اظهارات وزیر صمت درباره واردات خودروهای دست دوم در سال جدید

علی‌آبادی با بیان اینکه برنامه واردات خودروهای دست دوم در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز تعریف شده است، گفت: آیین نامه مربوطه تنظیم شده است و کار از طریق مسیر مناطق ویژه در حال انجام است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، عباس علی‌آبادی امروز سه‌شنبه – ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - در جریان چهارمین برنامه پاسخگویی برخط وزارت صنعت، معدن و تجارت در کوچه خدمت نهاد ریاست جمهوری حضور یافت و پاسخگوی پیام‌ها، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در وزارت صمت شد.

بیشتر بخوانید:

علی‌آبادی: لاستیک با نرخ مصوب در نمایشگاه‌های بهاره عرضه می‌شود/ تداوم تولید پژو پارس برای رفع تعهدات

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه توجه ویژه عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و ارتقای چشمگیر رضایتمندی مردم در این حوزه کاملا قابل مشاهده است، تاکید کرد: مردم عزیز کشورمان مطالبه ساماندهی بازار خودرو، تقویت طرح‌های کنترل و نظارت بر بازار با کمک تعزیرات حکومتی، مساله قیمت مناسب چادر و البسه متناسب با شئونات اسلامی، ممانعت از ورود کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی، موانع تحریم‌ و نقل و انتقالات گمرکی، تقویت بهبود وضعیت اینترنت بین‌الملل و تقویت ارتباطات بازرگانان در حوزه بین‌الملل از مواردی است که در درخواست‌های مردمی ثبت شده است و رسیدگی به این مسائل راهگشا و مشکل‌گشای کار مردم است.

وی با قدردانی از اقدامات جهادی، میدانی و نقش‌آفرین وزارت صمت در سفرهای استانی رئیس جمهور، ابراز امیدواری کرد با این تلاش مجدانه همکاران این وزارتخانه شاهد رضایت بیش از پیش مردم باشیم.

عباس علی آبادی وزیر صمت در ابتدا با اشاره به بیانات رهبر انقلاب و شعار سال مبنی بر نقش مردم در جهش تولید، تصریح کرد: توسعه تولید و تجارت در همه حوزه‌ها آن چیزی است که باید بر آن تمرکز داشته باشیم. باید مسائل و قوائد اصلی را در دستور کار قرار دهیم چرا که اگر آنها حل شوند سایر مسائل حاشیه‌ای نیز حل خواهند شد.

وزیر صمت گفت: اگر خودروساز به تعهدات خود عمل نکند، قطعا موضع وزارت صمت حمایت از مصرف‌کننده است.

خودروسازان موظف به اجرای تعهدات خود هستند

وزیر صمت در پاسخ به سوال شهروندی در حوزه تغییر اجباری خودروهای ثبت‌نامی سامانه یکپارچه به بهانه ارتقای محصولات و افزایش قیمت با نام‌های جدید، گفت: تمرکز وزارت صمت توسعه تولید کیفی و کمی خودرو، کاهش قیمت تمام شده و تولید خودرو رقابتی است و تمرکز اصلی ما نیز حرکت به سمتی است که خودرو از کالایی سرمایه‌ای خارج شود اما در مورد خاص مطرح شده، وفق قانون هر قرارداد و تعهدی داده شده خودروساز موظف است که طبق قانون عمل کند و اگر خودروساز به تعهدات خود عمل نکند، قطعا موضع وزارت صمت حمایت از مصرف‌کننده است.

خسروی سرپرست دفتر صنایع خودرو در ابتدا به سوال این شهروند اینگونه پاسخ داد: در اطلاعیه دور اول ثبت نام سامانه یکپارچه قیمت نهایی خودرو اعلام نشده بود و متقاضی آگاهانه از تغییر قیمت در هنگام تحویل، ثبت‌نام خود را انجام دادند. از سوی دیگر با توجه به اینکه تغییرات عمده در گیربکس و مشخصات فنی خودرو داشتیم خودروهای تولیدی، خودرو جدید محسوب می‌شوند.

مشکلات تامین لاستیک به زودی کاملا رفع می‌شود

عباس علی‌آبادی درباره نوسانات قیمت لاستیک خودرو و نحوه تخصیص لاستیک به قیمت دولتی، گفت: تولید لاستیک در کشور سالانه ۲۱ میلیون است، در حالی که در کشور ۲۲ میلیون خودرو داریم و اگر فرض کنیم که هر خودرو در سال یک لاستیک نیاز دارد براساس استاندارد بین‌المللی ۲۲ میلیون کمبود داریم و علاوه بر این با توجه به تولید سالانه یک میلیون خودرو که هر کدام ۵ حلقه لاستیک نیاز دارند، میزان نیاز واقعی کشور سالانه ۲۷ میلیون است.

وزیر صمت افزود: برای رفع این ناترازی در کشور ۲ کار اساسی انجام داده‌ایم؛ واردات را افزایش دادیم و تعرفه آنرا از ۳۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش دادیم. برای تشویق تولیدکنندگان به تولید بیشتر اجازه افزایش قیمت ۲۰ درصدی را دادیم و از سوی دیگر در آن زمان ارز تخصیص یافته را از ۲۸ به ۳۸ هزار تومان رساندیم. با اجرای این طرح‌ها میزان نارضایتی مردم در حوزه تامین لاستیک را به حداقل رساندیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فقط در تامین رینگ ۱۳ و ۱۴ مشکلاتی مشاهده می‌شود و دلیل آن نیز این است که فقط در داخل تولید می‌شود. با توافقاتی که با انجمن لاستیک داشتیم به زودی مشکلات در این بخش نیز حل می‌شود و قرار شد قیمت گذاری برای این رینگ‌ها براساس وزن انجام نشود تا تولیدکنندگان به تولید این لاستیک‌ها تشویق شوند و انشالله با تمهیدات اندیشیده‌شده به زودی مشکلات تامین لاستیک حل می‌شود.

وزیر صمت در پاسخ به درخواست حمایت «نماینده صنف فلزکاران شهرکرد» با توجه به افزایش قیمت فلزات و بیکاری صنعتگران این صنف، بیان داشت: تحولات بزرگی در دنیا در حال انجام است و صنایع روز به روز در حال تغییر و تحول هستند. ما باید رصد خوبی از دنیا داشته باشیم به عنوان مثال در صنعت خودرو تحولات عظیمی در راه است و انواعی از خودرو ارایه خواهد شد که دیگر جایی برای خودروهای امروز نداریم و لذا باید خود را با جهان همراه کنیم.

علی آبادی تاکید کرد: به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ابلاغ شده است که با بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای صنایعی که در حال تغییر و تحول است، از صندوق‌های حامی صنایع کوچک، حمایت و امکان تغییر و جایگزینی این صنایع فراهم شود و از ظرفیت‌های این صنایع در صنایع جدید بهره‌برداری شود.

اظهارات وزیر صمت درباره واردات خودروهای دست دوم در سال جدید

عباس‌ علی‌آبادی با بیان اینکه برنامه واردات خودروهای دست دوم در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز تعریف شده است، گفت: آیین نامه مربوطه تنظیم شده است و کار از طریق مسیر مناطق ویژه در حال انجام است. بازبینی در آیین نامه مربوطه در حال انجام و انشاالله با کمترین عارضه و مشکل این کار انجام خواهد شد.

وزیر صمت بیان کرد: واگذاری دارایی‌ها از طریق وزارت اقتصاد و واگذاری مدیریتی از طریق وزارت صمت خواهد بود که در حال انجام آن هستیم.انشالله امسال دستاوردهای خوبی در حوزه واگذاری شرکت‌های خودروساز خواهیم داشت.

امسال دستاوردهای خوبی در حوزه واگذاری شرکت‌های خودروساز خواهیم داشت

وزیر صمت اظهار کرد: به دنبال کاهش حداکثری دخالت دولت و افزایش میزان مشارکت مردم در همه حوزه‌ها هستیم.خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز را در دستور کار داریم اما این‌ها شرکت‌های سهامی عام و دارایی‌های مردم هستند واگذاری آنها باید از طریق قانون و روش‌های مربوطه انجام شود.واگذاری دارایی‌ها از طریق وزارت اقتصاد و واگذاری مدیریتی از طریق وزارت صمت خواهد بود که در حال انجام آن هستیم.انشالله امسال دستاوردهای خوبی در حوزه واگذاری شرکت‌های خودروساز خواهیم داشت.

مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری، بر مبنای رسالت تعریف شده خود به منظور ایجاد پل ارتباطی میان مردم و اعضای کابینه دولت سیزدهم و در راستای تأکیدات مصرح رئیس‌جمهور مبنی بر ارتباط بی‌واسطه مردم با مسئولان، سلسه‌نشست‌های پاسخگویی تلفنی و برخط مقامات دولت سیزدهم به تماس‌های مردمی را ترتیب داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری فلسفه برگزاری این نشست‌ها را ایجاد ارتباطی بی‌واسطه میان مردم و اعضای هیأت دولت اعلام و تصریح کرد که با توجه به حساسیت آیت‌الله رئیسی در پاسخگویی به مردم و پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، اعضای کابینه مطمئن باشند مسئولی که پاسخگوی مردم نباشد از این دولت نخواهد بود و خط قرمز این دولت پاسخگویی و پای کار آمدن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =