حمله غیر مستقیم، گزینه محتمل ایران برای ضربه به اسرائیل است / تاثیر غیرقابل انکار مذاکرات آتش‌بس بر آینده شرایط منطقه

مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران با بیان اینکه بسیار بعید است که ایران حمله مستقیمی به اسرائیل یا نیروهای آمریکایی انجام دهد، اظهار کرد: احتمالا حمله غیرمستقیم، حمله به مکانی خارج از منطقه اصلی درگیری و یا بکارگیری یکی از متحدان غیردولتی برای حمله از گزینه‌های ایران هستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، ابتدای این هفته خبر خروج نیروهای نظامی اسرائیل از غزه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و دو تحلیل در مورد آن ارائه شد. گروهی این عقب نشانی را نشانه پذیرش شکست اسرائیل و ناکامی در دستیابی به اهدافش دانسته و بر این باور بودند که بازگرداندن بخش زیادی از نیروها سیگنالی برای تمایل به پایان دادن جنگ است. در مقابل، گروه دیگری بر این باور هستند که اقدام رژیم صهیونیستی مقدمه‌ای برای حمله به رفح و گشودن جبهه‌های جدید است.

حمله هوایی شبانه بلافاصله پس از خبر اعلام خروج بخشی از نیروها فرضیه گروه دوم را تا حدی تایید کرد. با این وجود، هشدارهای زیادی در سطح جهانی به رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح داده شده و آنطور که آمریکایی‌ها -حداقل در ظاهر- اعلام می‌کنند، «حمله به رفح خط قرمز آنهاست. با این حال، با توجه به جنایات بی‌شمار نتانیاهو و هدم پایبندی وی به هیچ یک از قوانین و قواعد بین المللی گویای این است که او حتی به مطالبه متحدان نزدیک خود توجه نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

هشدارهای بین‌المللی در مورد تبعات حمله به رفح/ چشم‌اندازی برای دستیابی به توافق وجود ندارد

علاوه بر این، مسئله انتقام ایران از اسرائیل برای حمله هوایی به ساختمان کنسولگری در دمشق این روزها تا حد زیادی مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد و گمانه‌زنی‌های زیادی در این خصوص انجام شده است. تنها چیزی که در این مورد قطعیت دارد، حتمی بودن پاسخ ایران است که هم توسط مقامات ایرانی و هم رهبران مقاومت از جمله سیدحسن نصرالله مورد تاکید قرار گرفته است. به منظور بررسی بیشتر این موضوعات، گفتگویی با دکتر «جوست هیلترمن» -مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران- انجام شد.

وی در خصوص دلایل دلیل خروج نیروهای نظامی اسرائیل از غزه و ارتباط آن با مقدمه‌چینی برای حمله به رفح و گشودن جبهه‌های جدید اظهار کرد: اسرائیل تحت فشار شدید ایالات متحده برای رسیدگی فوری به فاجعه انسانی در حال رخ دادن در نوار غزه قرار دارد و این بدان معناست که از نظر سیاسی اکنون زمان مناسبی برای حمله زمینی اسرائیل به رفح نیست. هر چند که به باور این تحلیلگر غربی، بسته به اینکه مذاکرات آتش‌بس چگونه پیش می‌رود، امکان تغییر در شرایط وجود دارد.

وی افزود: در هر صورت، عقب نشینی نسبی (فقط از خان یونس) باید مهلتی خوشایند برای نیروهای اسرائیلی باشد که بنا بر گزارش‌ها خسته شده‌اند. مدیر بخش خاورمیانه گروه بین‌المللی بحران همچنین در خصوص انگیزه نتانیاهو برای حمله به رفح علیرغم هشدارهای بین المللی خاطر نشان کرد: اسرائیل از ابتدای جنگ به اهدافی در غزه از جمله رفح حمله کرده و قطعا حملات هوایی اخیر آغاز آن نبوده است.

وی افزود: احتمالا حملات هوایی و پهپادی به رفح تا زمان آتش بس ادامه خواهد داشت. از نظر وی، جنگ همچنان ادامه دارد و تنها جنبه‌ای که به حالت تعلیق درآمده، حمله زمینی به رفح است.

مدیر بخش خاورمیانه گروه بین‌المللی بحران در پاسخ به سوالی در مورد انتقام ایران از اسرائیل برای حمله هوایی به ساختمان کنسولگری در دمشق و واکنش آمریکا در صورت حمله مستقیم ایران به اسرائیل گفت: بسیار بعید می‌دانم که ایران حمله مستقیمی به اسرائیل یا نیروهای آمریکایی انجام دهد، زیرا این امر می‌تواند بسترساز آغاز یک جنگ منطقه ای باشد.

از نظر هیلترمن، اگر ایران می‌خواهد بازدارندگی متقابل را حفظ کند، باید راهی برای حمله غیرمستقیم بیابد؛ یا به مکانی در خارج از منطقه درگیری اصلی حمله کند یا یکی از متحدان غیردولتی خود را مامور حمله به اسرائیل یا نیروهای آمریکایی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =