده رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌شمالی ضمن بازدید از آزمایشگاه و کارگاهای دانشگاه آزاد بجنورد توسط استاندار آخال ترکمنستان بیان کرد: این آزمایشگاه معتمد دامپزشکی قادر است آنالیزهای شیمیایی و میکروبی نمونه‌های خوراک دام و طیور کارخانجات خوراک دام و دامپروری‌ها را انجام دهد و در مدت فعالیت این مرکز توفیقات خوبی را به لحاظ دقت و صحت نمونه آزمایش‌ها کسب کرده‌ایم و اعتمادسازی مناسبی ایجاد شده است.

عضو هیات علمی واحد بجنورد بیان کرد: تنها کلینیک گیاه پزشکی درجه یک دانشگاهی کشور در این واحد دانشگاهی چندسالی است که به ارائه خدمت به باغداران و کشاورزان مشغول است و در این زمینه توانسته‌ایم اطمینان لازم را به‌دلیل سلامت نهال‌های تولیدی شناسه‌دار در بخش کشاورزی منطقه ایجاد کنیم و این آزمایشگاه به عنوان عضو فعال شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است.

کلینیک‌های گیاه‌پزشکی وظایفی مانند پیش آگاهی و توانمندسازی بهره‌برداران بخش کشاورزی برای کنترل آفات و مراقبت از محصولات کشاورزی، مشاوره و ارائه توصیه‌های فنی و صدور نسخه گیاه‌پزشکی و هدایت و نظارت بر اجرای این توصیه‌ها، پیشنهاد روش‌های جامع کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، انتقال دانش و یافته‌های جدید گیاه‌پزشکی به بهره‌برداران در قالب دستورالعمل‌های فنی و اجرایی سازمان حفظ نباتات و .... بر عهده دارند.

به گزارش ایسکانیوز؛ آخال یکی از استان‌های ترکمنستان است. این استان زمانی جزو خراسان ایران بود و مرکز این استان شهر تازه تاسیس آرقاداغ است. پایتخت ترکمنستان، عشق‌آباد در مرزهای این ولایت قرار دارد، اما از لحاظ اداری مستقل از آن است.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع، با جمعیت حدود ۶ میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

خبرنگار: لادن لنگری

انتهای پیام /

کد خبر: 1221422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =