آرامگاه بوعلی‌سینا «ردای آبی» به تن کرد

به منظور معرفی اُتیسم و افزایش شناخت شهروندان و در جهت حمایت از افراد دارای این نوع اختلال، بنای آرامگاه بوعلی‌سینا به مدت یک هفته آبی پوش شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، امیرحسین فریبا، مدیر امور موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اعلام کرد: به منظور معرفی اُتیسم و افزایش شناخت شهروندان و در جهت حمایت از افراد دارای این نوع اختلال، بنای آرامگاه بوعلی‌سینا از شامگاه ۱۴ فروردین به مدت یک هفته به رنگ آبی درآمد چراکه این رنگ به عنوان نماد جهانی اختلال اُتیسم معرفی شده است.

آرامگاه بوعلی‌سینا «ردای آبی» به تن کردآرامگاه بوعلی سینا در همدان، سال ۱۴۰۳

آرامگاه بوعلی‌سینا «ردای آبی» به تن کردمیدان امام خمینی (ره) خوراسگان، سال ۱۴۰۱

آرامگاه بوعلی‌سینا «ردای آبی» به تن کردبرج آزادی در تهران، سال ۱۳۹۹

با اختلال اُتیسم بیشتر آشنا شویم:

بر اساس یافته‌های خبرنگار استانی ایسکانیوز، مقامات سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم گرفتند برای بیماری اوتیسم روز جهانی تعیین کنند تا در آن روز در خصوص این بیماری اطلاع رسانی بیشتری صورت دهند. در نهایت در سال ۲۰۰۸ روز ۲ آوریل هر سال به عنوان روز جهانی اوتیسم انتخاب شد.

بیماری اوتیسم از بدو تولد در افراد به دلایل مختلف ایجاد و معمولاً نشانه‌های آن از ۳ سالگی یا حتی زودتر ظاهر می‌شود.

آرامگاه بوعلی‌سینا «ردای آبی» به تن کرد

این بیماری نوعی معلولیت ذهنی است که متاسفانه درمان ندارد و بر روی مغز اثرات منفی می‌گذارد و سبب مشکلاتی در تعاملات اجتماعی فرد با سایرین، ناتوانی در برقراری ارتباط‌های کلامی و غیر کلامی، انجام رفتارهای محدود و تکراری اعضای بدن به ویژه دست ها، سختی در یادگیری مطالب و حتی رشد می‌شود.

اوتیسم در دختران شایع‌تر از پسران است و در همه نژادها و مناطق جغرافیایی زمین به چشم می‌خورد.

ابتلای کودک به این بیماری، زندگی او و اعضای خانواده‌اش اثر را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که فرد مبتلا، اعضای خانواده و نزدیکان او نیاز به حمایت، آموزش، پشتیبانی و آشنایی با جدیدترین شیوه‌های درمانی دارند تا بهتر بتوانند زندگی کنند و دچار آسیب‌های روحی و جسمی نشوند.

آرامگاه بوعلی‌سینا «ردای آبی» به تن کرد

اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی است. اختلالی که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد. علایم اوتیسم که تا پیش از سه‌سالگی آشکار می‌شوند در سه عرصه قابل مشاهده‌اند: مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی.

فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تأخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اوتیسم هستند. اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه ابتلاء، شدت و ضعف و طیف دارد.

به ازای هر ۱۰۰۰ تولد، ۷ کودک اُتیسمی است!

آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفکیک پراکندگی در تک‌تک کشورهای جهان موجود نیست. تحقیقات کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰۰ تولد، شش الی هفت مورد طیف اوتیسم وجود دارد.

شدت اختلال طیف اتیسم بر اساس نقص های موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تکراری در سه سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ نیازمند حمایت زیاد و سطح ۳ نیازمند حمایت بسیار زیاد، تعیین می شود.

تقریباً ۴۰ درصد از مبتلایان اوتیسم هیچ‌گاه حرف زدن را یاد نمی‌گیرند.

کارشناسان هنوز به طور دقیق نتوانسته اند علت بروز این بیماری را پیدا کنند، اما عواملی، چون فاکتورهای ژنتیکی، سن مادر، نوع تغذیه، آلودگی هوا و محل زیست مادر، استفاده از مواد شیمیایی و مواردی از این دست در بروز این بیماری موثر است.

خبرنگار: محمدحسین میرزائی

انتهای خبر/

کد خبر: 1225445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =