پاد: توانستم برخی اساتید اخراجی را به دانشگاه برگردانم/ مواجهه هر دو طرف در حادثه قم نازیبا بود

پاد؛ دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: اساتید اخراج شده مستندات ندادند و فقط نام اخراجی ها را توانستم بگیرم و پیگیری کردم و برخی به محل کارشان برگشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ سکینه سادات پاد، دستیار ویژه رئیس جمهور  در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در جمع اصحاب رسانه گفت: یک سال از یک حکم خطیر گذشت، شش اسفند سال قبل تاریخ حکم رییس‌جمهور برای من بود و به خاطر بحث انتخابات ترجیح دادیم با تاخیر در خدمت شما باشیم. اصل این حکم با آن محتوای بی‌نظیر بر فردی به نام پاد، یک وکیل دادگستری، یک لا قبا از مشهد، از جنس مردم صادر شد تا در جایگاهی قرار بگیرد که به استناد نص صریح در حکم برای مردم باشد تا من مجدانه پیگیر حقوق مردم ایران از دستگاه‌های اجرایی باشم و چالش از این‌جا شروع می شود. حکم من را شخص اول اجرایی کشور زده و ایشان من را منصوب کرده اند ولی می‌خواهند مجدانه پیگیر حقوق مردم از دستگاه‌های اجرایی باشم و با سه قوه تعامل داشته باشم. نفس این حکم پر از چالش خواهد بود مگر این که همه با هم بتوانیم برای نظام کار کنیم.

وی در ادامه گفت: در یک سال گذشته منطبق با حکم یک دسته‌بندی کلی می کنم و این را حق شما می دانم که درباره این یک سال هر چه را که فکر می کنید مبهم است یا من باید انجام می دادم و ندادم از طرف افکار عمومی پرسش کنید. چند موضوع مهم مثل آزادی بیان، حق تجمعات و حریم خصوصی، حقوق مادی و معنوی زنان، دفاع از حقوق مردم ایران در مجامع بین المللی به خصوص مجامع حقوق بشری را ذیل «حقوق عامه» تعریف می‌کنم و سعی می کنم به طور خلاصه توضیحاتی بدهم.

پاد گفت: بخشی از اقدامات ما انجام دادیم به عنوان دفاع از حقوق مردم بوده و برخی دیگر نیز جنبه زیرساختی داشته است. بخشی از فعالیت های ما در واقع روند سازی و پیش برندگی بوده به این معنا که مبتنی بر نگاه اصیل انقلاب اسلامی در پی آزادی های اجتماعی مردم بودیم و هستیم. شاید در نزدیک به صد نامه در موارد متعدد در دفاع از حقوق مردم با دستگاه های اجرایی مکاتبه داشته‌ام که نتایج اهم آن‌ها را اینجا تقدیم شما خواهم کرد. در زمینه حقوق عامه چون جایگاه من پیگیری آزادی های اجتماعی است نمی‌توانم بدون رصد ورود بی مقدمه بکنم و یا صورت ایضایی و چریکی وارد بحث شوم البته گاهی این طور هم بوده، هر جا فکر کرده‌ام که حقوق مردم در حال تضییع است خیلی بی‌مهابا و بی مقدمه ورود کرده‌ام.

وی تصریح کرد: شاید اولین بحثی که بنده را بیشتر در مقام نگاه و توجه قرار داد، بحث ورود بنده به «مقوله حجاب بود» که یک سال از بحث ورود من به این مقوله می‌گذرد. در فروردین ماه سال گذشته، یک ماه از حکم بنده گذشته بود که حسب تصمیمات و مواردی که در اجتماع ایجاد شد، بنده به استناد همین حکم واکنشی داشتم که منجر به موضع گیری‌هایی شد و البته اقدامات خوبی نیز در زمینه حقوق مردم انجام شد. همچنین بحث فیلترینگ، با توجه به جایگاه من در مراقبت از آزادی بیان باید ببینم احوال آزادی بیان چگونه است و بتوانم گزارشی را به عنوان دستیار رییس جمهور تقدیم ایشان کنم. چون همزمان با من حکمی برای آقای آقا میری صادر شد مبنی بر بازنگری فضای مجازی و حتی به قول بعضی آقایان علما مثل آیت الله جوادی آملی این فضا دیگر مجازی نیست و واقعی است. و بحث کسب و کار مردم مطرح است از آقای امیری درخواست توضیح کردم ولی تاکنون پاسخی دریافت نکردم و همین موضوع را خدمت رییس جمهور در مکاتبه ای اعلام کردم و گفتم باید این موضوع تعیین تکلیف شود و ایشان هم دستور دادند که پیگیری شود. ذیل همین موضوع من بازدیدی داشتم از موزه شهید بهشتی و متوجه شدم سایت شهید بهشتی از سال ۸۹ فیلتر است و در اولین اقدام به رییس‌جمهور نامه نوشتم و ایشان دستور صریح دادند و الان در حال پیگیری است.

برخی از اساتید اخراجی را توانستم به محل کارشان بازگردانم

وی افزود: در بحث تقلب در کنکور و اعتراضی که به حق مردم داشتند نامه‌ای خطاب به وزیر علوم ارسال کردم و خیلی زودتر از این که دیوان عدالت اداری حکمی را صادر کند بنده نامه ای را و مستندا بر اسس قوانین جمهوری اسلامی ایران نظر خودم را نسبت به این موضوع و نسبت به حقوق شهروندان خدمت آقای وزیر علوم گفتم. در ماجرای مشهور اخراج اساتید دانشگاه‌ها، بنده خودم را مکلف می دانستم که در این خصوص نیز ورود کنم و با برخی اساتید ارتباط برقرار کردم و از برخی خواهش کردم به دفتر بنده تشریف آوردند و در توییتی اعلام کردم که اساتید محترمی که «مدعی» اخراج هستند اگر مستنداتی دارند برای بنده ارسال کنند تا پیگیری کنم. خیلی از دوستان و رسانه ها گفتند چرا می گویی «مدعی»؟ من وکیل دادگستری هستم و تا چیزی اثبات نشده می گویم آن موضوع در مقام ادعا است تا اثبات شود. در پی این درخواست بسیاری از اساتید دانشگاه های کشور به بنده، البته به دولت و جمهوری اسلامی اعتماد کردند و مکاتبه کردند اما هیچ گونه مستندی ندادند فقط اسامی را دادند که ادعا کردند اخراج شده‌اند. من این اسامی را طی نامه ای خطاب به آقای رییس جمهور ارسال کردم و خواهش کردم از ایشان که از باب این که تضییع حقی صورت نگیرد دستور بدهند تا دوباره پیگیری شود و خدمت وزیر علوم هم حضوری رفتم زیرا این موضوع برای من بسیار مهم بود. الحمدالله نتیجه این پیگیری این شد که برخی اساتید به محل کار خود بازگشتند و مابقی هم در دست پیگیری است. این‌ها را می توانستم قبل از انتخابات در نشستی با شما بگویم ولی برای این که جنبه تبلیغاتی نداشته باشد لذا به تاخیر انداختم. هیچ نسبت ساختاری و استخدامی با دولت ندارم و حقیقتا اعتقاد قلبی آقای رییس جمهور به این جایگاه بود که من بی نسبت با ساختارها را برای این جایگاه انتخاب کند.

پاد در ادامه گفت: بحث امنیت درمان برای برای بخشی از مردم کشورمان بویژه برای بانوان دغدغه ایجاد کرده بود که در اتاق زایمان و یا در زمان درمان توجه لازم به کرامتشان نمی‌شود که منجر شد تا نامه‌ای به وزیر بهداشت بنویسم و کمیته‌ای تشکیل شود و نماینده‌ای هم از طرف بنده در این کمیته باشد و الحمدالله موافقت شده و این کمیته در حال شکل‌گیری است. در خصوص ماده ۲۵ قانون خدمات کشوری معتقدم که باید این ماده به نفع مردم اجرا شود. ماده ۲۵ خدمات کشوری، تمامی دستگاه های اجرایی و موسسات عمومی را موظف می کند که حقوق مردم را در دستگاه‌های خودشان تشریح و در معرض دید قرار دهند. لذا با همه وزارت خانه‌ها مکاتبه کردم و خواستم اقدامات خودشان را در این خصوص برای بنده ارسال کنند که کماکان به دستم می‌رسد و من مطابق با آن باید اقداماتی انجام دهم و حتما کوتاهی‌ها به استحضار رییس‌جمهور خواهد رسید و اقدامات درست را هم به عرض ملت شریف ایران خواهم رساند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در این ماده نقش ویژه‌ای دارد و باید با وزارتخانه‌ها همکاری کند؛ با رییس محترم صدا و سیما نیز در همین خصوص نامه‌نگاری داشتم.

وی گفت: پیگیر استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی شدم، از آقای لطیفی معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان امور استخدامی خواستم تا گزارشی در راستای شایسته سالاری بدهند و این که نخبگان ما باید در کشور بمانند و به ملت خود خدمت کنند نه این که اینحا تحصیل کنند و بعد زمانی که به بار می نشینند به دلیل این که احتمالا شرایط برای موثر بودنشان مهیا نیست، مهاجرت کنند. لذا از ایشان خواستم تعداد نخبگانی که در دستگاه ها به کار گرفته شده اند را گزارش دهند و ایشان گزارش دادند و به استحضار مردم می رسانیم.

دستیار ویژه رییس جمهور در ادامه گفت: در خصوص بعضی موضوعاتی که تصور می کردیم رها شده هستند مانند رشته مطالعات زنان که با حرارت به عنوان یک کد رشته وارد شد و بسیاری از بانوان و حتی آقایان این رشته را انتخاب کردند و باید برای آن پیش بینی می کردیم که کجا از فارغ التحصیلان این رشته باید استفاده می‌کردیم. تعدادی از بانوان تحصیل کرده این رشته نیز مطالباتی از من داشتند که درباره این موضوع هم با آقای لطیفی مکاتبه کرده‌ام.

خواستم سفیر ژاپن را به سردشت ببرم؛ نبود کاردار را بردیم

پاد گفت: در موضوع سردشت به عنوان اولین شهر شیمیایی شده دنیا احساس می کنیم که به مردم بدهکاریم. من نه در ۷ تیر که همه به شکل نمادین به سردشت می روند بلکه در ۲۱ تیربه سردشت رفتم و دنبال این بودم که سفیر ژاپن را با خودم ببرم زیرا اولا تجربه مشترک با هم داریم به علت بمباران هیروشیما و ناکازاکی و دیگری این که متحد خیلی سرسخت شرقی آمریکا است که در آن مقطع سفیر در ایران نبود و کاردار با ما آمد. هدفگذاری ما این بود که صد شکایت حقوق بشری را علیه کشورهایی که مواد شیمیایی به صدام فروخته اند تنظیم کنیم. علیه ۸۵ شرکت فرانسوی و ۱۸ شرکت انگلیسی و ۱۹ شرکت آمریکایی پروپزالی تنظیم و تقدیم رییس جمهور شد و معاونت پیگیری رییس جمهور در حال پیگیری است. ایرانیان خارج از کشور همیشه مورد توجه رییس جمهور هستند و هر حقوقی ایرانی داخل کشور داشته باشند ایرانیان خارج از کشور هم دارند. لذا برای ایرانیانیان خارج از کشور از طریق دفتر امور بین الملل خود تفاهم نامه ای با دانشگاه علامه امضاء کردیم. در رصدی که داشتیم بسیاری از مطالبات ایرانیان خارج از کشور حقوقی بود و باید برای مشکلات آنها تسهیل‌گری می‌شد لذا با کلینیک دانشگاه علامه تفاهم نامه‌ای امضا کردیم تا این هموطنان با خیال راحت و فکر ایمن کارهای حقوقی خود را در کشور انجام دهند.

اگر لایحه حجاب باید سریع تصویب شود، لایحه امنیت زنان هم باید تعیین تکلیف شود

دستیار رییس‌جمهور تصریح کرد: در لایحه امنیت زنان حتی قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری، این که فرمودند «بنده هم دستور تسریع در تصویب این لایحه را می کنم» شاید یک ماه و نیم قبل از آن، بنده به آقای قالیباف ریاست محترم مجلس، نامه زدم که چه مصلحتی وجود دارد که این لایحه به انجام نرسیده اگر لایحه حجاب باید سریع تصویب شود، لایحه امنیت زنان هم باید تعیین تکلیف شود که البته پاسخی مکتوب نگرفتم ولی رییس مجلس بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در مصاحبه رسانه ای گفتند که لایحه امنیت زنان را به صحن می‌آوردند که هنوز نیاورده‌اند و نمی دانم به عمر این مجلس می رسد یا نه ولی خودم را مکلف می دانم که پیگیری کنم زیرا این لایحه، لایحه ای بوده که در زمانی که رییس جمهور، رییس قوه قضاییه بود تعهد کرد این را در ۶ ماه تقدیم مجلس می‌کنم که این کار را انجام دادند.

دستیار رییس جمهور در ادامه گفت: تشکیل ستاد مشارکت اقتصادی زنان را دادم و با جلساتی که در استان‌ها با مشاوران حداقل ده استان داشتم، مشکلاتشان را ضمن گزارشی تقدیم رییس جمهور کردم و ایشان در کمتر از ۴ روز دستور تشکیل این ستاد را دادند و یک جلسه ان را تاکنون تشکیل داده‌ایم.

پاد گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان تا قبل از این که بنده ورود کنم به طور رسمی هیچ ورودی نبوده است. به تمام استانداران کشور نامه زدم و خواستم که الویت های آسییب‌های زنان را به بنده ارسال کنند. با نزدیک به ۲۰۰ سمن فعال در حوزه زنان به صورت حضوری و غیر حضوری جلسه گذاشتم. اصل ورود به آسیب های زنان اساسا نوعی تابو بود ولی چون معتقدم نباید مساله‌ها را انکار کنیم این‌جا هم ورود کردیم و خدمت رییس‌جمهور گزارش مفصلی تقدیم کردیم و ایشان دستوری به وزیر کشور دادند که به بنده در این خصوص پاسخ بدهند و بنا به تشکیل کمیته مشترکی شد و این کمیته هم در حال شکل‌گیری است.

وی در ادامه گفت: در این یک سال سفرهای استانی هم در قالب ماموریت داشتم و هم در قالب عضوی از کمیته پیگیری نا آرامی های ۱۴۰۱، که این کمیته خودش یک ابتکار نو در جمهوری اسلامی ایران در این سطح است و با خانوادهایی که فرزندانشان را از دست داده بودند گفتگو کردم و در همین سفرها هم اصرار داشتم با مشاوران زنان دستگاه‌ها هم گفتگو داشته باشم پیگیری کنم که چند درصد از زنان توانمند هر استان در پست های مهم شاغل هستند. در استان ها پیگیر مشکلاتی بودم که فراوانی بیشتری داشتند که یک نمونه آن منطقه ای به نام گویوم شیراز بود که منطقه بزرگی بود که در آن حقوق ابتدایی مردم چندان جدی گرفته نشده بود و پیگیری کردیم.

دستیار رییس‌جمهور در ادامه گفت: پرونده بیماری‌های ویژه را با توجه به اهمیت آن در حال پیگیری هستیم. یک جایگاهی را به نفع مردم تعبیه کردم و خدمت رییس‌جمهور گفتم. این افراد گزارش‌گران بیمارهای خاص هستند و فردی به نام یونس عرب نماینده شش انجمن بیماری خاص است که تاکنون گزارش‌های بسیار خوبی به بنده داده و من این گزارشها را به رییس جمهور و وزارت خارجه می دهم تا گره از کار بیماران باز شود و آخرین این مورد در این زمینه بحث بیماران فاقد اسناد هویتی در سیستان و بلوچستان است.

پاد تصریح کرد: موضوع دیگری در حوزه زنان، بحث شورای فقهی زنان است و ما در جمهوری اسلامی نمی‌توانیم بپذیریم که بدون نگاه به فقه واقعیت موجود این است باید محتوای جمهوری با محتوای اسلامی بتواند مسائل را در همین بستر حل کند. لذا شورای فقهی زنان که سال‌هاست مطرح می‌شود و قرار بوده بر اساس تغییرات و تطورات فرهنگی جامعه، پاسخ‌های مسائل زنان را بدهد، به نظر می رسد تشکیل نشده یا اصلا ماموریتش را نمی داند و یا موردی تشکیل شده است که در این زمینه به دیدار بانوان مجتهد و زنان فعال در حوزه بانوان رفته‌ایم و به هیچ وجه رویکردم این نبود که به سمت و سوی سیاسی خاصی بروم.

دختران دهه پنجاه و شصت، فراموش شدگان قوانین هستند

دستیار ویژه رییس جمهور گفت: دختران دهه پنجاه و شصت، فراموش شدگان مقرارات و قوانین هستند. ما حق نداریم حتی یک فرد را از حقوقش محروم کنیم به دلیل این که بگوییم او مجرد است. من سراغ حل مساله این گروه رفتم و نشست هایی با اساتیدی که در این حوزه پژوهش واقعی کرده‌اند داشتم و نتایج خوبی هم گرفتم. در این حوزه مکاتباتی هم درباره بخش نامه‌هایی داشتم که تصور می کردم با عدالت بی‌نسبت است. در خصوص بحث استخدامی‌ها و امتیازاتی که به یک مادری که سه یا چهار فرزند دارد تعلق گیرد ولی دختری که دهه شصتی است از این امتیازات محروم است. باید در بحث جمعیت مثل همه دنیا بسته های حمایتی پیش بینی کنیم نه امتیازاتی که بی ربط با عدالت است. زیرا مقام معظم رهبری هم فرموده اند که «همه قوانین ما باید پیوست عدالت داشته باشد».

وی در ادامه گفت: استیفای حقوق ملت ایران در مجامع بین المللی یکی از ماموریت‌های من بوده است و به این جمع بندی رسیده‌ایم که باید اول آسیب‌شناسی کنیم. لذا اخیر چهار نشست با حضور چهار گروه طراحی کرده‌ایم. با سمن‌های حقوق بشری دارای مقام مشورتی، وکلا و اساتید حقوق بین‌الملل، دیپلمات‌هایی که قبلا تجربه حضور در این مجامع بین‌المللی داشته‌اند و پیروان ادیان توحیدی نشست‌هایی داشته‌ایم.
 

در بحث حجاب معتقد به نگاه فرهنگی در کنار قانون هستم

پاد گفت: در بحث حجاب معتقد به یک نگاه فرهنگی در کنار قانون هستم لذا یک بسته زیست عفیفانه متناسب با عرف و شرع تهیه کردیم و مدت طولانی درصدد هستیم که با آموزش و پرورش به یک جمع بندی برسیم که دوستان هنوز پاسخ نداده‌اند. ورود به بحث قتل‌های ناموسی هم یک تابوشکنی دیگر بود. قتل های ناموسی احساسات مردم را به شدت جریحه‌دار می کند و به این جهت به نوعی چون به احساسات همه مردم بر می‌گردد بسیار مهم است و البته بسته های سیاستی حمایتی تعریف کردیم.

دستیار تصریح کرد: درباره بحث اجتماعات حداقل دو نشست علمی و تخصصی با اساتیدی از طیف‌های گوناگون داشتم. شاید با ۴۰ نفر به صورت حضوری و ۲۰۰ نفر به صورت غیرحضوری صحبت کرده‌ام و نتایج گفتگو با افرادی که حرفی داشتند تقدیم رییس‌جمهور و مجلس شد. با کار مطالعاتی که در قانون مطبوعات انجام داده‌ایم به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که این قانون قابلیت ارتقا دارد و یاید با حضور اصحاب رسانه ارتقا یابد.

پاد گفت: درباره بحث عدالت جنسیتی که در برنامه ششم توسعه آمده است باید به درستی هم اجرا شود و دیدیم آخرین مطالبه حضرت آقا بحث عدالت جنسیتی بود، اگر چه حتی بین کسانی که ممکن است زاویه‌ای هم با ولایت ندارند هنوز این بحث پذیرفته نشده باشد اما برای ما ملاک قانون و فرمایش مقام معظم رهبری است.

در ادامه جلسه دستیار ویژه رییس جمهور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که گزیده‌ای از این پاسخ و پرسش را می‌خوانید:

پاد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره لغو کنسرت علیرضا قربانی گفت: آقای وزیر ارشاد به این قضیه ورود کردند و گفتند ما سند داریم و آقای وزیر بر اساس همان سند گفتند حضور نوازندگان زن مانعی ندارد. به هر حال ایشان وزیر ارشاد جمهوری اسلامی هستند و حرفشان سند است.

وی در پاسخ پرسش خبرنگار وکلا پرس درباره لایحه استقلال کانون وکلا گفت: این لایحه به این معنی نیست که نسبتی با حاکمیت نداشته باشیم و این استقلال کانون باید یک نسبت عقلی داشته باشدـ به دعوت کانون وکلای یزد به آنجا رفتم و نام گذاری روز وکیل را انجام دادم. چون نامه استقلال کانون وکلا در قوه قضاییه است طبیعتا کمتر در جریان هستم.

در حادثه درمانگاه قم مواجهه طرفین نازیبا بود

دستیار رییس جمهور در پاسخ به خبرنگاری درباره فیلم درگیری یک خانم یا فرد روحانی در درمانگاه قم، گفت: این فیلم کامل نبود اما از کلیت آن و دوقطبی ایجاد شده متاسفم؛ خشونت کلامی، مواجهه نازیبایی‌ است. هرچند بازداشت آن زن تکذیب شد اما موضوع را پیگیری می‌کنم. اینکه دو طرف با خشونت‌ با هم صحبت می‌کنند خوب نبود و مواجهه طرفین با هم نازیباست. شرایط آن مادر که نگران فرزندش است قابل درک است و شاید همین موضوع را قابل توجیه کند اما چه شده که روحانی طلبه برای امر به معروف، فیلم می‌گیرد و ... این موضوع نیازمند آسیب شناسی جدی است و قطعا به دو طرف نقد داشته و سعی دارم این گفت وگو ها را به سمت آرامی پیش ببرم.

وی تاکید کرد: باید با هم حرف بزنیم چون مردمی هستیم که نه یک روزه با حجاب و نه یک روزه بی‌حجاب شده‌ایم. با نوع مواجهه خود نباید خشونت ایجاد کنیم و باید در این باره بیشتر فکر کنیم.

موافق فیلترینگ نیستم

پاد در پاسخ به سوال خبرنگار عصر ایران درباره فیلترینگ گفت: موافق بحث فیلترینگ نیستم. محدودیت استثنا است. با وزیر ارشاد جلسه داشتم و مکاتبه مکتوب با مقامات کردم تا حدودی قوانین داخلی ما باید پذیرفته شود و باید به یک منطق حقوقی برسیم با پلتفرم ها. البته امنیت ملی ما مهم است و دیدید که آموزش های خشونت بار در این یک سال از برخی شبکه های مجازی داده شد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره حواشی استخدام و یا عدم استخپام حجاب‌بان‌ ها گفت: حجاب‌بان ها در استخدام دولت نیستند. در موجهه امر به معروف و نهی از منکر باید بازبینی بشود. اگر به عنوان سوال کننده هر دو طرف را در نظر بگیرید با این کار این گارد طرفین باز می‌شود.

مخالف اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه حجاب هستم

دستیار رییس جمهور درباره پرسش خبرنگار فرهیختگان پیرامون اظهارات بانکی‌پور درباره لایحه عفاف و حجاب نیز گفت: باید ببینیم این لایحه قانون می شود یا نه؟ مخالف اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه حجاب بودم. عناوین مختلف مجرمانه داریم. اضافه کردن جرم جدید به عنواین مجرمانه قبلی درست نیست. پانصد عنوان مجرمانه داریم. اگر بحث مجرم بودن به میان بیاید به لحاظ حقوق فقط در اختیار قوه قضاییه است. چون هنوز قانون نشده این اظهارات، صرفا حرف‌های آقای بانکی‌پور است. موضع دولت را از آقای بهادری جهرمی بپرسید. موضع من، موضع پاد است نه دولت. به قول مشهدی‌ها می‌دونوم اما نمی‌گوم!

انتهای پیام

کد خبر: 1223808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =