سرگیجه رژیم صهیونیستی پس از «وعده صادق»

محمد داوند*

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بعد از حمله رژیم صهیونیستی به سفارتخانه ایران در سوریه، اسرائیل گام بلندی در مسیر شکست ترمیم ناپذیر برداشت. در واقع این اقدامات ددمنشانه، ناشی از سردرگمی محصور رژیم جعلی است. سردگمی محصور مفهومی در روابط بین الملل است که در آن، بازیگر در شرایطی قرار می گیرد که انتخاب هر استراتژی، پیامدهای نامطلوب عدیده ای برای او به دنبال دارد. لذا اقدامات این کنشگر، راهبردی و مبتنی بر اهداف حساب شده نیست.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه ضد صهیونیستی

به عبارت دیگر، بعد از عملیات طوفان الاقصی ضربه ای مهلک به رژیم وارد شده است که نتایج تجاوز و عدم تجاوز به حقوق مردم فلسطین، علی السویه است. نتانیاهو اگر حملات کنونی را با حجم حاضر ادامه ندهد، قدرت مقاومت و این شکست تاریخی و جایگاه متزلزل خود در ساختار فاسد سیاسی رژیم را پذیرفته است. لذا افق تحولات رژیم جعلی قطعا با ضعف روحیه جامعه مهاجر اشغالگر و به تبع آن افزایش تصاعدی مهاجرت معکوس، توام خواهد شد.

از سویی، کشتار مردم مظلوم فلسطین هم که در حال انجام است، شکستی مجدد برای برای اسرائیل است. قطع به یقین افکار عمومی جامعه جهانی نسبت به نسل کشی در فلسطین ساکت نخواهند ماند، مشروعیت اسرائیل به شدت در بین محور سازش در منطقه کاسته خواهد شد و به رسمیت شناختن رژیم جعلی منتفی خواهد شد. از طرفی، واکنش جبهه مقاومت می تواند ضربات سخت نظامی به رژیم وارد آورد و در پی آن هویت متزلزل جامعه جعلی اسرائیل نسبت به رژیم کاهش شدید خواهد داشت.

همچنین، هدف قرار دادن سفارتخانه ایران در دمشق نشان از آن دارد که سناریوی حمله زمینی به رفح هم اگر نگوییم غیر ممکن، بسیار دشوار است؛ چرا که طبیعتا نتانیاهو می داند که بعد از این عمل وحشیانه، حمله به رفح مقبولیت و مشروعیت در هیچ سطحی ندارد. از هر حیث، اسرائیل در یک بازی دو سر باخت قرار گرفته و شکست آن به تعبیر حضرت آیت الله خامنه ای مدظله‌العالی بعد از عملیات طوفان الاقصی، ترمیم ناپذیر است.

صهیونیست‌ها در طول شش ماه سپری شده از جنگ نتوانسته اند به اهداف اصلی خود یعنی آزادی اسرا و نابودی حماس دست یابند و دستاوردی برای حمایت از تیم مذاکراتی خود در قاهره به منظور فشار بر حماس ندارند از این رو اگر عقب‌نشینی از غزه واقعاً یک مرحله مهم جدید از عملیات باشد ریسک بزرگی است، زیرا اگر این اقدام با پیشرفت معنادار در روند سیاسی همراه نباشد، هرگونه دستاورد نظامی اسرائیل می تواند به سرعت از بین برود.

از طرفی، طی ماه‌های گذشته عراقی‌ها بارها عملیات‌های موفقیت‌آمیزی را علیه مراکز اقتصادی سرزمین‌های اشغالی تدارک دیدند اما عمده توجهات بین المللی به جبهه دریای سرخ و عملیات‌های دریایی انصارالله علیه کشتی‌های صهیونیستی دوخته شده بود. اکنون اما با فروکش کردن موج درگیری‌ها در دریای سرخ، تعداد عملیات‌های مقاومت اسلامی عراق شاهد تحولی چشمگیر از نظر امنیتی و استراتژیک بوده است. در ماه مارس، مقاومت اسلامی در عراق مسئولیت حملات به طیف بسیار وسیعی از اهداف، از جمله حداقل هفت فرودگاه، بنادر و پایگاه هوایی نظامی در اسرائیل را بر عهده گرفت. تا پایان ماه گذشته میلادی (مارس) مقاومت مسئولیت حملات به بندر ایلات (حداقل ۹ بار)، بلندی‌های جولان (حداقل ۷ حمله)، حیفا ( ۶ حمله) و فرودگاه بن گوریون (۲ حمله) را به عهده گرفت.

همچنین از ابتدای تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، کشورهای غربی نقش اصلی را در حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو و در نتیجه تداوم جنگ‌ ایفا کردند، با مشاهده عملکرد فاجه‌بار ماشین کشتار ارتش صهیونیستی در غزه که به افزایش موج فشارهای جهانی بر دولت‌های غربی برای توقف ارسال سلاح به سرزمین‌های اشغالی انجامیده، نشانه‌های بازبینی در سیاست ارسال بدون محدویت تسلیحات برای اشغالگران نیز نمایان شده است. در این رابطه، نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور و آنتونی بلینکن وزیر خارجه نوشته و خواستار توقف انتقال تسلیحات به رژیم صهیونیستی شده است.

در فرانسه، ۱۱۵ نماینده پارلمان نامه‌ای به امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور ارسال کردند و از او خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند و هشدار دادند که عدم اجرای آن خطراتی را به دنبال خواهد داشت که فرانسه را به شریک نسل‌کشی علیه مردم فلسطین تبدیل می‌کند.

در آلمان هم تعدادی از وکلا روزجمعه اعلام کردند که شکایتی فوری تنظیم کرده‌اند تا دولت آلمان را ملزم به توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل کنند که با کشتار فلسطینی‌ها در غزه قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. همچنین، شورای حقوق بشر سازمان ملل هم روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی در شرایط تداوم جنگ در غزه ممنوع می‌شود که اولین موضع این شورا در قبال جنگ با غزه است.

اخیراً نیز موضوعات داخلی، موجب شکاف‌هایی در رژیم شده است. قانون جدید خدمت سربازی که ائتلاف راستگرایان آن را به پارلمان فرستاد شامل موضوع اختلاف برانگیز تمدید معافیت‌ از خدمت برای یهودیان حریدی و کاهش سن دوران احتیاط برای این افراد است. بر اساس قانون خدمت سربازی اسرائیل،‌ مردان حریدی در ازای تحصیل علوم دینی از خدمت معاف هستند. این قانون تبعیض‌آمیز اختلاف بین یوآف گالانت و بنیامین نتانیاهو را به نقطه اوج خود رسانده به نحوی که به نوشته روزنامه معاریو وزیر جنگ به اعضای دفتر خود دستور داد همکاری خود با دفتر نخست‌وزیری برای اجرای این قانون را متوقف کنند.

از سویی، با نزدیک شدن به ششمین ماه شروع تجاوز وحشیانه به غزه، کابینه جنگ نه تنها در در پیشبرد اهداف اولیه خود ناکام ماند بلکه شکاف در بدنه آن روز به روز نمایانتر می‌شود و نشانه‌های فروپاشی ظهور یافته اند. کابینه جنگ هنوز اهداف نظامی خود را محقق نکرده است و احتمالاً از شکست دوم می‌ترسد، به ویژه که علاوه بر اختلافات سیاسی در کابینه، بی‌اعتمادی و شکاف میان نتانیاهو و تشکیلات نظامی نیز در حال عمیق‌تر شدن است، به صورتی تشکیلات نظامی در مورد نحوه رهبری جنگ از سوی نتانیاهو دچارتردید شده است زیرا نخست وزیر کارزار نظامی را وسیله ای برای باقی ماندن در قدرت و عدم فروپاشی کابینه قرار داده و از سوی دیگر این سوال که چه کسی مقصر شکست بی‌سابقه اطلاعاتی- امنیتی با ابعاد تاریخی در ۷ اکتبر بوده است اختلافات بیشتری را برمی‌انگیزد. نتانیاهو در تلاش است تا تقصیر ۷ اکتبر را به گردن نهادهای نظامی و امنیتی، به ویژه هالوی و گالانت بیندازد از این رو نتانیاهو و پیروان باقی‌مانده‌اش خواهان موکول کردن هرگونه بحث یا درگیری داخلی به بعد از جنگ هستند.

اخیراً نیز موضوعات دیگری به این شکاف‌ها دامن زده است. قانون جدید خدمت سربازی که ائتلاف راستگرایان آن را به پارلمان فرستاد شامل موضوع اختلاف برانگیز تمدید معافیت‌ از خدمت برای یهودیان حریدی و کاهش سن دوران احتیاط برای این افراد است. بر اساس قانون خدمت سربازی اسرائیل،‌ مردان حریدی در ازای تحصیل علوم دینی از خدمت معاف هستند. این قانون تبعیض‌آمیز اختلاف بین یوآف گالانت و بنیامین نتانیاهو را به نقطه اوج خود رسانده به نحوی که به نوشته روزنامه معاریو وزیر جنگ به اعضای دفتر خود دستور داد همکاری خود با دفتر نخست‌وزیری برای اجرای این قانون را متوقف کنند.

طبق دکترین بن گورین اسراییل احتیاج به جنگ‌های کوتاه مدت و پیروزی‌های بزرگ دارد، اما این دو هدف تا کنون برای صهیونیست‌ها در غزه دست یافتنی نبوده است. با علم به این قضیه محور مقاومت از ابتدا در صدد فرسایشی کردن جنگ بوده است و نتانیاهو هم در رسیدن به این هدف کاملا در زمین مقاومت بازی کرده است. همچنین با توجه به اینکه اسراییل توان جنگ فرسایشی را ندارد، گشودن جبهه‌های جدید خطرات مضاعفی را برای صهیونیست‌ها به بار آورده است و باعث شده تا صهیونیست‌ها نه فقط در جبهه جنگ غزه، بلکه در جبهه شمال لبنان و در جنوب در بندر ایلات نیز با یمنی‌ها وارد درگیری شود.

علاوه بر تمام اینها اسراییل در موضوع اسرای خود نیز در بن بست گرفتار شده است، چرا که هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد فشار نظامی، مواضع یحیی السنوار [رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه] را نرم‌تر خواهد کرد. در واقع اشتباه استراتژیک تل‌آویو در عدم درک توانمندی‌های السنوار و جنبش تحت امر وی باعث بروز فاجعه ۷ اکتبر شد. همین اشتباه محاسباتی تل آویو اکنون در موضوع اسرای صهیونیست نیز در حال تکرار است.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد واحد شهید سلیمانی*

کد خبر: 1227303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =