امیرعبداللهیان: روابط ایران و مجارستان در مسیر درست قرار دارد

وزیر امور خارجه گفت: روابط دو طرف در مسیر درست خود قرار دارد و دو سند راهبردی و نقشه راه همکاری‌های کشاورزی در کمیسیون مشترک اقتصادی به امضا رسید.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان بعدازظهر امروز (پنجشنبه) پس از دیدار با "پیتر سیارتو" همتای مجارستانی خود در نشست خبری مشترک اظهارداشت: جناب وزیر و هیات همراه وی با هدف برگزاری کمیسون اقتصادی مشترک در تهران حضور دارند و گفت و گوهای سازنده‌ای را هم با آقای خاندوزی صبح امروز داشتند.

بیشتر بخوانید:

سردار تنگسیری: شناورهای جدید سپاه مجهز به موشک پدافندی و کروز هستند

پس از این دیدار وزرای خارجه دو کشور در نشست خبری مشترک با یکدیگر حاضر شده و در خصوص موضوعات مورد رایزنی سخنانی را بیان کردند.

امیرعبداللهیان در ابتدا گفت: امروز با هدف برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اقای وزیر در ایران حضور دارند. گفتگوهای نتیجه بخشی را با همکارم اقای خاندوزی پیش از ظهر داشتند و همچنین برنامه های متنوعی دیگری که دارند.

پیتر سیارتو وزیر خارجه مجارستان گفت: ساده خواهد بود که با یکدیگر پیغام رد و بدل کنیم ولی این شجاعانه تر است که با یکدیگر ملاقات کنیم. کار شجاعانه این است که همدیگر را ببینیم و صحبت کنیم. امروز به تهران امدم تا کمک کنم از گسترش منازعه در این منطقه جلوگیری کنم و از تشدید اوضاع در خاورمیانه جلوگیری کنیم.

وی افزود: تشدید اوضاع در منطقه میتواند برای امنیت جهانی تهدید بزرگی باشد. من توانستم به اینجا بیاییم زیرا احترام زیادی برای شما قایل هستیم. این احترام قادر می سازد با یکدیگر صحبت کنیم.

سیارتو ادامه داد: ما اینقدر به ایران احترام قایلیم که سال بعد 100 امین سالگرد روابط دو کشور را خواهیم داشت. روابط ما بسیار قوی است. 2000 نفر ازشهروندان شما در مجارستان حضور دارند. مجارستان نگران جنگی است که در خاورمیانه در جریان است.  ما هرگز نمیخواهیم ببینیم این حملات علیه کسی اتفاق بیافتد. جامعه جهانی وظیفش این است که اطمینان حاصل کند که اوضاع تشدید نشود. اگر کشوری به جنگ اضافه شود دیگر نمیتوان جلوی ان را گرفت. تمام نقش افرینان باید مسیولانه برخورد کنند. از نقش ایران در این زمینه استقبال میکنیم و مهم می دانیم.

وزیر خارجه مجارستان گفت: به اقای وزیر گفتم که در لبنان بودم و این کشور نمیخواهد اوضاع تشدید شود. فکر میکنم اجرای توافق هسته‌ای می‌تواند به بهبود امنیت جهانی کمک کند. در زمینه اجرای دوباره برجام  اژانس از مجارستان خواسته تا برنامه های اموزشی برای ایران برگزار کند. ما همیشه این برنامه های اموزشی را برای متخصصان ایرانی برگزار کردیم.

او تصریح کرد: من تشکر میکنم که توانستم با وزیر خارجه ایران صحبت کنم. ایشان همیشه در دسترس هستند. امیدوارم این بحث های امروز کمک کند به ارتقای فهم مشترک ما از یکدیگر.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: ما امروز شاهد برگزاری کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور بودیم. همچنین گفتگوهای مهمی را در موضوعات مورد علاقه داشتیم. بر اساس گزارش صبح امروز در جریان کمیسیون مشترک همه ابعاد همکاری ها از جمله کشاورزی مدیریت اب صنعت انرژی تبادل دانشجو مورد توجه روسای کمیسیون قرار گرفت.

وی ادامه داد: روابط دو کشور در مسیر رو به جلو قرار دارد. دو سند پروتکل کمیسیون اقتصادی و نفشه راه همکاری های کشاورزی به امضا رسید.  ما همچنین علاوه بر مناسبات دوجانبه و تاکید بر اجرای توافقات به موضوعات بین المللی پرداختیم. طبعا تمرکز جهانیان بر موضوع غزه و احقاق حقوق مورد توجه همه است.  صرف نظر از تفاوت دیدگاه بر راهکارهای سیاسی و تمرکز بر ضرورت احقاق حقوق ملت فلسطین همواره تاکید میکنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: گفتگوهای صریحی در خصوص منطق حمایت ایران از مردم فلسطین داشتیم. همچنین خواستم تا مجارستان همه ظرفیت های خود را برای توقف جنگ و بازگشت منطقه به امنیت پایدار به کار بگیرد. ما در مورد بحران اوکراین گفتگو کردیم. من مایلم بار دیگر انهامات بی اساس مطروحه علیه ایران در مورد استفاده روسیه از سلاح های ایرانی را قویا محکوم کنم. تکرار ادعاهای بدون یند به مرحله کسل کننده ای رسیده است.  

او گفت: تاکید میکنم در موضوع فلسطین در تاریخ نوامبر قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل با ارای بالا به تصویب رسید و مجمع خواستار یک رای مشورتی از دیوان بین المللی دادگستری در خصوص پیامدهای نقض مستمر حق تعیین مردم فلسطین شد. امروز در لاهه  نماینده ایرانی مواضع را اعلام کرد.

وزیر خارجه ایران گفت: تأکید میکنم ما جنگ را راه حل نمی دانیم. جنگ در غزه راه حل نیست. تلاش مشترک امریکا و انگلیس برای کشاندن دامنه جنگ به دیگر نقاط خطا است. یمنی ها مواضع مستقل خود را دارند. امریکا باید دست از ریاکاری بردارد. اینکه از کاهش جنگ صحبت میکنند یعنی تداوم نسل کشی در غزه. اینکه مقامات امریکا از صلح سخن میگویند باید به یک تصمیم قاطع تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =