دانشگاه به توان خانواده/ تعلیم و تربیت اجتماعی محور برنامه‌های واحدهای دانشگاه آزاد است

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده گفت: دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال گذشته با تشکیل کمیته تعامل دانشگاه و خانواده زمینه تعامل موثر بین این دو نهاد مقدس را فراهم کرده و مبتکر استفاده از ظرفیت نهاد خانواده در فضای دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با شکل گیری کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در اسفند ماه سال ۹۹، همه ساله به بهانه سالگرد تشکیل این کمیته ۱۲ تا ۱۸ اسفندماه به عنوان «هفته خانواده» در دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شده است و برنامه‌های ویژه‌ای در این ایام برای تعامل هرچه بیشتر این دو نهاد مقدس یعنی خانواده و دانشگاه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید:

برگزاری رویدادهای «مادر دختری» و «پدر پسری» در دانشگاه آزاد

کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست رئیس واحد تشکیل می‌شود و همه ارکان دانشگاه اعم از آموزش، پژوهش، فرهنگی و... در آن حضور دارند ضمن اینکه دبیر کمیته در هر واحد نیز مسوول امور زنان و خانواده آن واحد است.

«خانواده» به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های اثرگذار در جامعه دانشگاهی است و نقش به بسزائی در تربیت دانشگاهیان و نقش آفرینی آنان دارند. حل بسیاری از مسائل روزمره دانشجویان که در فضای مستقل از خانواده به دنبال تحصیل علم و معرفت هستند از طریق والدین و ارتباط و تعامل مناسب با آنان امکان‌پذیر است.

از طرف دیگر اطلاع یافتن خانواده‌ها از وضعیت آموزشی، روانی و رفاهی فرزندان در دوران دانشجویی و ارتباط آنان با برنامه‌ریزان و مسئولان دانشگاه میتواند موجب ارتقای سطح فکری، اخلاقی و... و. این قشر و جبران کاستی‌ها و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گردد. علاوه بر این، ارتباط مناسب با خانواده های اساتید و کارکنان دانشگاه نیز سبب تعالی و پویایی مجموعه دانشگاه و خانواده می‌شود.

از این رو بر اساس راهبرد ۱۵ نظام فرهنگی-تربیتی سند دانشگاه اسلامی و به منظور تعامل این دو نهاد مقدس و افزایش کارآیی دانشگاه در عرصه های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و ایجاد هم‌افزایی بین دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده‌ها، «کمیته تعامل دانشگاه و خانواده» در دو سطح سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است.

با توجه به اینکه در هفته خانواده دانشگاه آزاد اسلامی قرار داریم و برنامه‌های متنوعی در حوزه خانواده در واحدهای مختلف شبکه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور در حال برگزاری است، گفت‌وگویی داشتیم با عاصمه قاسمی؛ مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده و دبیر کمیته تعامل دانشگاه و خانواده سازمان مرکزی این دانشگاه که در ادامه می‌خوانید:

تعامل دانشگاه و خانواده برای تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان

عاصمه قاسمی در خصوص علت نامگذاری هفته خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: همانطور که میدانیم خانواده رکن اساسی و مهم یک جامعه است و یک خانواده سالم و پایدار، جامعه سالم و پایدار را برای ما رقم میزند. بخش مهمی از تعلیم و تربیت بر عهده نهاد خانواده است و دانشگاه ادامه دهنده تعلیم و تربیتی است که بخشی در خانواده و بخشی در آموزش و پرورش اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: برای اینکه ما در دانشگاه این مسوولیت اجتماعی در عرصه تعلیم و تربیت اجتماعی را به خوبی ایفا بکنیم نیازمند تعامل خوب با خانواده دانشجویانی که به دانشگاه راه پیدا میکنند و همچنین خانواده اساتید و کارکنان دانشگاه هستیم تا بتوانیم زمینه رشد و پرورش افراد را در زمینه های مختلف در دانشگاه فراهم کنیم.

حضور نمایندگان خانواده‌های اساتید، کارکنان و دانشجویان در شورای مشورتی دانشگاه

قاسمی افزود: به همین دلیل دو سال است که دانشگاه آزاد اسلامی با شکل گیری کمیته تعامل دانشگاه و خانواده تدبیری اندیشیده و این کمیته در واقع یک شورای مشورتی متشکل از ارکان اصلی دانشگاه است که نمایندگان خانواده های اساتید، دانشجویان و کارکنان نیز در این شورای مشورتی حضور دارند به این منظور که در این کمیته تصمیم گرفته شود که چه برنامه هایی را در جهت ارتقای این همکاری، تبادل نظر و تعامل بین دانشگاه و خانواده باید داشته باشیم تا به نوعی تعلیم و تربیت اجتماعی را همسو و هم جهت با یکدیگر و دست در دست هم بتوانیم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در اسفند ماه پایه گذاری شده است و به همین دلیل همه ساله در دانشگاه آزاد اسلامی با تصویب هیئت رئیسه در اسفند ماه هفته ای را به صورت نمادین به نام "هفته خانواده" نامگذاری کردیم تا اقدامات دانشگاه در این عرصه مهم پررنگ تر شود و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند از این بستر استفاده کنند.

دانشگاه آزاد به دنبال تحقق خانواده متعالی

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: دانشگاه بحث تشکیل، تحکیم، تقویت و اطلاع خانواده را هدف گذاری کرده است و در ارکان مختلف دانشگاه به ویژه کمیته تعامل خانواده و دانشگاه این موضوع بررسی میشود و در خصوص آن طراحی و برنامه‌ریزی صورت میگیرد اما آنچه که اهمیت دارد این است که ما در سیاست های کلی خانواده که سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم هست خانواده را خانواده متعالی میدانیم.

وی با بیان اینکه خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است، اضافه کرد: از این منظر برای رسید به خانواده مطلوب دانشگاه برنامه ریزی میکند و خانواده مطلوب را خانواده متعالی میداند خانواده ای که مستحکم است ثبات دارد خانواده ای که یک محیط امن، آرام و کانون گرمی برای همه اعضای خانواده است. خانواده ای که یک فضای خوبی را برای تقویت و رشد روحی، فکری، ذهنی، اخلاقی و بستری برای شکوفایی استعدادهای اعضای خانواده فراهم می‌کند.

قاسمی با اشاره به اینکه در خانواده متعالی روابط بین اعضای خانواده نسبت به یکدیگر مسوولانه، با ثبات و بر مبنای محبت است، ادامه داد: تحقق خانواده متعالی نیازمند یک شرایط و زمینه هایی هم درون نهادی و هم برون نهادی است یعنی بخشی از خانواده متعالی باید درون خانواده و با تلاش همه اعضا و بخشی هم برون خانواده و بر اساس ساختارهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی جامعه محقق میشود.

وی تصریح کرد: وقتی ما از خانواده متعالی صحبت میکنیم محورهای مختلفی را شامل میشود که سلامت خانواده هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی یک محور بسیار مهم است و بخشی از برنامه های هفته خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به این محور اختصاص پیدا می‌کند.

قاسمی افزود: خانواده متعالی بر اساس محبت و مودت شکل گرفته است بنابراین یکی از محورهای ما هم به این مهم اختصاص پیدا کرده و یک روز از هفته خانواده به محور مودت میپردازد و وقتی از خانواده متعالی صحبت میکنیم یک رکن آن پایداری در خانواده است که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی اضافه کرد: وقتی از خانواده متعالی در یک نظام اجتماعی صحبت میکنیم یکی از بحث های مهم آن این است که خانواده مسوولیت اجتماعی دارد که باید در مورد آن بحث و گفت وگو شود بنابراین خانواده را ما جدای از جامعه نمی‌توانیم ببینیم.

دبیر کمیته تعامل دانشگاه و خانواده سازمان مرکزی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه خانواده و به ویژه خانواده متعالی بسیار حائز اهمیت است بحث تعلیم و تربیت است اینکه این تعلیم و تربیت چگونه شکل میگیرد و تعلیم و تربیت در خانواده متعالی چه تفاوتهایی با خانواده های دیگر دارد؟

برقراری تعامل اولیه با خانواده‌ها در برنامه استقبال از نو دانشجویان

وی خاطرنشان کرد: علیرغم برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در هفته خانواده ارکان مختلف دانشگاه از جمله معاونت امور زنان ،معاونت فرهنگی و کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در کل طول سال در حوزه خانواده فکر و برنامه ریزی میکنند و برنامه های متنوعی دارند به طور مثال برنامه استقبال از نو دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاه معمولا با حضور خانواده ها انجام میشود و تعامل اولیه هم در همین جا شکل میگیرد بنابراین برنامه ها تنها در یک هفته انجام نمیشود و این یک هفته به صورت نمادین است تا اهمیت جایگاه خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی را نشان دهد.

قاسمی با بیان اینکه با تمام اقدامات صورت گرفته هنوز در ابتدای راه قرار داریم، افزود: برنامه های متنوعی را برای خانواده های دانشجویان، اساتید و کارکنان تدارک دیده ایم از رویدادهایی که خانوادگی شکل میگیرد تا مسابقات ورزشی، فرهنگی و کتابخانه ای، کارگاه ها و دوره های مختلف در موضوع تعامل بین والدین و فرزندان و تعامل با نسل جوان که در حال برگزاری است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های هفته خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی به تناسب امکانات و ظرفیت‌های هر واحد دانشگاهی در حال برگزاری است، ادامه داد: در همه موضوعات دانشگاه آزاد اسلامی خودش را یک خانواده میبیند. اساتید کارکنان و دانشجویان در تمام مقاطع همه با هم یک خانواده بزرگ را تشکیل می‌دهیم و زمانی که برنامه ای برگزار می‌کنیم برای همه این خانواده است بنابراین مخاطب ما همه اعضای این خانواده هستند ضمن اینکه خانواده تمام افراد دانشگاه اعم از استاد و دانشجو و کارکنان هم جزو خانواده بزرگ دانشگاه هستند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه خانواده به نقطه مطلوب در اهداف خود رسیده است نیز گفت: بر اساس عرف معمولا نهاد خانواده پیش از آغاز فرآیند تعلیم و تربیت یعنی مدرسه دیده و به آن توجه می‌شد و حتی اگر گاهی در دوران مدرسه به خانواده توجه شود در محیط دانشگاهی به طور معمول به ظرفیت نهاد خانواده توجه نمی‌شود بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی بانی این حرکت جدید و مبتکر توجه و استفاده از ظرفیت نهاد خانواده است تا بتواند تعامل موثر را شکل بدهد.

برگزاری پویشی خانوادگی با هدف تقویت مهارت‌های گفت‌وگو

وی در خصوص پویش با من حرف بزن نیز تصریح کرد: این پویش در خصوص تقویت روابط بین اعضای خانواده به ویژه فرزندان با پدر و مادر پیشنهاد و برنامه‌ریزی شده است و با هدف تقویت مهارت گفت‌وگوی خانوادگی با شرکت پدران، مادران و فرزندان، همسران و... در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

گفتنی است امسال نیز بخشنامه «برگزاری هفته خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی» توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس این دانشگاه ابلاغ شد و بر اساس این بخشنامه محوریت هفته خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خانواده «متعالی» است و اسامی ایام هفته خانواده به شرح شنبه: خانواده متعالی؛ سلامت در خانواده، یک شنبه: خانواده متعالی؛ مودت در خانواده، دوشنبه: خانواده متعالی؛ پایداری در خانواده، سه شنبه: خانواده متعالی؛ معنویت و اخلاق در خانواده، چهارشنبه: خانواده متعالی؛ اقتصاد در خانواده، پنج شنبه: خانواده متعالی؛ تعلیم و تربیت، جمعه: خانواده متعالی؛ وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی عنوان شده است. در بندهای این بخشنامه آمده است: مخاطبین این طرح، خانواده اعضای هیات علمی، خانواده دانشجویان و خانواده کارکنان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =