روابط ایران با جمهوری آذربایجان رو به بهبود است / صدور حکم ضارب تنها مانع بازگشایی سفارت باکو

سفیر پیشین ایران در باکو با تاکید بر اینکه روند بهبود روابط دو کشور ایران و آذربایجان تسریع شده، اظهار کرد: تنها مانع روابط دو کشور موضوع صدور حکم ضارب سفارت جمهوری آذربایجان است که در حال حاضر قوه قضاییه آن را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده و دیدگاه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد. گروهی معتقدند علیرغم حسن نیت جمهوری اسلامی و تاکید تهران بر پرهیز از تنش با باکو، مقامات در مقاطعی با تحریک برخی بازیگران از جمله ترکیه و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد تنش با ایران بوده و به بهانه‌های مختلف روابط دو کشور را با چالش مواجه کرده‌اند. گروه دوم نیز باور دارند اگرچه روابط تهران-باکو در مواردی چالش‌هایی داشته است، اما به طور کلی هر دو کشور خواهان بهبود روابط و جلوگیری از ایجاد تنش بوده‌اند. محسن پاک آیین -سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان- در گفتگو با ایسکانیوز به به سوالاتی در این رابطه پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

احتمال افزایش چالش‌ها با جمهوری آذربایجان در دور جدید ریاست جمهوری ‌علی‌اف

وی با اشاره به اینکه پیروزی الهام علی‌اف در انتخابات جمهوری آذربایجان قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد: مواضع رئیس جمهور آذربایجان در قبال ایران که پس از پیروزی در انتخابات اعلام شد، کاملا مثبت بود و روند روابط دو کشور در شش ماه گذشته -و به ویژه پس از پیروزی قره‌باغ- تایید می‌کند که روند بهبود روابط دو کشور تسریع شده و به خصوص در حوزه حمل و نقل شاهد این امر هستیم؛ زیرا جمهوری آذربایجان تصمیم گرفته از مسیر ایران برای رسیدن به نخجوان استفاده کند و ادعاهای تاریخی خود نسبت به دالان زنگزور را کنار بگذارد و در حال حاضر پروژه مسیر ارتباطی از آغبند به نخجوان از خاک ایران در حال اجراست و همچنین در بخش آستارچای -یعنی مرز آستارای ایران با جمهوری اذربایجان- یک پل احداث شد که ارتباطات ترانزیتی را تسریع می‌کند.

دیپلمات سابق وزارت خارجه با اشاره به اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای احداث خط آهن رشت-آستارا تصریح کرد: همه این‌ها در مجموع گام‌های مهم و نشان‌دهنده روند رو به رشد روابط دو کشور محسوب می‌شوند. به اعتقاد وی، تنها مانع روابط دو کشور موضوع صدور حکم ضارب سفارت جمهوری آذربایجان که در حال بررسی در قوه قضاییه است. پاک آیین ابراز امیدواری کرد با صدور هر چه سریعتر این رای شاهد فعالیت مجدد جمهوری آذربایجان در ایران خواهیم بود.

پاک آیین در خصوص سوء برداشت‌هایی که در مورد اظهارات علی‌اف پس از پیروزی در انتخابات انجم شد، گفت: هم خود علی‌اف و هم سایر مقامات ارشد پس از پیروزی بر بهبود روابط با همسایگان به ویژه ایران تاکید کردند. وی در خصوص شروط آذربایجان برای بازگشایی سفارت نیز خاطر نشان کرد: مسئله محاکمه ضارب سفارت شرط جدیدی نیست و جمهوری آذربایجان و از همان زمان خروج از ایران اعلام کردند که پس از محاکمه ضارب به ایران باز خواهند گشت. سفیر سابق ایران در باکو در مورد اظهارات مقامات آذربایجانی در مورد «اتحاد جهان ترک» نیز گفت: بیان این مسئله به معنای اعلام موضع در قبال کشورهای غیرترک نیست و حتی در داخل خود کشورهای ترک زبان هم با توجه به اختلاف نظرهای جدی بعید است یک اتحاد راهبردی بین آنها شکل بگیرد.

دیپلمات سابق ایران در پاسخ به سوالی در مورد انگیزه علی‌اف از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی بیان کرد: در واقع مهمترین چالش تهران-باکو مسئله روابط این کشور با رژیم صهیونیستی به خصوص در مقطع کنونی است که چهره این رژیم برای همه جهان آشکار شده و یک رژیم بی‌آبرو در سطح جهان شناخته می‌شود و هر کشوری که با این رژیم ارتباط برقرار کند خود را در معرض بی‌اعتباری بین المللی قرار داده است. پاک‌آیین افزود: در این زمینه همیشه گفتگوهایی بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود داشته و یکی از محورهای دیپلماسی بین دو کشور همین مسئله بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • موسوی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      آقای پاک آئین باکو و ترکیه و صهیونیست افکار پلیدی را در آرامش به جلو می برند خیلی دلخوش نباشید/
    • همسر زندانی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      ما ۲۰۰ایرانی داخل زندان آذربابجان داریم خواهشا ضارب رو اعدام کنید تا عزیزای ما برگردن اعدام که کاری نداره بابا بجنبید.سریع تر .یک ساله همسر من اونجاست پس این سفیر چکار میکنه اونجا