چرا  زنان در دوران قاعدگی احساس سرما می‌کنند؟

اگر در دوره قاعدگی احساس سرما می کنید، ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی شما باشد اما این تنها دلیل سرمای بدن شما نیست؛ دلایل دیگری نیز می توانند مقصر باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، از دردهای قاعدگی گرفته تا نفخ و نوسانات خلقی، زنان مشکلات زیادی را قبل یا در طول دوره قاعدگی خود تجربه می کنند. برخی از زنان نیز در دوره قاعدگی احساس سرما می کنند. این احساس سرما بیشتر اوقات به دلیل تغییرات هورمونی است اما می تواند به دلیل عوامل دیگری نیز باشد و ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای یا یک وضعیت سلامتی باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا برخی افراد صبح‌ها معده‌درد دارند؟

استفاده از یک پد گرم کننده یا کیسه آب گرم در قسمت پایین شکم یا کمر می تواند به کاهش گرفتگی عضلات و همچنین گرم نگه داشتن بدن شما کمک کند.

آیا احساس سرما در دوران قاعدگی طبیعی است؟

احساس سرما در طول قاعدگی اغلب یک پاسخ طبیعی و موقتی به تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط با چرخه قاعدگی است؛ با این حال، اگر این احساس شدید، مداوم یا همراه با علائم نگران کننده دیگر است، بهتر است با پزشک مشورت کنید. آنها می توانند وضعیت سلامتی شما را ارزیابی کنند، هرگونه شرایط پزشکی زمینه ای را رد کنند و در صورت لزوم درمان مناسب را ارائه دهند.

دلایل احساس سرما در دوران قاعدگی چیست؟

عواملی وجود دارد که باعث می شود در دوران قاعدگی احساس سرما کنید:

۱. نوسانات هورمونی
تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی می تواند بر تنظیم دمای بدن تأثیر بگذارد. پروستاگلاندین ها که مواد هورمون مانندی هستند که در طول قاعدگی ترشح می شوند، می توانند بر هیپوتالاموس (ترموستات بدن) اثر بگذارند و منجر به نوسانات دمای بدن شوند. همچنین، تغییرات در سطوح استروژن، پروژسترون و هورمون لوتئینیزه کننده ممکن است بر مکانیسم های تنظیم حرارت بدن تأثیر بگذارد و باعث شود برخی از زنان احساس سرما کنند.

۲. تغییر جریان خون
قاعدگی شامل تغییراتی در میزان جریان خون، با ریزش پوشش داخلی رحم است. این فرآیند می تواند منجر به تغییراتی در گردش خون شود و ممکن است به احساس سرما در پریود شما منجر شود. همچنین عروق خونی نزدیک سطح پوست ممکن است در پاسخ به انتشار برخی مواد شیمیایی منقبض شوند و بر توزیع گرما تأثیر بگذارند.

۳. کم خونی
کم خونی، وضعیتی که با کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین مشخص می شود، در زنان، به ویژه آنهایی که خونریزی شدید قاعدگی دارند، شایع است. سطوح ناکافی آهن نیز می تواند توانایی بدن برای انتقال اکسیژن را مختل کند و منجر به احساس سردی شود. زنانی که کم خونی دارند نیز ممکن است دچار خستگی و ضعف شدید شوند.

۴. کم آبی بدن
از دست دادن خون قاعدگی، به ویژه در پریودهای سنگین، می تواند به کم آبی بدن منجر شود. همچنین مصرف ناکافی مایعات ممکن است منجر به کاهش دمای بدن و احساس سردی شود. برای زنان ضروری است که در طول قاعدگی خود هیدراته بمانند تا از سلامت کلی خود حمایت کنند.

۵. کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند و می تواند متابولیسم بدن را مختل کند و منجر به علائمی مانند خستگی، عدم تحمل سرما و احساس سرمای شدید شود. برخی از زنان ممکن است علائم شدید را در طول قاعدگی خود تجربه کنند.

۶. عفونت یا بیماری
در برخی موارد، احساس سرما در دوران قاعدگی ممکن است نشانه یک عفونت یا بیماری باشد. بیماری های التهابی لگن با درد زیر شکم، ترشحاتی غیر طبیعی بودار و تب ظاهر می شود که می تواند حتی شامل شرایطی مانند آنفولانزا باشد.

راه های گرم کردن بدن در پریود

گرم و راحت ماندن در طول قاعدگی مهم است، به خصوص اگر احساس سرما را تجربه می کنید. در اینجا چند نکته برای غلبه بر لرز هنگام پریود توضیح داده شده است:

۱. لباس های چند لایه بپوشید
برای اینکه گرمای بدن خود را به دام بیندازید، به صورت چند لایه لباس بپوشید. از پارچه های ضخیم و گرم نزدیک به پوست خود استفاده کنید و در صورت نیاز لایه ها را اضافه کنید.

۲. نوشیدنی های گرم بنوشید
نوشیدنی های گرم مانند چای گیاهی، آب داغ با لیمو یا آبگوشت گرم بنوشید. این موارد می توانند به افزایش دمای بدن و ایجاد آرامش در دوران قاعدگی کمک کنند.

۳. حمام کنید
برای شل شدن عضلات و افزایش گرمای کلی بدن، حمام آب گرم بگیرید. افزودن نمک اپسوم یا روغن های ضروری می تواند اثر تسکین دهنده حمام گرم را افزایش دهد.

۴. غذاهای گرم بخورید
غذاهای گرم و مقوی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. می توانید سوپ، خورش و فرنی گرم میل کنید. این موارد می توانند راحتی و آسایش شما را فراهم کنند و به تنظیم دمای بدن کمک کنند.

۵. فعالیت بدنی داشته باشید
به فعالیت های بدنی سبک، مانند کشش های ملایم یا پیاده روی کوتاه بپردازید. ورزش در دوران قاعدگی می تواند گردش خون را بهبود بخشد و به احساس گرما کمک کند.

ترجیحات فردی متفاوت است، بنابراین ممکن است لازم باشد کمی آزمایش کنید تا بهترین روش را برای تسکین علائم خود پیدا کنید. اگر احساس سرما در طول دوره قاعدگی شما شدید، مداوم یا همراه با علائم نگران کننده دیگری مانند درد شدید، بوی بد، سرگیجه و حالت تهوع است، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1224760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =