ابراز نگرانی رئیس پلیس راه از افزایش سرعت‌های غیر مجاز در جاده‌های خراسان شمالی

رئیس پلیس راه خراسان شمالی گفت: هرچند طی چند سال گذشته، با انجام عملیات‌های راهسازی در محورهای اصلی و فرعی استان وضعیت این جاده‌ها بهبود یافته، اما در مقابل شاهد هستیم که سرعت‌های غیرمجاز وسایل نقلیه در این جاده‌ها افزایش یافته و بروز تصادفات از جاده‌های اصلی به جاده‌های فرعی کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی، سرهنگ رحمان اسپیدکار در جلسه کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی استان اظهار کرد: طی مدت ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۴ فروردین جاری، ۱۷۵ نیروی پلیس راه خراسان شمالی در سطح جاده‌های برون شهری استان آماده‌باش بودند و خدمت کردند.

وی گفت: طی این مدت ۱۴۱ دستگاه خودرو دارای دو تخلف، توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

رئیس پلیس راه خراسان شمالی همچنین افزود: ۴۲۳ دستگاه خودروی متخلف که دارای دو تخلف همزمان حادثه سازی بودند نیز به صورت ساعتی توقیف شدند.

وی در ادامه اعلام کرد: طی این مدت ۱۰ فقره تصادف منجر به فوت و ۱۰۰ فقره تصادف منجر به جرح در سطح جاده‌های برون شهری استان رخ دادند که متاثر از آن ۱۵ نفر فوت و ۱۱۹ نفر نیز مجروح شدند.

اسپیدکار خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه آن از ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵ فقره تصادف منجر به فوت و ۱۰۷ تصادف منجر به جرح در سطح جاده‌های برون شهری استان رخ دادند که متاثر از آن ۲۳ نفر فوت و ۱۵۷ نفر نیز مجروح شده بودند.

وی در ادامه بیان کرد: طی مدت ۲۴ اسفند گذشته تا ۱۴ فروردین جاری، بیشترین تصادفات در جاده‌های برون شهری استان در مسیرهای فرعی و روستایی رخ دادند که در این مسیرها خط کشی‌ها و وجود تابلوهای علائم هشداردهنده، ضعیف بوده‌اند.

رئیس پلیس راه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این مسیرها پیچ‌های خطرناکی نیز وجود دارند.

با این وجود، وی تصریح کرد: طی این مدت کمترین تصادفات مربوط به محورهای بجنورد-چمن بید همچنین محور شیروان به فاروج بود.

اسپیدکار یادآور شد: بیشترین تصادفات رخ داده در فاصله زمانی ۸ صبح تا ۱۲ ظهر همچنین ساعت ۱۶ عصر تا ۲۰ شب بوده‌اند. وی افزود: ۲۲ درصد از تصادفات رخ داده در فاصله زمانی ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و ۲۰ درصد دیگر از تصادفات رخ داده نیز در فاصله زمانی ساعت ۱۶ عصر تا ۲۰ شب بوده است.

رئیس پلیس راه خراسان شمالی عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه، عدم رعایت حق تقدم، خستگی و خواب آلودگی، انحراف و تجاوز به چپ، عدم رعایت فاصله عرضی را از علل اصلی در بروز تصادفات برون شهری طی مدت یاد شده، اعلام کرد.

وی افزود: تخلفات عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و عدم رعایت حق تقدم به ترتیب ۲۶ درصد، ۱۶ درصد و ۱۰ درصد از علل بروز این تصادفات را شامل می‌شوند.

در عین حال، اسپیدکار تصریح کرد: هرچند طی چند سال گذشته، با عملیات‌های راهسازی انجام شده در محورهای اصلی و فرعی استان وضعیت این محورهای جاده‌ای بهبود یافته است، با این وجود، در مقابل شاهد هستیم که متاثر از بهبود صورت گرفته، سرعت‌های غیرمجاز وسایط نقلیه در جاده‌های برون شهری استان افزایش یافته و بروز تصادفات از جاده‌های اصلی به جاده‌های فرعی کشیده شده است.

وی در ادامه درباره نوع برخورد تصادفات در جاده‌های برون شهری استان نیز اظهار کرد: طی مدت یاد شده ۷۰ درصد از تصادفات رخ داده ناشی از برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر، ۲۳ درصد از تصادفات رخ داده ناشی از واژگونی، چهار درصد از تصادفات رخ داده ناشی از برخورد موتورسیکلت و خودرو با یکدیگر و سه درصد دیگر از تصادفات رخ داده نیز ناشی از برخورد خودرو با عابرپیاده بوده‌اند.

رئیس پلیس راه خراسان شمالی همچنین با یادآوری این مطلب که طی این مدت ۶۰ فقره از تصادفات رخ داده در استان متاثر از واژگونی وسیله نقلیه بوده است، عنوان کرد: خستگی، خواب آلودگی، استفاده از داروهای خواب آور، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز عوامل اصلی در بروز واژگونی وسایل نقلیه بوده‌اند.

اسپیدکار همچنین علاوه بر اینکه بر لزوم ارائه آموزش‌های ترافیکی به عموم و مردم روستا همچنین ایمن سازی، آرام سازی و انجام خط کشی در جاده‌های فرعی و روستایی استان تاکید کرد، خواستار شد: ۱۰ دستگاه دوربین سرعت سنج در نقاط تعیین شده برای کنترل سرعت وسایل نقلیه در استان توسط اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نصب شوند.

در عین حال، در این جلسه مهدی رشیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: ارتقای مهارت رانندگی، کمتر شدن تخلفات رانندگی همچنین اقدامات عمرانی در جاده‌ها و بهره مندی از جاده‌های مناسب از مهمترین فاکتورهای کاهش تصادفات جاده‌ای هستند.

وی گفت: مبتنی بر آمار تصادفات و واژگونی‌های وسایل نقلیه که از اواسط اسفند گذشته تا پایان نوروز ۱۴۰۳ ثبت شده اند، استان خراسان شمالی رتبه دوم در وقوع تخلف سرعت‌های غیرمجاز در محورهای جاده‌ای را طی این مدت یاد شده، داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: آمارهای ثبت شده گویای آن بوده است که کاهش تصادفات تنها با تکیه بر اقدامات عمرانی در جاده‌ها اتفاق نمی‌افتد بلکه باید آموزش و فرهنگسازی در جامعه نیز جدی گرفته شود.

در عین حال، وی تصریح کرد: در استان خراسان شمالی تکمیل عملیات چهار بانده کردن محور پر تردد بجنورد-جنگل گلستان بسیار ضروری است تا از تعداد و شدت وقوع تصادفات در این محور کاسته شود.

رشیدی همچنین بر لزوم اصلاح و مناسب سازی نقطه خندقلو در محور جاده‌ای بجنورد-جنگل گلستان نیز بسیار تاکید کرد و یادآور شد: در این زمینه نامه نگاری‌ها با وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. وی ادامه داد: ضرورت دارد که وزارت راه و شهرسازی تکمیل عملیات چهار بانده کردن این محور و اصلاح نقطه خندقلو در این مسیر جاده‌ای را جدی بگیرد و نسبت به انجام آن توجه کند.

در عین حال، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی به برگزاری مسابقات کشتی در گود زینل خان شهرستان اسفراین که در هفته جاری برگزار خواهد شد نیز اشاره کرد و گفت: دستگاه های ذی ربط نظارت و کنترل محورهای جاده‌ای منتهی به این مکان را در دستور کار قرار دهند تا از بروز حوادث احتمالی جاده‌ای و تصادفی جلوگیری شود.

وی همچنین بر ضرورت انجام خط‌کشی‌ها در جاده‌های استان نیز تاکید کرد و افزود: با منابع مالی موجود، این اقدام باید انجام شود.

وی در خاتمه بر لزوم فعال کردن بوستان ترافیک شهر بجنورد برای آموزش مهارت‌های رانندگی و ترافیک به عموم نیز اعلام کرد: درصورتیکه این بوستان بابت این امر مورد بهره برداری قرار نگیرد برای شهرداری تخلف محسوب می شود.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1226424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =