تکلیف ۴۵ کرسی مجلس با دور دوم انتخابات مشخص می‌شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ۴۸ درصد خانم‌ها و ۵۲ درصد آقایان در انتخابات شرکت کردند و ۸۵ درصد با کارت ملی‌شان رأی دادند که نشان می‌دهد مردم از این تحول استقبال کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور شامگاه امشب در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما طی سخنانی درباره انتخابات ۱۱ اسفندماه بیان کرد: درباره مجلس شورای اسلامی ۴۵ کرسی به مرحله دوم راه یافتند که ان‌شاءالله یک‌ماه بعد از تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، می‌توانیم مرحله دوم را برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید:

اظهارات مداخله جویانه انگلیسی‌ها علیه مشروعیت انتخابات در ایران

وی افزود: درباره مجلس خبرگان رهبری، ۸۸ منتخب معرفی شدند و پرونده این انتخابات بسته شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ۴۸ درصد خانم‌ها و ۵۲ درصد آقایان در انتخابات شرکت کردند و ۸۵ درصد با کارت ملی‌شان رأی دادند که نشان می‌دهد مردم از این تحول استقبال کردند.

اسلامی درباره ترکیب سنی منتخبان انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نمایندگان ۳۰ تا ۴۵ سال ۵۲ نفر و ۲۱ درصد مجلس را شامل می‌شوند؛ ۱۳۵ نفر ۴۵ تا ۶۰ سال یعنی ۵۵ درصد و مابقی ۶۰ تا ۷۵ سال سن دارند که منتخبان مجلس دوازدهم را شامل می‌شوند.

وی اضافه کرد: ۳۷ درصد از منتخبان دارای مدرک دکتری، ۵۸ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و مابقی مدرک حوزوی دارند. ۱۰۳ نفر سابقه نمایندگی دارند و ۱۴۳ نفر نیز به تازگی نماینده شده‌اند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره ترکیب جناح‌های سیاسی در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مرحله ثبت‌نام بررسی انجام دادیم و حضور سه طیف سیاسی در انتخابات محرز بود و هم‌اکنون چون تعدادی از منتخبان معرفی شده‌اند، ستادهای استانی بررسی‌ها را انجام می‌دهند. با توجه به اینکه در ثبت‌نام سه طیف را داشتیم، در منتخبان هم این را شاهد هستیم ولی درصد دقیق آن مشخص نیست و البته باید مابقی افراد هم انتخاب شوند. فهرست‌هایی که در تبلیغات مشاهده کردیم موید این بود که همه طیف‌های سیاسی نامزد خود را در همه حوزه‌ها معرفی کردند.

اسلامی خاطر نشان کرد: برگزاری انتخابات الکترونیک در چهار حوزه قم، رشت و خمام، ملایر و آبادان صورت گرفت. این حوزه‌ها برای اولین‌بار به صورت تمام الکترونیک بود و صحت، دقت و سرعت خوبی وجود داشت.

وی درباره قانون شفافیت مالی نیز بیان کرد: طبق این قانون، هزینه‌های نامزدها در سامانه ثبت شد و حتی بعد از ۲۰ روز بعد از رأی‌گیری هم می‌توانند منابع و مصارف خود را در سامانه وارد کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: هم‌چنین اینکه تعداد آرای مرتبط با هر نامزد، در این سامانه در اختیار خود نامزد و منتخب قرار دارد. مردم هم در سامانه انتخاب ایران می‌توانند آرای نامزدها را ببینند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =