تبیین جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها

دکتر بیگی: یکی از عوامل تاخیر ازدواج جوانان، اقتصاد و عدم اشتغال جوانان است .

حجت الاسلام سجاد بیگی ریاست نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در مصاحبه با خبرنگار ایسکانیوز درمورد تبیین جوانی جمعیت بین دانشجویان به برخی از سوالات مطرح شده پاسخ داد.


حجت الاسلام سجاد بیگی از مهر ماه ۱۳۹۹ عهده‌دار مسئولیت نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی است . وی قبل از حضور در دانشگاه به مدت سه سال مسئول اداره اوقاف شهرستان نقده بودند، سپس به عنوان معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه مشغول به کار شد. وی مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های فرهنگیان، پیام نور و آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی را نیز در کارنامه خود دارند . به‌غیر از مسئولیت در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها، بالغ بر ۱۲ سال سابقه تدریس در دانشگاه نیز، جزو فعالیت های وی است.


خبرنگار ایسکانیوز : حاج آقا چه برنامه‌های فرهنگی برای افزایش علاقمندی به ازدواج و سوق جوانان به این سو از طرف نهاد انجام شده و یا برنامه ریزی شده؟
دکتر بیگی: نهاد رهبری درمورد ازدواج های دانشجویی به دو صورت عمل کرده است اول اینکه؛ به اساتید گروه معارف توصیه کرده است که در کنار مباحث تدریسی در کلاس، درمورد ازدواج های دانشجویی نیز صحبت نمایند و تا به امروز نهاد از تمامی ازدواج‌های دانشجویی به نوعی حمایت کرده است. دوم اینکه؛ در برنامه های فرهنگی که خود دانشگاه برگزار می‌کند یا کارگاه‌های آموزشی، سعی می‌کنیم دانشجویان را به این امر ترغیب و تشویق کنیم.
خداوند از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید.


رهبر انقلاب بیان کرده‌اند: خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید، مخصوصا آن‌هایی که جوانند و بار اولشان است. مخصوص جوان‌ها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می‌آید. آدم تنها، مرد تنها و زن تنها که همـه عمر را به تنهایی می‌گذراند، از دید اسلامی چیز مطلوبی نیست . مثل یک موجود بیگانه است در مجموعه پیکره انسانی. اسلام این طور خواسته که خانواده، سلول حقیقی مجموعه پیکره جامعه باشد نه فرد تنها.
در کنار این وظایف در سال های اخیر دفتر نهاد رهبری تسهیلات ی از قبیل مادرانه که شامل بسته های کاربردی و وام های گوناگون می‌باشد را نیز در دسترس زوج های عزیز دانشگاهی قرار داده است. در بحث خوابگاه‌های مذهبی نیز اخیر تفاهم نامه‌هایی با وزرات مسکن و بانک های عامل جهت ساخت این خوابگاه ها به ثبت رسیده است.


خبرنگار ایسکانیوز : بسیاری از دانشجویان فعالیت نهاد را در امورات مذهبی می‌دانند توضیح کوتاهی درباره کار و هدف اصلی نهادهای رهبری در دانشگاه ها می‌دهید؟
دکتر بیگی: پایه اصلی کارهای نهاد بیشتر درمورد مسائل مذهبی است، از جمله؛ مراسمات مذهبی، مدیریت هیئت های عزاداری، اعیاد و مراسمات مذهبی و ملی، ولی منحصر در این حوزه نیست، بلکه نهاد در برنامه های فرهنگی و شوراهای مهم دانشگاه نیز حضور دارد همچنین در هیئت جذب اساتید شورای آموزشی، هئیت رئیسه ی دانشگاه، کمیته های انضباطی دانشجویی، کمیته انضباطی کارکنان نیز حضور فعال داریم. یکی از برنامه‌ها و اهداف نهاد نظارت بر برنامه‌های فرهنگی است که در شورای عالی مورد بحث قرار گرفت، که سه وظیفه مهم جدید برای نهاد در این شورا تصویب شد: نظارت بر برنامه‌های فرهنگی و مجموعه فرهنگی دانشگاهی، حمایت از دانشگاه، هدایت معنوی دانشگاه. علاوه بر این‌ها، نهاد جایگاه سیاسی نیز در دانشگاه دارد.


هدف از حضور نهادهای رهبری در دانشگاه
نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نهادی است که با پیگیری رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت الله سید علی خامنه‌ای با اهدافی از قبیل ایجاد دانشگاه‌های متعهد و در محوریت بیان ارزش‌های اسلامی و ژرف نمودن در معلومات دینی اعتقادی دانشجویان و همچنین بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی (اسفند ۱۳۷۲) تشکیل سازمان جدیدی به منظور اجرای خواسته‌های رهبر بر اساس مقاصد و وظایف تعیین شده ایجاد گردید.

خبرنگار ایسکانیوز: با توجه به نیاز شدید جامعه به برنامه های فرهنگی در مورد روابط جنس مخالف و ارتباط درستی که منجر به ازدواج شود، نهاد رهبری بین دانشجویان و در دانشگاه چه کارهایی انجام داده؟
دکتر بیگی : دانشگاه محل گفت‌وگو درباره مباحث علمی است و نهاد مقام معظم رهبری در این زمینه حتی با روانشناسان اسلامی نیز همکاری کرده است و کارگاه هایی معمولا با فعالین فرهنگی کانون‌ها و تشکلات دانشجویی در این زمینه برگزار کرده است که بنده فکر می‌کنم شاید کافی نباشد و در آینده برنامه‌ای برای بیشتر کردن اینگونه کارگاه ها خواهیم داشت.

خبرنگار ایسکانیوز : چه عواملی باعث می‌شود که جوانان از ازدواج سر باز بزنند و چرا؟
دکتر بیگی: طبیعتا ریشه در بحث فرهنگی دارد. فرهنگ جوامع اسلامی برپایه‌ی آموزه‌های دینی است و دین ما نیز سن درست ازدواج را زمانی می‌داند که فرد به بلوغ جسمی و عقلی و جنسی رسیده و از لحاظ مناسبات زندگی نیز، به حد معقولی دست پیدا کند. اما امروزه، متاسفانه، فرهنگ اصیل اسلامی تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته و باعث شده سن ازدواج در جامعه ما افزایش پیدا کند.

فرهنگ فقط یک عامل در تاخیر ازدواج جوانان است، عامل دیگر بحث شغل در جوانان است که به اقتصاد مربوط است با این حال این فرهنگ اسلامی که در جوانان ما باید تقویت شده و شناخت کافی ایجاد شود.
دانشگاه محل علم آموزی و کسب تجربه است و دانشجویان چند سال زندگی خود را در آنجا میگذرانند پس باید برنامه‌ها، کلاس ها و کارگاه‌هایی که برگزار می‌شود مفید برای دانشجویان باشد و در زمینه‌های فرهنگی نیز چه برای اصلاحات، چه آموزش، باید دانشگاه‌ها برنامه‌ای با این هدف داشته باشند. همچنین در زمینه ازدواج و تبیین جوانی جمعیت در چنین اوضاع اقتصادی انتظار می‌رود دانشجویان از نظر شغلی و عاطفی از سمت دانشگاه حمایت شوند.


خبرنگار ایسکانیوز : آیا حمایتی از دانشجویان بدین گونه که بیان شد، صورت گرفته است؟
دکتر بیگی : باید صورت بگیرد و تلاش هایی نیز از طرف دانشگاه و ارگان های ذی صلاح صورت گرفته ولی به این صورت و کیفیت بنده سراغی ندارم، ولی باید به این نکته اشاره کرد که در سال‌های اخیر دانشگاه همراهی های زیادی در زمینه‌های فرهنگی که اشاره کردم با نهاد داشته است.


خبرنگار: ثنا عسگری

انتهای خبر/

کد خبر: 1224275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =