هماهنگی و هم‌افزایی دلیل سفر هنیه به تهران / گروه‌های مقاومت فلسطینی با جمهوری اسلامی ایران هم‌اندیشی می‌کنند

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره ضرورت هم‌فکری گروه‌های مقاومت در رابطه با آتش‌بس فوری در غزه اظهار کرد: در حال حاضر منطقه به صورت عام و غزه به صورت خاص در شرایط حساسی قرار دارد و لازم است بین اضلاع محور مقاومت هماهنگی وجود داشته باشد و سفر هنیه در این چارچوب تعریف می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اسماعیل هنیه -رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)- برای دومین بار پس از عملیات طوفان الاقصی روز گذشته به ایران سفر کرد و علاوه بر دیدار با مقام معظم رهبری با وزیر امور خارجه نیز ملاقات کرد. هنیه در دیدار با رهبر ایران، ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، گزارشی از آخرین تحولات میدانی و سیاسی جنگ غزه ارائه کرد و گفت: صبر و ایستادگی مثال‌زدنی مردم غزه و نیروهای مقاومت در این شش ماه،که ناشی از ایمان راسخ آنان است موجب شده دشمن صهیونیستی به هیچ یک از اهداف راهبردی خود در جنگ غزه، دست نیابد. سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران در حالی انجام شد که درست یک روز قبل شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از بارها تلاش ناکام به دلیل وتوی ایالات متحده آمریکا، این‌بار قطعنامه‌ای در مورد ضرورت ایجاد آتش بس فوری در غزه را به تصویب رساند. احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی دلایل سفر هنیه به ایران پرداخت.

بیشتر بخوانید:

تاب‌آوری نیروهای نظامی اسرائیل کاهش شدیدی داشته است

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- اسماعیل هنیه برای دومین بار پس از طوفان الاقصی به ایران سفر کرد. فکر می‌کنید مهمترین محورهای مورد گفتگوی دو طرف چه بوده و این سفر از چه جهاتی دارای اهمیت است؟

جمهوری اسلامی خود را متعهد به حمایت همه‌جانبه از گروه‌های مقاومت می‌داند و نقطه اتکای گروه‌های مقاومت به شمار می‌رود. حماس یکی از مهمترین اضلاع محور مقاومت محسوب می‌شود و طبیعی است جمهوری اسلامی ایران و دولت‌ها و گروه‌های مقاومت در سطوح و ابعاد مختلف با یکدیگر ارتباط و همکاری داشته باشند. علاوه بر این، در حال حاضر منطقه به صورت عام و غزه به صورت خاص در شرایط حساسی قرار دارد و لازم است بین اضلاع محور مقاومت هماهنگی وجود داشته باشد. بنابراین، سفر آقای هنیه در این چارچوب تعریف می‌شود.

- سفر این مقام سیاسی حماس تقریبا با تصویب آتش‌بس موقت توسط شورای امنیت سازمان ملل همزمان شد. به نظر جنابعالی ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟

همانطور که عرض کردم منطقه در شرایط حساسی قرار دارد و این حساسیت، هماهنگی و هم‌افزایی محور مقاومت را ایجاب می‌کند. با توجه به این که جمهوری اسلامی، رژیم صهیونیستی را رژیمی نامشروع می‌داند و به دلیل تقابل ماهوی، امکان حضور مستقیم ایران در مذاکرات چندجانبه با حضور رژیم صهیونیستی وجود ندارد و طرف‌های دیگر مانند مصر و قطر در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کنند گروه‌های مقاومت فلسطینی از طریق اعزام هیات‌های دیپلماتیک به ایران یا حضور دیپلمات‌های ایرانی در بیروت و دوحه، در زمینه مذاکرات یا سایر موضوعات با جمهوری اسلامی ایران هم‌اندیشی می‌کنند. در حال حاضر که قطعنامه شورای امنیت در خصوص آتش‌بس فوری در غزه صادر شده است هم‌فکری و هماهنگی اضلاع مقاومت در این رابطه و در خصوص سناریوهای آینده اجتناب‌ناپذیر است.

- احتمالا طولانی شدن جنگ موجب کاهش توانایی رزمی گروه‌های مقاومت فلسطینی شده بود. آیا این توقف می‌تواند موجب احیای توانایی مقاومت شود؟

به اذعان فرماندهان نظامی، سیاسیون و کارشناسان صهیونیست، علیرغم حدود ۶ ماه از آغاز جنگ، حماس کماکان توانایی‌ها و سازمان رزم خود را حفظ کرده است. اگر حماس در شرف نابودی یا شکست بود صهیونیست‌ها بر ضرورت آغاز عملیات نظامی گسترده در رفح اصرار و همچنین به زمان‌بر بودن نابودی حماس اعتراف نمی‌کردند. اما بدیهی است توقف جنگ، حماس را در وضعیت بهتری قرار خواهد داد به‌ویژه آن که واقعیت‌های میدانی ثابت کرده است رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود مانند نابودی حماس، آزادی اسراء، خلع سلاح غزه و تخلیه غزه از ساکنان فلسطینی دست پیدا نکرده است و این واقعیت‌ها روحیه حماس و مردم غزه و همه طرفداران آزادی فلسطین را تقویت خواهد کرد.

- چقدر احتمال می‌دهید که اسرائیل توجهی به این قطعنامه نکند و در این صورت آیا شاهد واکنشی از سوی جامعه جهانی خواهیم بود؟

در چند روز اخیر، اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد آنها حاضر به پذیرش قطعنامه شورای امنیت نیستند و آن را الزام‌آور نمی‌داند و بر اهداف از پیش تعیین شده اصرار می‌کنند. اما علیرغم عدم تمکین رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت، بعید است قدرت‌های دارای حق وتو اقدام تنبیهی علیه این رژیم انجام دهند و به نفع مردم غزه مداخله بشردوستانه کنند. با این حال همانطور که مقامات آمریکایی هم تصریح کردند ادامه جنگ توسط رژیم صهیونیستی به انزوای این رژیم در سطح بین‌المللی در ابعاد مختلف منجر خواهد شد. رای ممتنع آمریکا به قطعنامه و تهدید برخی از کشورها به قطع روابط دیپلماتیک، نشانه‌های واضحی از انزوای سیاسی این رژیم و قرار گرفتن آن در سراشیبی سقوط است.

در پایان باید خاطرنشان کرد اگر چه به دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی با قطعنامه، بعید است تا پایان ماه رمضان و حتی بعد از آن آتش‌بس محقق شود اما باید به این نکته مهم و راهبردی اذعان نمود که فردای آتش‌بس، کشاکش تازه، پیچیده و طولانی مدتی برای ایجاد نظم جدید در غرب آسیا آغاز خواهد شد و باید منتطر سناریوهای پیچیده‌ و احتمالا خطرناکی باشیم. رای ممتنع آمریکا از منظر تلاش‌های این کشور برای طراحی نظم جدید آینده نیز قابل تحلیل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =