نگاه قانون به عکاسی و فیلمبرداری از مردم بدون رضایت آن‌ها

وکیل دادگستری درخصوص اینکه عکس گرفتن از مردم جرم هست یا نیست، گفت: بدون تردید حقوق افراد و اطلاعات هویتی آن‌ها مورد حمایت قانون‌گذار است و باید محترم شمرده شود. ضبط تصاویر افراد حسب مورد می‌تواند با قوانین جزایی مختلفی منطبق و قابل پیگرد باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، درآمد بالای بلاگرها برای بسیاری از مردم وسوسه‌انگیز است و همین سودای یک شبه پول‌دار شدن، باعث شده تا برخی تلاش کنند با تولید محتوا دنبال‌ کننده‌های بیشتری داشته باشند و تبلیغات بیشتری هم بگیرند. در این میان برخی حتی پا در حریم شخصی آدم‌ها می‌گذارند و تحت عنوان تولید محتوای طنز، از لحظه‌های خصوصی دیگران فیلم می‌گیرند تا با مورد تمسخر قرار دادن دیگران، دنبال کننده‌های بیشتری داشته باشند.

اما آیا سهل و آسان شدن فیلمبرداری و عکاسی به کمک تلفن‌های همراه این مجوز را به افراد می‌دهدکه بدون رضایت دیگران از آن‌ها عکس و فیلم بگیرند؟ جهانگیر شاهواری وکیل دادگستری و کارشناس ارشد جزا و جرم‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نگاه قانون به موضوع عکس گرفتن از مردم بدون رضایت گفت: در هر جایی که دوربینی نصب شده، پیامی مبنی بر اینکه در این مکان دوربین وجود دارد، نصب شده که در دید عموم است. علاوه بر این هر جا که دوربین راهنمایی و رانندگی وجود دارد، با فاصله و قبل از رسیدن به دوربین تابلوی هشدار مبنی بر وجود دوربین نصب شده است. همین دو مورد نشان از این دارد که کسی که تصویرش ضبط شده باید رضایت و آگاهی داشته باشد.

بیشتر بخوانید

هشدار پلیس فتا درباره پیامک جعلی کالابرگ

وی افزود: دلیل نصب هشدارها این است که اگر کسی نخواهد تصویرش ضبط شود، محل را ترک کند. این موارد نشان می‌دهد که چقدر رضایت شخص از اینکه تصویر وی ضبط شود، اهمیت دارد. این برخواسته از قصد قانون‌گذار است و بدون تردید حقوق افراد و اطلاعات هویتی آن‌ها مورد حمایت قانون‌گذار است و باید محترم شمرده شود.

شاهواری درخصوص اینکه عکس گرفتن از مردم جرم هست یا نیست، توضیح داد: به طور کلی رفتار توام با سو نیتی که قانون‌گذار برای مقابله با آن مجازات تعیین کرده، جرم محسوب می‌شود. ضبط تصاویر افراد حسب مورد می‌تواند با قوانین جزایی مختلفی منطبق و قابل پیگرد باشد. مثلا ممکن است تصویربرداری عنوان مزاحمت داشته یا شروعی برای جرمی تحت عنوان انتشار تصاویر مستهجن باشد.

وکیل دادگستری بیان کرد: به طور کلی حق افراد نسبت به عکس و تصویرشان از حقوق مربوط به شخصیتشان است که مورد حمایت قانون‌گذار قرار دارد و می‌تواند مورد تعقیب کیفری و مجازات قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =