کناره‌گیری حرفه‌ای‌ها از تلویزیون عامل ضعف رسانه ملی

بازیگر سریال طنز نود شب گفت: برخی عوامل سینما و تلویزیون ترجیح می‌دهند فقط دوستان و آشنایان خود را به‌کار بگیرند و همین باعث شده تا فقط یک عده خاص را در فیلم‌ها ببینیم و حرفه‌ای‌ها از دنیا هنر فاصله بگیرند.

ساناز سماواتی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فعالیت این روزهای خود اظهار کرد: به‌تازگی سریال نون،خ را تمام کرده‌ام و سر یک کار ده قسمتی به کارگردانی آقای زنگنه هستم که یک ملودرام خانوادگی بوده و قرار است بعد از عید از تلویزیون پخش شود و امیدوارم که مورد توجه مخاطب نیز قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

ایرج طهماسب به تلویزیون باز می‌گردد / گفت‌وگو برای بازگشت مهران مدیری

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه این روزها تلویزیون از کمبود مخاطب رنج می‌برد، گفت: اوضاع رسانه ملی چندان خوب نیست و این قضیه دارای دلایل ریشه‌ای بوده و نمی‌توان گفت که یک شبه رخ داده است.

سماواتی عنوان کرد: هنوز مردم وقتی مرا در کوچه و خیابان می‌بینند با سریال‌های پر مخاطبی همچون نود شب، راز یک خزان، زیر آسمان شهر، مسافر، وارش و بوم و بانو به خاطر می‌آورند و ابراز می‌کنند که از سریال‌های شبکه آی فیلم راضی‌تر هستند و آن‌ها را می‌پسندند؛ همانطور که می‌دانیم این شبکه فیلم‌هایی را پخش می کند که برای سال‌های قبل بوده و تکراری هستند که نشان می‌دهد مخاطب نتوانسته با سریال‌های امروزی تلویزیون ارتباط برقرار کند.

سماواتی ادامه داد: از زمانی که نگاه عوامل تلویزیون به مقوله هنر صرفا مالی و تجاری شده تلویزیون و سینما به این روز افتاده است.

وی با بیان اینکه اوضاع سینما و تلویزیون بسیار ناخوشایند است، گفت: به همین دلیل برخی عوامل با هر ترفندی می‌خواهند دست به جذب مخاطب بزنند به‌عنوان نمونه من خود به عنوان بازیگر، فیلم‌هایی را تماشا کرده‌ام که بیشتر شرمسار شده‌ام چرا که الفاظ و کلمات بسیار سخیف و رکیکی در آنها به کار برده شده که حتی نمی‌توان آنها با خانواده تماشا کرد و نمی‌دانم اعداد و ارقامی که برای برخی فیلم‌ها منتشر می‌شود واقعا صحت دارد؛ یعنی تا این حد ذائقه مخاطب را تنزل داده‌ایم که جذب چنین فیلم‌هایی می‌شوند؟

بازیگر سریال طنز نود شب افزود: به یاد می‌آورم زمانی که می خواستم کارم را شروع کنم نگاه صرفا احترام به هنر و مخاطب بود و هر چیزی روانه آنتن و یا پرده سینما نمی‌شد و سعی بر این بود تا جایگاه هنرمند حفظ شود، اما حالا همه چیز فرق کرده است.

بازیگر سریال راز یک خزان ادامه داد: تا چندین سال پیش اوضاع به گونه‌ای بود که برای ورود به حرفه بازیگری باید ممارست، تلاش و تجربه‌اندوزی زیادی انجام می‌دادیم و سختی‌های زیادی را تحمل می‌کردیم تا تا بتوانیم از نقش سه به دو سپس به نقش یک دست یابیم اما حالا اوضاع به طور کلی فرق کرده و از زمانی که نگاه اقتصادی شده، بازیگرها برای نقش‌هایی انتخاب می‌شوند که شاید برای آنها مناسب نیستند و فقط صرف اینکه با حضور آن بازیگر می‌توان گیشه و یا مخاطب جذب کرد افراد را برای فیلم‌ها و سریال‌ها به کار می‌گیرند؛ به طور کلی می‌توان گفت که هیچ کس در جای خود نیست.

بایگر سریال زیر آسمان شهر با بیان اینکه تنها یک تعداد انگشت‌شماری در فیلم‌ها مشغول به فعالیت هستند، گفت: برخی عوامل فیلم و سریال ترجیح می‌دهند فقط دوستان و آشنایان خود را به کار بگیرند و همین باعث شده تا فقط یک عده خاص را در فیلم‌ها ببینیم و حرفه‌ای‌ها از دنیا هنر فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: الان اوضاع به گونه ای است که حتی تهیه کننده کار هیچ درک و فهمی از سینما و تلویزیون ندارد و فقط با نگاه مادی کار را پیش می‌برد؛ مثلا می‌بینی شخصی که کابینت کار بوده و یا صاحب گاوداری است، البته با احترام به همه این مشاغل وارد حرفه سینما و تلویزیون شده‌اند، من نمی‌گویم که این مشاغل بد هستند یا هر چیزی دیگری؛ اما حرفم این است که جای این افراد در هنر نیست و بهتر است به حرفه تخصصی خود بپردازند و بهتر است سینما و تلویزیون را به اهلش واگذار کنند.

سماواتی اظهار کرد: در گذشته حلقه ساخت یک فیلم از نویسنده و کارگردان گرفته تا تدارکات، همه حرفه ای بودند اما حالا چنین نیست در نتیجه آنچه در خروجی می‌بینیم مورد پسند مخاطب قرار نمی‌گیرد.

وی در پایان به ضعف فیلمنامه‌ها هم اشاره کرد و گفت: پیش‌تر برای فیلم‌نامه‌ها وقت کافی گذاشته می‌شد و برای کارهای مختلف اقدامات تحقیقی مناسب صورت می‌گرفت اما حالا کار به صورتی شده که امروز سفارش می‌دهی و فردا باید تحویل بگیری؛ در نتیجه چنین شرایطی نباید بیش از این سینما و تلویزیون توقع داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =