شروط غیرعملی اسرائیل مانع دستیابی آتش‌بس در غزه / نتانیاهو در رویای خلع سلاح کامل حماس

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه نتایاهو حاضر نیست طرح آمریکا را بپذیرد و حتی به صورت موقت جنگ را متوقف کند، اظهار کرد: بعید است توافقی برای آتش‌بس صورت بگیرد و نتانیاهو قصد دارد تا با اتلاف وقت اهداف خود یعنی خلع سلاح کامل حماس و کوچ اجباری فلسطینی‌ها به صحرای سینا یا جاهای دیگر را محقق کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند روزی است که رسانه‌های غربی در مورد نزدیک بودن آتش‌بس در غزه صحبت می‌کنند و مدعی هستند که رژیم صهیونیستی طرح پیشنهادی آمریکا را پذیرفته و اکنون توپ در زمین حماس است. گفته می‌شود در صورت توافق طرفین، در گام اول جنگ برای شش هفته و تا پایان ماه مبارک رمضان متوقف خواهد شد و تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس دائمی ادامه خواهد یافت. به گفته سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در صورت پذیرش شروط مطرح شده توسط حماس از جمله آزادی همه اسرای اسرائیلی، آتش‌بس اجرا خواهد شد. با این حال، واکنش مشخصی از سوی حماس در خصوص این گمانه‌زنی‌ها منتشر نشده و صحت ادعاهای مقامات آمریکایی مشخص نیست. به منظور بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با دکتر سیدهادی سیدافقهی -کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو برای کشتار مردم فلسطین دلایل شخصی و سیاسی دارد

از نظر وی، طرح ادعای آتش‌بس راهبردی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اتلاف وقت و ادامه جنگ است و آنها مدام اخبار را تکذیب، تعدیل و دستکاری می‌کنند تا بتوانند افکار عمومی داخلی خود را کنترل کنند؛ زیرا جبهه داخلی در سرزمین‌های اشغالی حالت دوگانگی به خود گرفته و خانواده اسرای اسرائیلی خواهان آتش‌بس هستند و شعارهای آنها تندتر شده است اما از سوی دیگر جناح راست افراطی در اسرائیل برای ایجاد تعادل و حمایت از کابینه نتانیاهو خانواده سربازان کشته شدگان در جنگ را در مقابل خانواده اسرا قرار داده‌اند و هدف آنها ادامه دادن جنگ است.

سیدافقهی با اشاره به شرایط حماس برای دستیابی به توافق اظهار کرد: حماس برقراری آتش‌بس را پیش شرط دستیابی به توافق می‌داند اما نتانیاهو با هدف خالی کردن دست حماس، ارائه لیست کامل اسرا شامل تعداد و آخرین وضعیت آنها را خواستار شده و این امر سرمنشاء اختلاف در پاریس، دوحه و قاهره بوده و موجب بی‌نیجه بودن مذاکرات شده است. وی افزود: مورد اختلافی دوم، مسئله عقب نشینی نظامیان صهیونیست از غزه است و اسرائیل می‌گوید تا تبادل کامل اسرا انجام نشود، عقب نشینی نخواهند کرد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه موضوعات دیگری همچون بازگشت آوارگان از جنوب غزه به مناطق شمالی و ورود کمک‌های انسان دوستانه و ... هنوز حل نشده باقی مانده است، تصریح کرد: مذاکرات در همان حلقه اول به بن‌بست رسیده و اسرائیل تلاش می‌کند در حوزه تبادل اسرا مشت حماس را باز کند در حالی که شرط حماس برای آزادی اسرا «کل در برابر کل» است. از نظر وی، موضوع دیگر این است که در زندان‌های اسرائیل برخی فرماندهانی حضور دارند که با آزادی آنها چهره‌هایی از قبیل محمود عباس و برخی دیگر باید کنار بروند و این یک شکست بزرگ برای نتانیاهو محسوب می‌شود. لذا هدف نتانیاهو این است تا پس از آزادی اسرا جنگ را تا خلع سلاح کامل حماس ادامه دهد و فلسطینی‌ها را به صحرای سینا یا جاهای دیگر کوچ دهند.

از نظر سیدافقهی در صورت عدم توقف جنگ تا ماه مبارک رمضان، فشار افکار عمومی و به ویژه مسلمانان بر دولت آمریکا افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر احتمالا تنش در سایر بخش‌های فلسطین افزایش می‌یابد؛ لذا دولت بایدن در تلاش است تا قبل از ماه رمضان این آتش‌بس ایجاد شود اما شرایط نشان می‌دهد که این امر میسر نخواهد شد؛ زیرا نتایاهو حاضر نیست طرح آمریکا را بپذیرد و حتی به صورت موقت جنگ را متوقف کند.

وی با اشاره به اظهارات اسامه حمدان در مصاحبه با المنار خاطر نشان کرد: هدف اسرائیل فشار به مردم غزه و تشدید گرسنگی آنها است تا از این طریق خود ساکنان غزه حماس را مجبور به پذیرش آتش‌بس کنند. سید افقهی با اظهار تاسف از شرایط موجود در غزه گفت: ساکنان غزه اکنون علف حیوانات را به جای غذا استفاده می‌کند و همین مسئله موجب افزایش بیماری‌های عفونی بین آنها شده است.؛ لذا حماس انعطاف‌هایی از خود برای دستیابی به توافق نشان داده است.

از نظر این کارشناس منطقه، اقدام آمریکایی‌ها در مورد تخلیه هوایی حجم بسیار کمی از مواد غذایی بر فراز غزه منافقانه و ناجوانمردانه بوده است زیرا با توجه به شرایط موجود، روزانه باید حداقل 500 الی 600 کامیون مواد غذایی وارد غزه شود و ریختن چند بسته مواد غذایی دردی از فلسطینی‌ها دوا نمی‌کند. سیدافقهی معتقد است اگر آمریکا واقعا بخواهد شرایط انسانی در غزه بهبود پیدا کند، باید مسیر ارسال کمک زمینی از طریق رفح را باز گند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =