آموزش آشپزی / طرز تهیه کوفته سماق کردی

کوفته سماق کردی یکی از غذاهای خوشمزه و محلی استان کردستان است که از ترکیب گوشت چرخ کرده با ادویه و نوعی سس ویژه تهیه می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، غذاهای محلی درواقع به نوعی میراث فرهنگی مردمان هر کشوری محسوب می‌شوند. برخی از این غذاها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذاهای جدید، کم کم از یاد رفته‌اند و یا روش طبخ آن‌ها متفاوت شده است. اگر به هر نقطه از ایران سفر کنید، قطعا با غذاهای بسیار خوشمزه و محلی آشنا می‌شوید که برخی از آن‌ها را تابه‌حال نخورده‌اید یا حتی نامش را نشنیده‌اید.

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی / نکات مهم برای پخت بهترین کباب چنجه

کردستان یکی از استان‌های زیبای کشورمان است که دارای تنوع غذایی بی‌نظیری است و اگر به این استان سفر کنید، از خوردن غذاهای اصیل، متنوع و بسیار خوشمزه این استان شگفت‌زده خواهید شد. کوفته سماق کردی یکی از همین غذاهای خوشمزه و اصیل استان کردستان است که می‌توانید با روشی آسان آن را در منزل تهیه کنید و از خوردن یک غذای جدید و مقوی در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.
مواد لازم
سینه مرغ: ۱ عدد
پیاز: ۲ عدد
هویج بزرگ: ۱ عدد
آرد سوخاری: ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا و پودر سیر: به میزان لازم
آب جوش: ۲ پیمانه
سماق دانه درشت: ۵ قاشق غذاخوری
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه
برای درست کردن این کوفته خوشمزه ابتدا استخوان سینه مرغ را خارج کنید و سینه مرغ را همراه با یک عدد پیاز بزرگ، آرد سوخاری، نمک، فلفل، زردچوبه، پاپریکا و پودر سیر را به آن اضافه کنید و بعد دستگاه را ۱ دقیقه روشن کنید تا مواد کاملا با هم مخلوط و پوره شود. حالا مواد پوره شده را کف دستتان به صورت کوفته و به شکل گرد یا کشیده و انگشتی دربیاورید. مقداری روغن داخل یک ماهی تابه بریزید و کوفته‌ها را داخل روغن داغ کمی سرخ کنید، در حدی که هر دو طرف کوفته‌ها طلایی شود، سپس کوفته‌های سرخ شده را از روغن خارج کنید.

در مرحله بعد ۱ عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و داخل ماهی تابه بریزید. مقداری روغن اضافه کنید تا پیاز سرخ شود، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و سی ثانیه تفت بدهید. نمک، فلفل و کمی زردچوبه بریزید و هویج خرد شده و نگینی را به آن اضافه کنید. حالا آب جوش را بریزید و مواد را هم بزنید و کوفته‌ها را داخل سس بچینید و درب ماهی تابه را بگذارید تا مواد با حرارت کم بجوشد و سس غلیظ شود.
سماق را همراه با ۱ پیمانه آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا به مدت ۵ دقیقه بجوشد، سپس مواد را از صافی رد کنید و آب جوشیده سماق را به کوفته‌ها اضافه کنید. بعد از اینکه کوفته‌ها کاملا پخت و سس کوفته غلیظ شد، غذای خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با با پلوی زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ این غذا به صورت اصیل با سماق دانه درشت تهیه می‌شود. اگر به این نوع سماق دسترسی ندارید، می‌توانید به جای آب سماق جوشیده از رب انار ترش یا آبغوره استفاده کنید.

۲ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیازها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالادها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیازهای قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۳ ـ وقتی می‌خواهید مرغ بخرید، حتماً جاهایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زودتر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد. به طور کلی برای تهیه این غذا مرغ تازه مناسب‌تر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =