گره‌گشایی دانشگاه آزاد زنجان از مشکلات صنعت چاقو/ افزایش درصد کربن از طریق عملیات حرارتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد زنجان با اشاره به محدودیت ورود استیل با کربن بالا به کشور، گفت: اولین گامی که برای حل این مشکل در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان برداشتیم این بود که از طریق عملیات حرارتی موفق شدیم چاقوهایی با کیفیت بالاتر را روانه بازار کنیم.

احمد نقیلو؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: اولین ماموریتی که دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان زنجان سپرده بودند؛ تأثیرگذاری در محیط اطراف از طریق صنایع دستی بود که ما این مهم را بیشتر بر روی صنایع چاقو متمرکز ساختیم.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد دوره‌های مهارتی مورد نیاز اصناف را برگزار می‌کند/ طرح پویش رشته شیمی واحد زنجان را احیا کرد

وی با اشاره به اینکه صنعت چاقوی شهر زنجان قدمت هزار ساله دارد به مشکلات صنعت چاقو در این استان پرداخت و گفت: یکی از مشکلات مباحث مربوط به کیفیت است که به دلیل محدودیت در ورود استیل با کربن بالا، شامل محدودیت در تولید چاقو در زنجان هم شده است.

نقیلو ادامه داد: بنابراین استیل هایی وارد کشور میشود که کربن لازم را ندارند در این راستا اولین گامی که ما در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان برداشتیم این بود که با عملیات حرارتی موفق شدیم چاقوهایی با کیفیت بالاتر را روانه بازار کنیم.

وی افزود: به همین منظور اتحادیه چاقوفروشان نیز وارد عمل شد و دستگاه های لازم را خریداری و در اختیار دانشگاه قرار داد و دانشگاه هم درصدد عقد قرارداد با چاقوسازهاست تا چاقوهای تولیدشده را با عملیات حرارتی به سطح کربنی مورد نظر برساند و از کیفیت قابل قبول برخوردار شوند.

نقیلو در خصوص طراحی چاقو نیز تصریح کرد: هدف گذاری ما بر این مهم استوار است که بتوانیم یک طرح ویژه را از چاقوی زنجان ارائه دهیم البته تنوع بسیار بالاست اما آن طرح هایی که مردم با آنها آشنایی بیشتری دارند به یک یا دو مورد محدود میشود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به بازار ورود کرده ایم و در حال جمع آوری چاقوها به شکل کلکسیونی هستیم تا تمام چاقوهای تولید شده را به عنوان یک استاندارد برای چاقو زنجان معرفی کنیم.

درآمد ریالی چندانی نصیب دانشگاه نشده است/ دانشگاه به رسالت اجتماعی خود عمل می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد زنجان با بیان اینکه در حال حاضر درآمد ریالی چندانی نصیب دانشگاه نشده است و عمده درآمد مربوط به تولیدکنندگان میشود، تصریح کرد: دانشگاه در این زمینه به دنبال انجام رسالت خود است.

وی با بیان اینکه ورود دانشگاه آزاد زنجان به صنعت چاقو حدود ۶ سال است که استارت خورده، گفت: ورود به عملیات حرارتی از سال گذشته در این استان کلید خورده است.

برندسازی چاقوی زنجان یک ضرورت است/دانشگاه آزاد استاندارد و کیفیت تولید چاقو را تضمین می‌کند

نقیلو خاطرنشان کرد: بسیار تلاش کردیم تا چاقوسازها را متقاعد کنیم که از مرحله ابتدایی تا انتهایی باید با یک شماره سریال و استاندارد شما را بشناسند چرا که اگر شناخته شده نباشید هر چقدر هم که با کیفیت باشید کسی توجهی به محصول شما نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات متولوژی ما که یک مرکز استاندارد هم دارد باید استانداردهای چاقوی تولیدکنندگان را تضمین بکند که برخی از تولیدکنندگان با ما موافق هستند و قرارداد منعقد می‌کنند در نقطه مقابل اما برخی از این تولیدکنندگان اطمینان لازم را ندارند.

نقیلو ادامه داد: به همین دلیل ما برای نشان دادن راه و روش ناچاریم تا حدودی وارد فاز تولید هم بشویم تا مشاهده کنند فرآیند تولید چاقوی باکیفیت دارای ضمانت به چه شکل است تا وارد بازار شود در حالی که اگر این روند در جامعه حل میشد دیگر نیازی به ورود ما نبود و ما صرفا برای آموزش بازار انجام وظیفه می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =