دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها زبان مشترکی با صنایع ندارند

یک فعال حوزه صنعت معتقد است که دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها زبان مشترکی با صنایع ندارند، چرا که ساختارشان دانشگاهی است. اگر شرکتی واسطه شود که زبان صنعت را می‌شناسد می‌تواند ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برقرار کند.

محسن اربابیان فعال حوزه صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات جوانان تحصیل و اشتغال اظهار کرد: نخستین مشکل این است که جوانان می‌پرسند چرا باید 4 سال از عمرشان را در یک رشته درس بخوانند، در حالی که می‌توانند از طریق آموزش‌های اینترنتی حرفه مورد نظرشان بیاموزند؟

بیشتر بخوانید:

چراغ هیچ کدرشته-محل دارای متقاضی یا اشتغال خاموش نشده است

وی افزود: مشکل دیگر این است که بین‌رشته‌ای‌ها در ایران ضعیف هستند. مثلا برای تاسیس یک نیروگاه آبی به تخصص‌های مختلف شامل مکانیک، برق و عمران نیاز است. رشته‌ای که همه این تخصص‌ها را داشته باشد، وجود ندارد؛ اما نیاز است که داشته باشیم. لازم است که متخصصانی بین‌رشته‌ای تربیت شوند تا نیازهای کشور را برطرف کنند.

اربابیان خاطرنشان کرد: ساختار آموزش عالی و صنعت به گونه‌ای است که در سال‌های گذشته ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت برقرار نشده است. دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها زبان مشترکی با صنایع ندارند، چرا که ساختارشان دانشگاهی است. اگر شرکتی واسطه شود که زبان صنعت را می‌شناسد می‌تواند ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برقرار کند. این شرکت می‌تواند خصوصی یا دولتی باشد. اگر خصوصی باشد می‌تواند پروژه بگیرد و اگر دولتی باشد، تجهیزات می‌گیرد. تجهیزات دانشگاه‌های کشورمان قدیمی هستند و نیازمند به روز رسانی اند.

این فعال حوزه صنعت تصریح کرد: پژوهش می‌تواند درآمدزا باشد. تجربه درآمدزایی از پژوهش را در دوره معاونت دکتر ستاری داشته‌ایم. طرح تحول آموزش با استادمحوری و اشتغال آفرینی قصد دارد به این جایگاه برسد.

وی درباره استقلال نداشتن دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها آزادی عمل دارند. البته بخشنامه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. برای مثال کشاورزی شمال با کشاورزی جنوب یا کشاورزی لرستان و مشهد متفاوت است. به همین دلیل، بخشنامه‌ها باید منطقه‌ای یا استانی باشند. اجرای درست آمایش می‌تواند شرایط را ساماندهی کند

انتهای پیام/

کد خبر: 1225592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =