موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی / قالیباف: وضعیت بازار ارز بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی موافقت کردند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید:

تعیین و تکلیف گزارشات حقوق‌های نجومی تا پایان مجلس یازدهم / موادی از لایحه تجارت اصلاح شد

ادامه رسیدگی به لایحه تجارت (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی

ادامه بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

قالیباف: مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره تغییرات اعمال شده در جداول بودجه گفت:‌ بخش دوم لایحه بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌تواند احکام جدیدی را در جداول آورد.

وی اضافه کرد: براین اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا ال پی جی در جداول لحاظ شده باشد به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد. مجددا می‌گویم که نمایندگان در پیشنهادات خود و کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی در صحن امکان طرح حکم جدید نیست اگر دولت هم در بخش دوم لایحه حکم جدیدی آورده باشد خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی براساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه بخش اول لایحه بودجه یعنی منابع و مصارف را تصویب کرد که بعد از تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شد و در اسفندماه ابلاغ شد، پس دولت و کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی حق تغییر منابع و مصارف را ندارند و نمی‌توان آن را کم و زیاد کرد منتها جابجایی بین جداول امکان‌پذیر است.

قالیباف در واکنش به این موضوع که دولت تغییری در جداول برخلاف مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول لایحه بودجه داشته است، تصریح کرد: شاید دولت جداول را براساس لایحه و نه مصوبات تنظیم کرده است که براین اساس اصلاحاتی در مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که این کار را کمیسیون تلفیق انجام می‌دهد.

وی درباره روند بازار ارز هم اظهار کرد: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تاخیر افتاد حتما ما جلسه‌ای را هفته‌ آینده برگزار خواهیم کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در تذکر خود گفت: براساس اصلاحات آیین‌نامه قرار بود که بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع و مصارف و احکام، دولت جداول را مبتنی بر بخش اول ارائه دهد حال این‌که تفاوت زیادی بین اعداد و ارقام احکام با جداول وجود دارد.

وی ادامه داد: نمونه آن را می‌توان در موضوع فروش محصولات فرعی گاز اتان و گاز مایع دید. دولت در تبصره هشت این موضوع را به عنوان منابع قید کرده بود که ما در صحن علنی مجلس حذف کردیم اما مجددا در جداول آمده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درباره موضوع ارز هم قرار بود مجلس جلسه‌ای برگزار کند که به خاطر اتفاقات اخیر به عقب افتاد انتظار می‌رود جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل شود. ما نگران وضعیت بازار ارز هستیم.

وی بیان کرد: باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

سعیدی: جمهوری اسلامی ایران هیمنه اسرائیل را در هم شکست

معین‌الدین سعیدی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری گفت: تاریخ قضاوت خواهد کرد که در حالی که در بسیاری از کشورهای اسلامی حتی به خطبای نماز جمعه اجازه نمی‌دهند درباره غزه و اسرائیل صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران حامی آرمان فلسطین است و با حرکت انقلابی خود هیمنه اسرائیل را در هم شکست.

وی همچنین با اشاره به عملیات پهپادی- موشکی «وعده صادق» سپاه پاسداران در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونسیتی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق اظهار کرد: از اقدام انقلابی سربازان و رزمندگان اسلام در شکستن هیمنه رژیم کودک‌کش اسرائیل تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

پایان رسیدگی به لایحه تجارت در مجلس

در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص لایحه تجارت ارجاعی از شورای نگهبان را در دستور کار داشتند که در نهایت با تصویب مواد ۱۱۵۱ تا ۱۳۴۳ این لایحه، رسیدگی به لایحه مذکور را به پایان رساندند.

کلیات لایحه تجارت در فروردین‌ ماه سال ۱۳۹۷ به‌تصویب مجلس رسید و در سال ۱۳۹۸ جزئیاتی از آن به تصویب مجلس رسید که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد.

اعلام وصول تقاضای اعمال اصل ۸۵ در طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

محمد رشیدی - عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی - در جلسه علنی امروز یک مورد اعلام وصولی را قرائت کرد.

براین اساس تقاضای بررسی طرح ساماندهی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف آن پس از فوت مالک مطابق اصل ۸۵ اعلام وصول شد.

رشیدی در هنگام قرائت اعلام وصول اظهار کرد: این طرح در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد منتها به دلیل اهمیت موضوع و فرصت کوتاه باقی‌مانده تا پایان عمر مجلس یازدهم عده‌ای از نمایندگان تقاضای بررسی آن طبق اصل ۸۵ را مطرح کردند که امروز اعلام وصول شد.

براساس اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

ذوالنور: مصوبات مجلس در لایحه تجارت گام مؤثری برای بهبود وضعیت شرکت‌هاست

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه علنی امروز مجلس و بعد از اتمام بررسی موارد اعاده شده در شورای نگهبان در لایحه تجارت اظهار کرد: لایحه تجارت از مجلس هفتم در دستور مجالس مختلف قرار داشت این لایحه در پنج دوره مجالس مختلف معطل مانده بود که به همت نمایندگان در مجلس یازدهم یعنی بعد از حدود ۲۰ سال تعیین تکلیف شد.

وی اضافه کرد: متن بسیار خوب و غنی در این لایحه گنجانده شده است اهمیت این متن به اندازه‌ای است که حتی تغییر برخی کلمات می‌توانست ارتباط و انسجام متن را بهم بزند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مصوبات مجلس شورای اسلامی در لایحه تجارت و تبدیل آن به قانون می‌تواند گام موثری در بحث تجارت، رونق اقتصادی، تعیین تکلیف و بهبود وضعیت شرکت‌ها داشته باشد.

ذوالنور در پایان از کمیسیون حقوقی و معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت و همکاری نمایندگان قدردانی کرد.

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان این طرح به کلیات آن رای مثبت دادند.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1227295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =