تعدد فهرست‌های انتخاباتی در راستای مشارکت حداکثری است/ حل مشکل فیلترینگ در مجلس دوازدهم

ابوالقاسم رئوفیان گفت: فیلترینگ به این معنا که دسترسی کاربران اینترنتی را محدود کند محاسن و معایبی دارد ولی در جامعه ما معایب فیلترینگ بر محاسن آن چربیده است، زیرا مجلس کنونی در این زمینه، کار کارشناسی انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی یکی از احزاب اصول‌گرا است که در کنار سایر احزاب اردوگاه اصول‌گرایی مانند شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) و شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد رقابت‌های انتخاباتی شده است.

در روزهای اخیر جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه از فهرست شورای وحدت در تهران برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حمایت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید؛

شورای ائتلاف تغییر رویه نداد؛ اُمناء را تشکیل دادیم

منوچهر متکی سرلیست شورای وحدت در تهران و سخنگوی آن است. او در دولت محمود احمدی‌نژاد سمت وزیرخارجه را به عهده داشت. سخنگوی شورای وحدت درباره شکل‌گیری شورای وحدت گفته است: «در سال ۹۹ مجموعه‌ای متشکل از احزاب، اقشار و روحانیت پایه گذار تشکیلاتی به نام شورای وحدت شدند که هدف آن حکمرانی نوین در کشور بود.»

چشم‌انداز میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو بویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، نقش احزاب در افزایش نرخ مشارکت مردم، برنامه‌های شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی برای مجلس دوازدهم در حوزه های گوناگون داخلی و خارجی از جمله پرسش‌هایی هستند که در گفتگو با سید ابوالقاسم رئوفیان و فرید شهاب که هر دو از کاندیداهای شورای وحدت در تهران هستند، مطرح کرده‌ایم:

در ادامه مشروح گفتگو با سید ابوالقاسم رئوفیان و فرید شهاب را می‌خوانید:

سید ابوالقاسم رئوفیان، عضو هیات عالی شورای وحدت در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره چشم‌انداز نرخ مشارکت در انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دغدغه‌های جدی در انتخابات بحث مشارکت است که از کلید واژه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته‌اند. مهم‌تر از این که چه کسی به مجلس می‌رود این است که راهبرد مشارکت بیشتر تحقق پیدا کند، زیرا مشارکت هر چه بیشتر باشد در تقویت بعد مشروعیت‌ مردمی نظام تاثیر بالایی دارد. بعد مشروعیت مردمی نظام که دغدغه رهبر انقلاب است باید تقویت شود و این امر زمانی محقق می‌شود که مردم پای صندوق رای بیایند. تا اکنون متاسفانه تغییری در درصد پیش بینی‌ها درباره مشارکت مردم حاصل نشده است اما فکر می‌کنم در این یکی دو روز آخر شاهد مشارکت بیشتر باشیم.

او درباره برنامه شورای وحدت برای افزایش مشارکت در روزهای باقی مانده تا انتخابات گفت: شورای وحدت امروز اقدامی انجام داد که در انتخابات ادوار گذشته بی‌سابقه بوده است. امروز نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و فعالان مجازی برگزار شد و در این نشست نقد شورای وحدت نسبت به بعد نظارتی مجلس یازدهم، وضع موجود کشور و همچنین ناکارآمدی که در لیست وزاری پیشنهادی دولت وجود داشت و رای مصلحتی و غیرکارشناسی مجلس به برخی وزرا بررسی شد. این وضعیت معلول یک دولت و یک مجلس ناکارآمد است. البته ما از تمامیت دولت حمایت می کنیم اما این نقدها نیز وارد است.

سید ابوالقاسم رئوفیان درباره برنامه شورای وحدت برای مجلس دوازدهم گفت: سی نفری که در لیست شورای وحدت قرار گرفته‌اند از بین دویست نفر با توجه به نیازهای کمیسیون‌های تخصصی مجلس انتخاب شده‌اند، معیار گزینش ما با توجه به گرایش‌های شغلی، تخصصی و تحصیلات دانشگاهی این افراد بود و تصمیم بر این بود که این سی نفر بتوانند تمام کمیسیون‌های مجلس را پوشش دهند.

او در ادامه درباره طرح‌هایی نظیر فیلترینگ و شفافیت آراء گفت: فیلترینگ یک پدیده جهانی است و بیست و دو سه کشور جهان درباره آن اقدام کرده‌اند. فیلترینگ به این معنا که دسترسی کاربران اینترنتی را محدود کند محاسن و معایبی دارد ولی در جامعه ما معایب فیلترینگ بر محاسن آن چربیده است زیرا مجلس کنونی در این زمینه، کار کارشناسی انجام نداده است و علاوه بر این شاهد رفتار دوگانه در زمینه فیلترینگ هستیم. نمایندگان و مسئولان بدون محدودیت و بدون نیاز به فیلترشکن به شبکه‌های فضای مجازی دسترسی دارند اما مردم نیاز به تهیه فیلترشکن دارند، مانند طرح ترافیک که اگر کسی پول بدهد می‌تواند از محدوده طرح ترافیک عبور کند. علاوه بر این شاهد پدیده کاسبان فیلترینگ هستیم که فیلترشکن می‌فروشند و افرادی با پرداخت هزینه می‌تونند وارد فضای مجازی شوند و به راحتی به محتوای مستهجن دسترسی پیدا کنند.

عضو هیات عالی شورای وحدت درباره طرح شفافیت آراء نمایندگان نیز گفت: شورای وحدت کاملا با طرح شفافیت آراء نمایندگان موافق است. چرا لایحه عفاف و حجاب باید در پستو تصویب شود. اولا اعتراض داریم که چرا این لایحه باید در قوه قضاییه تایید شده باشد؟ بحث عفاف و حجاب یک مساله فرهنگی است و نباید پیش‌نویس آن در قوه قضاییه آماده شود و بعد این پیش‌نویس به کمیسیون قضایی مجلس بیاید و دست آخر به کمیسیون فرهنگی برود و مخفیانه تصویب شود. چرا در تصویب این لایحه نباید آراء شفاف باشند؟ مردم باید بدانند چه کسانی به این لایحه رای موافق و چه کسانی رای مخالف داده‌اند. شفافیت آراء یکی از اصول هشتگانه است و با آن کاملا موافق هستیم و به غیر از اسرار نظامی و امنیتی همه چیز باید برای مردم شفاف باشد.

او درباره برنامه نامزدهای شورای وحدت برای کاهش تورم و گشایش اقتصادی گفت: فضای حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور را فضای بسیار سختی می‌بینیم که اصلا قابل تحمل نیست. قرار بود دولت سیزدهم که می‌آید سفره‌ها و یخچال‌های مردم را پر کند در حالی که الان نه سفره‌ای باقی مانده نه یخچالی!

فرید شهاب؛ دبیر کل جامعه جوانان متحد اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: شور و اشتیاق مردم در مراسم نیمه شعبان و ۲۲ بهمن امسال زبانزد شد. حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ امسال به گفته معاون امنیتی وزارت کشور بیست درصد بیشتر سال قبل بود و انشاءالله در انتخابات این دوره هم مردم حضور بالایی خواهند داشت و مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی خواهند زد. امیدواریم با انتخاب افرادی کارآمد، شایسته و متخصص زندگی مردم تحول روی دهد.

او در ادامه گفت: شورای وحدت با نامزدهای گوناگون مصاحبه‌های تخصصی داشت و متناسب با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی افرادی را شناسایی کرد و تلاش کرد گزینه‌های اصلح و متناسب با هر کمیسیون در فهرست قرار گیرند و همانطور که می‌بینید افرادی در لیست شورای وحدت حضور دارند که نام ناآشنا نیستند اما درد آشنا هستند و امیدوارم در مجلس آینده شاهد ریل‌گذاری خوبی برای تحول و کارآمدی باشیم. در شورای وحدت مهم‌ترین مشکلات کشور را شناسایی و الویت‌بندی کرده‌ایم زیرا در مجلس آینده وقت برای هدر دادن نداریم.

فرید شهاب درباره راهکارهای سر و سامان دادن به فضای مجازی گفت: به علت بحث امنیت سایبری، باید پیام رسان‌های داخلی به هر شکلی شده تقویت شوند. در برابر اینستاگرام شبکه اجتماعی ویراستی آمده یا روبیکا قرار گرفته که این‌ها باید تقویت شوند و بتوانیم در حوزه پیام رسان‌های داخلی با قیمت کمتر و سرعت بالاتر به مردم خدمت‌رسانی کنیم. اما اگر فضای مجازی به شکلی باشد که اساس کار آن در دست ما نباشد و به امنیت ملی ضربه بزند هر عقل سلیمی به دنبال این خواهد بود که چنین فضایی را به نحوی که مردم آسیب نبینند تحت کنترل درآورد. در خصوص کاسبان وی پی ان هم مجلس باید به شکل منسجمی برنامه‌ریزی کند. یکی دیگر ازچالش‌ها در این زمینه، مساله تسهیل بستر فعالیت مشاغل خانگی است که باید به آن رسیدگی شود زیرا برخی افراد از این راه امرار معاش می‌کنند.

او درباره گزینه احتمالی شورای وحدت برای ریاست مجلس دوازدهم گفت: باید ببینیم چه تعداد از اعضای شورای وحدت از سراسر کشور وارد مجلس خواهند شد و اولین اقدامی که شورای وحدت در مجلس آینده انجام خواهد داد، تشکیل فراکسیون شورای وحدت خواهد بود و منتسب با آن فراکسیون تصمیم خاص خودش را برای ریاست مجلس اعلام خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسشی پیرامون ارزیابی میزان موفقیت لیست شورای وحدت در انتخابات پیش رو گفت: تاکنون مردم رویکرد خوبی نسبت به لیست شورای وحدت داشته‌اند اما تعدادی که وارد مجلس خواهند شد هنوز قابل پیش‌بینی نیست.

او درباره برنامه احتمالی شورای وحدت برای ریاست جمهوری ۱۴۰۴ گفت: شورای وحدت متشکل از پنج جبهه مختلف از احزاب متعدد سیاسی است و مثل برخی جریان‌ها که شب انتخابات شکل می‌گیرند نیست و طبیعی است که برای ریاست جمهوری هم برنامه خاص خودش را دنبال خواهد کرد.

فرید شهاب درباره احتمال ائتلاف اصول‌گرایان در مدت باقی مانده تا انتخابات و ارائه لیست واحد گفت: شورای وحدت در راستای وحدت بین همه جریان‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته است و گفتگوهایی را هم با عزیزان امناء و ائتلاف انجام داد اما با توجه به فرصت کم باقی مانده تا انتخابات چنین ائتلافی بعید به نظر می‌رسد. اصل کار در شورای وحدت، مشارکت مردم است و چه ایرادی دارد که اصول‌گرایان سه فهرست داشته باشند و یک رقابت واقعی را در راستای افزایش مشارکت شکل گیرد.

کد خبر: 1222140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =