جنجال بر سر افزایش تعرفه‌های پزشکی / نگرانی مردم از بیشتر شدن هزینه‌های درمان

اگرچه هنوز میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی به طور رسمی اعلام نشده اما موافقت دولت با افزایش ۳۵ درصدی این تعرفه‌ها جنجال‌آفرین شده است. پزشکان می‌گویند که این افزایش متناسب با تورم نیست و مردم نگران افزایش هزینه درمان هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، شورای عالی بیمه در ابتدا افزایش ۴۶ درصدی را پیشنهاد داد اما در نهایت افزایش ۳۵ درصدی در هیات وزیران به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید

تعرفه‌های پزشکی تا سقف ۳۵ درصد افزایش یافت

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در واکنش به این تصمیم گفت: اگرچه این عدد با مصوبه ۴۶ درصدی شورای عالی بیمه فاصله دارد و مراکز درمانی را در تأمین هزینه‌های خود با مشکل مواجه خواهد کرد ولی با توجه به محدودیت‌های مالی دولت می‌بایست از مساعدت حداکثری دولت در تصویب عدد ۳۵ درصد تشکر کنیم.

مقایسه افزایش حقوق کارگران با تعرفه‌های پزشکی

یکی از جنجال‌هایی که ایجاد شد، مقایسه افزایش حقوق کارگران و تعرفه‌های پزشکی بود اما معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که این مقایسه درست نیست. وی در این باره توضیح داد: متأسفانه به علت همین مقایسه‌های نادرست و پیچیدگی‌های محاسباتی تعرفه‌های پزشکی و هزینه‌های غیر قابل اجتناب دارو و ملزومات پزشکی، جز حرفه‌ای خدمات پزشکی که همان دستمزد پزشک است، حتی در بخش خصوصی از ۳۶ هزار تومان در سال ۹۰ به ۶۹,۷۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ یعنی طی ۱۲ سال به اندازه ۲ برابر هم رشد نکرده است، در حالی که افزایش حداقل حقوق سایر گروه‌ها از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

بیانیه عجیب انجمن پزشکان عمومی

انجمن پزشکان عمومی هم در بیانیه‌ای از تایید ویزیت ۲۵۰ هزار تومانی پزشکان عمومی در سال جاری خبر داده است، عددی که مورد تایید سازمان نظام پزشکی نیست و وزارت بهداشت هم اعلام کرده که تعرفه‌های اعلام شده پزشکان عمومی قانونی و مورد تأیید نیست و رقم نهایی و احتمالا همان افزایش ۳۵ درصدی در هفته آینده به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

لاری‌پور: هر خانواده ایرانی به اندازه ۲ سطل ماست ویزیت پرداخت کرده است

با این حال مردم نگران هستند که افزایش تعرفه‌ها هزینه‌های درمان را افزایش دهد. رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگویی در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت: سال گذشته اگر یک خانواده ۵ نفره به طور متوسط در طول سال ۶ بار به پزشک مراجعه کرده باشد، این عدد برای مجموع آنها ۳۰ می‌شود. چنانچه هیچ بیمه‌ای هم نداشته و صرفا هم به بخش خصوصی مراجعه کرده باشند، هزینه سالانه این خانواده با نرخ ۱۴۰۲ و ویزیت ۹۰ هزار تومانی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده است، یعنی ماهانه ۲۲۵ هزار تومان. به این معنا که هر خانواده ایرانی به اندازه ۲ سطل ماست ویزیت پرداخت کرده است.

بیش از ۹۰درصد هزینه‌های درمان جدای از حق ویزیت است

البته به گفته لاری‌پور البته هزینه‌های هتلینگ بیمارستانی، دارو، خدمات و تجهیزاتی که بیمار دریافت کرده و هیچ ارتباطی هم به پزشک ندارد، بیش از ۹۰درصد هزینه‌هاست که با توجه به ادعای مسئولان مبنی بر پوشش بیمه‌ای اکثر مردم، از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود و در غیر اینصورت خود فرد ملزم به پرداخت آنهاست. هر چند که مردم همین حالا هم بیش از این مبالغ را پرداخت می‌کنند.

درست است همه مردم بیمه هستند اما بیمه‌ها کارآمد نیستند

این درحالی است که با وجود افزایش پوشش بیمه‌ای همچنان مردم از روند ارائه خدمات بیمه رضایت ندارند. مسئولان وزارت بهداشت هم این موضوع را تائید می‌کنند؛ کماینکه سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت هم می‌گوید: درست است همه مردم کشور بیمه هستند ولی متأسفانه بیمه‌های ما کارآمد نیستند.

وی با طرح این سوال که آیا می‌دانید بیمه‌ها در پرداخت‌ها چقدر تأخیر دارند، افزود: در بخش بستری دانشگاه‌ها مطالبات گسترده‌ای دارند و در پرداخت از جیب مردم خیلی از خدمات را بیمه‌ها نمی‌توانند پوشش بدهند.

کریمی گفت: قرار است بیمه حمایت کند که مردم از جیب پرداخت نکنند اگر بیمه‌ها کارآمد نباشند بار آن روی دوش مردم، کادر درمان و مراکز درمانی قرار می‌گیرد و مطالبات آنها عقب می‌افتد و از آن طرف هم پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا می‌کند.

رابطه بیمه و پزشکان هم شکرآب است

در این میان رابطه بیمه و پزشکان هم شکرآب است و برخی پزشکان به ویژه متخصصان تمایلی به عقد قرارداد با بیمه ندارند. کامران خداکرمی متخصص گوش و حلق و بینی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: بیمه‌های پایه در پرداخت به پزشکان عمومی و متخصص به شدت مشکل دارند و از طرفی با توجه به فرهنگ غلطی که در حوزه مصرف دارو وجود دارد برخی بیماران به پزشک اصرار می‌کنند که برایشان داروی بیشتر بنویسد و بیمه‌ها هم چون می‌دانند که اگر بخواهند نسخه پزشک را مو به مو اجرا کنند، ضرر می‌کنند برای نسخه کسورات ثبت می‌کنند تا هم از پرداخت به پزشک کسر کنند و هم پرداختی کمتری به داروخانه داشته باشند.

وی افزود: به علت بدقولی‌های فراوان بیمه که گاهی حتی بیش از یک سال پرداخت‌ها به تعویق می‌افتند و کسورات فراوان، پزشکان از بستن قرارداد با بیمه‌ها طفره می‌روند. از جهتی بیمه‌ها هم برای عقد قرارداد با پزشک سنگ اندازی‌های بسیاری دارند.

خداکرمی توضیح داد: رابطه منفی بین پزشکان و بیمه‌ها شکل گرفته است و پزشکان و به ویژه متخصصان علاقه‌ای به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه ندارند مگر پزشکانی که در بیمارستان‌های دولتی فعالیت می‌کنند. بیمه‌های پایه بدهی‌های کلان و کسورات فراوان دارند. پزشک هم نمی‌توان تمام درآمدش را منوط به پرداخت بیمه کند به همین دلیل گفته می‌شود که ۱۰ درصد متخصصان استان تهران با بیمه‌ها قرارداد دارند. این معضل در پرداخت‌های بیمه‌ای وجود دارد و بیمه‌ها شعار می‌دهند که با تاخیر یک روزه پرداختی‌ها را انجام خواهند داد اما بیمه‌ها معضل نقدینگی دارند.

به گزارش ایسکانیوز، پزشکان می‌گویند هر سال با تعرفه‌هایی مواجه می‌شوند که هیچ همخوانی با واقعیت‌های حوزه سلامت و اقتصاد کشور ندارد. آن هم در حالی که مجموع تعرفه‌ها برای پزشکان هر میزان که تعیین شود کمتر از ۱۰ درصدش (۹.۴ درصد) سهم ویزیت پزشکان خواهد بود. در مقابل با وجود ناکارآمدی بیمه‌ها هزینه‌های درمان بالاست و مردم نگران هستند که افزایش تعرفه سهم پرداختی از جیب مردم را افزایش دهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1226578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =