۱۰۰ دانشگاه ایرانی در EduRank خوش درخشیدند/ سبقت دانشگاه آزاد شیروان از شهید بهشتی

۱۰۰ دانشگاه ایرانی در نظام ارزیابی EduRank خوش درخشیدند، در این لیست ۱۳ واحد از دانشگاه آزاد حضور دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، EduRank یک رتبه بندی مستقل است که ۱۴ هزار و ۱۳۱ دانشگاه را از ۱۸۳ کشور ارزیابی می‌کند. این نظام ارزیابی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از بزرگترین پایگاه داده مقالات علمی جهان با ۹۸ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۱۹۸ نشریه علمی و ۲ میلیارد و ۱۴۹ میلیون و ۵۱۲ هزار استناد در ۲۴۶ موضوع تحقیقاتی استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

برترین دانشگاه‌های آفریقا توسط کیواس معرفی شدند

روش‌شناسی رتبه‌بندی EduRank

۴۵ درصد عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها بر اساس داده‌های OpenAlex (به عنوان یک پایگاه برای بازیابی نشریات علمی و بررسی پیوندهای بین آن با استنادها) ارزیابی می‌شود.

۴۵ درصد دیگر در معیاری تحت عنوان برجستگی غیر دانشگاهی سنجیده می‌شود. EduRank برای این معیار، از همان رویکردی استفاده می‌کند که گوگل و سایر موتورهای جستجوی مدرن برای محاسبه شهرت صفحات وب فردی استفاده می‌کنند. این معیار بر اساس داده‌های Ahrefs (منبعی با بیشترین فهرست موجود از صفحات و پیوندها) سنجیده می‌شود.

۱۰ درصد دباقی مانده نیز به معیار نفوذ فارغ التحصیلان اختصاص داده می‌شود. این معیار، تعداد مجموع بازدیدهای صفحه‌ای که فارغ التحصیلان دانشگاه و سایر افراد وابسته در تمام نسخه‌های ۴۳ زبانی ویکی پدیا دارند، را نشان می‌دهد.

ملاک‌های رتبه‌بندی EduRank

انتخاب گسترده در بین موسسات آموزش عالی از جمله ملاک‌های EduRank برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است. تنها ملاک انتخاب دانشگاه برای درج در رتبه‌بندی، صدور مدرک کارشناسی به بالا است. هدف این نظام رتبه‌بندی، ارائه فرصت‌های برابر برای مشارکت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از همه کشورها، از جمله کشورهای در حال توسعه است.

عدم استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط دانشگاه‌ها، از دیگر ملاک‌های این نظام رتبه‌بندی به شمار می‌رود. به زبانی دیگر EduRank از داده‌های ارائه‌شده توسط دانشگاه‌ها یا داده‌هایی که دانشگاه می‌تواند عملکرد خود را بدون بهبود واقعی در کیفیت، دستکاری کند، استفاده نمی‌کند.

این رتبه‌بندی مبتنی بر روش شناسی متریک است و تنها از این رویکرد، برای رتبه‌بندی ۱۴۱۳۱ دانشگاه در ۱۸۳ کشور جهان استفاده کرده و در آن نظرسنجی‌ها را لحاظ نمی‌کند. لازم به ذکر است متریک اندازه‌گیری کمیست که برای ارزیابی عملکرد در یک سازمان استفاده می‌شود. متریک‌های اندازه‌گیری می‌توانند هر جنبه یا مؤلفه عملکرد سازمان را پوشش دهند. محدودیت‌های زیادی برای تعیین متریک اندازه‌گیری وجود ندارد.

شفافیت از ملاک‌های دیگر این رتبه‌بندی است. هدف این رتبه‌بندی از شفافیت در زمینه انتخاب شاخص‌ها، پردازش داده‌ها، روش‌های آماری مورد استفاده و محدودیت‌های رتبه‌بندی است. گفتنی است روش شناسی به خاطر تغییرات سالانه در موقعیت یک دانشگاه ثابت نمی‌ماند و فرصت‌های مختلف دانشگاه‌ها برای بهبود وضعیت نیز در این رتبه‌بندی لحاظ خواهد شد.

۱۰ دانشگاه برتر ایران بر اساس EduRank

در رتبه‌بندی اخیر EduRank، صد دانشگاه برتر ایران بر اساس عملکرد پژوهشی (خروجی های تحقیقاتی)، برجستگی غیر دانشگاهی و نفوذ فارغ‌التحصیلان بررسی شده و توانسته‌اند در لیست برترین‌ها حضور پیدا کنند. این رتبه بندی با تجزیه و تحلیل ۱۴.۹ میلیون استناد، ۱.۲۶ میلیون نشریه دانشگاهی صورت گرفته است.

در جدول زیر ۱۰ دانشگاه برتر این لیست آورده شده است:

100 دانشگاه ایرانی در EduRank خوش درخشیدند/ سبقت دانشگاه آزاد شیروان از شهید بهشتی

بر اساس جدول فوق، سه دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف توانسته‌اند به ترتیب رتبه اول تا سوم کشور را در این رتبه‌بندی کسب کنند. دانشگاه آزاد اسلامی شیروان نیز توانسته از دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی، فردوسی مشهد و علم و صنعت پیشی بگیرد و جایگاه هفتم کشوری را به خود اختصاص دهد.

۱۰۰ دانشگاه ایرانی در EduRank خوش درخشیدند/ سبقت دانشگاه آزاد شیروان از شهید بهشتی

۱۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی از جمله واحد شیروان ( با رتبه ۷ کشوری)، واحد تهران مرکز ( با رتبه ۳۵ کشوری)، واحد خوراسگان ( با رتبه ۳۹ کشوری)، واحد تهران جنوب ( با رتبه ۴۰ کشوری)، واحد مشهد (با رتبه ۴۶ کشوری)، واحد تبریز (با رتبه ۵۶ کشوری)، واحد کرج ( با رتبه ۶۳ کشوری)، واحد قزوین (با رتبه ۶۴ کشوری)، واحد شیراز ( با رتبه ۶۸ کشوری)، واحد اراک (با رتبه ۷۵ کشوری)، واحد علوم پزشکی تهران ( با رتبه ۸۶ کشوری)، واحد لاهیجان ( با رتبه ۹۷ کشوری) و واحد رودهن ( با رتبه ۹۸ کشوری) توانسته‌اند در این رتبه‌بندی حضور داشته باشند.

۱۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس EduRank

۱۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس این نظام رتبه‌بندی در ادامه آورده شده است. نکته جالب توجه آنجاست که از ۱۰ دانشگاه برتر این لیست، ۹ دانشگاه شامل دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، دانشگاه میشیگان آن‌آنبور، دانشگاه کرنل، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه ام‌آی‌تی، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه واشنگتن و ( رتبه یک تا ۸ ) و دانشگاه جان هاپکینز ( رتبه ۱۰) از آمریکا هستند.

تنها دانشگاه آکسفورد انگلستان توانسته رتبه ۹ را در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =