اکوسیستم نوآوری دانشگاه آزاد در قطب سرامیک ایران

سرپرست سرای نوآوری کاشی و سرامیک دانشگاه آزاد واحد میبد از تشکیل اکوسیستم نوآوری با استقرار واحدهای تحقیق و توسعه صنعت کاشی و سرامیک، استارتاپ‌ها و مخترعین در میبد یزد و سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد تومانی برای فعال‌سازی ایده برگشت آب دستگاه‌های اسپری درایر در کارخانه‌های کاشی خبر داد.

حمیدرضا عابدینی سرپرست سرای نوآوری کاشی و سرامیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: سرای نوآوری کاشی و سرامیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد از سه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان/ رشد ۵ برابری درآمدها در دو سال

وی در خصوص اهداف و چشم انداز این سرا گفت: هدف از تشکیل سرای نوآوری کاشی و سرامیک تشکیل اتاق های فکر مرتبط با این صنعت، استقرار واحدهای تحقیق و توسعه صنعت کاشی و سرامیک، حمایت از استارتاپها و همچنین مخترعین، مبتکرین و شرکت های فناوری است.

عابدینی خاطرنشان کرد: در چشم انداز این مجموعه شناسایی و ارائه راهکارهای علمی -عملی در خصوص موضوعات کاهش آلایندگی محیط زیست، بهینه سازی انرژی، بومی سازی زنجیره تامین قطعات مصرفی و مواد اولیه، تولیدمحصولات جدید با فناوری ای روز دنیا، بهینه سازی فرایند تولید، به روز رسانی خط تولید و همچنین افزایش توان دانش مدیران، کارشناسان و تکنسین های شاغلین این صنت از طریق برگزری دوره های کوتاه مدت است.

وی تصریح کرد: شهرستان میبد در مجاورت شهرک صنعتی جهان آباد قرار گرفته است که این شهرک تولید بالغ بر ۵۰درصد سرامیک ایران را بر عهده دارد و داخل این شهرک نیز بالای ۶۰کارخانه سرامیک و صنایع وابسته وجود دارد.

عابدینی افزود: بالغ بر ۱۰۷ شرکت فعال در زمینه کاشی و سرامیک در منطقه یزد وجود دارد و در راستای این ظرفیت حدود ۳۰۰ صنعت مرتبط با کاشی و سرامیک نیز ایجاد شده است و با توجه به این موارد مقدمات راه اندازی سرای نوآوری سرامیک میبد فراهم شد.

قدمت ۳۵ ساله رشته تحصیلی سرامیک در دانشگاه آزاد میبد

وی با اشاره به اینکه شهر میبد قطب سرامیک ایران است اضافه کرد: ۶۰ درصد سرامیک ایران در این منطقه تولید میشود و دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد نیز از سال ۶۸ تا کنون رشته سرامیک را در دل خود جای داده است.

عابدینی اصلی ترین چالش‌های حوزه سرامیک را نوآوری و افزایش دانش فنی و به طور کلی دانش تولید صنعت سرامیک دانست و گفت: پس از راه‌اندازی اولیه سرا در سال ۹۸ به مراحل طرح تجاری و برندسازی پرداختیم و یک سال و نیم بعد یعنی در سال ۱۴۰۰ تاییدیه نهایی سرا را دریافت و کار را به صورت رسمی آغاز کردیم.

سرپرست سرای نوآوری کاشی و سرامیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، اضافه کرد: در مرحله اول و در زمستان سال ۱۴۰۰ موفق به برگزاری یک ایده‌شو شدیم و ایده های متنوعی در این همایش در زمینه کاشی و سرامیک مطرح شد که سه ایده در مرکز استان برگزیده و در نهایت یکی از ایده ها وارد نمایشگاه امید تهران در فاز فرآیند «برگشت آب دستگاه‌های اسپری درایر کارخانه کاشی» شد که پس از بازگشت به میبد این تیم کار را در یکی از کارخانه‌ها آغاز کردند و این کار هم در مراحل نهایی است.

وی تصریح کرد: طبق توافقات صورت گرفته مقرر شده که یک درصد از قرارداد فروش به سرآی نوآوری کاشی و سرامیک میبد برای اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی بعدی تعلق بگیرد.

عابدینی با اشاره به امضای تفاهم نامه های مختلف با گروه های شهرک صنعتی جهان آباد، بیان کرد: با توجه به اینکه ما در سرای نوآوری میبد دارای یک مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی بزرگ هستیم اکثر آزمایشات این گروه‌ها در زمینه مواد اولیه در این مرکز انجام میشود و پرسنل ما در این مرکز به صورت سه شیفته مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد نوآورانه در زمینه کاشی و سرامیک بیان کرد: در دو سال گذشته این رویدا برگزار شد که در نهایت سه ایده برای استان انتخاب شد یکی از این ایده ها برگشت بخار آب خروجی دستگاه های کاشی و سرامیک بود که عدد بسیار بالایی است ایده دوم استفاده از ضایعات کاشی و سرامیک و ایده سوم هم استفاده از پسماندهای صنایع وابسته زیرمجموعه کاشی و سرامیک بود.

طرح برگشت آب دستگاه‌های اسپری درایر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

عابدینی خاطرنشان کرد: سال بعد از برگزاری این رویداد نوآورانه یکی از شرکت های سرامیک میبد متولی ایده برگشت بخار آب شد و ۸ میلیارد تومان هزینه پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص داد و در نهایت این طرح اجرا شد و تا کنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در واقع این طرح از همان رویداد کاشی و سرامیک که در سال ۱۴۰۱ ارائه شد کلید خورد و اگر نتیجه لازم را بگیرد یک درصد از فروش این طرح به دانشگاه آزاد میبد و سرای نوآوری سرامیک اختصاص پیدا میکند.

امسال ۸ دوره آموزشی کوتاه مدت برگزار می‌شود

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸ شرکت از جمله مارال میبد، کیان لعاب میبد، آرین صنعت، اخگر، پویان صنعت و پژوهشکده سرامیک با سرای نوآوری کاشی و سرامیک واحد میبد همکاری می‌کنند، تصریح کرد: در چشم‌انداز یک ساله این سرا(۱۴۰۳) ۸ دوره آموزشی را طراحی و تهیه کردیم که کوره‌های پخت سرامیک و فرآیند تولید، انواع لعاب های مصرفی و خواص آنها، شکل دهی بدنه، تولید بدنه، برآیند پخت در صنعت سرامیک، بهینه سازی انرژی در صنعت سرامیک، حقوق تأمین اجتماعی و قراردادها، مالیات و دارایی و تحلیل آزمایش‌های وابسته به صنعت سرامیک از جمله عناوین این دوره ‌های کوتاه مدت است.

عابدینی از برگزاری دوره تولید لعاب های مربوط به سرامیک در سوم خرداد امسال خبر داد و اضافه کرد: از جمله اهداف ما تجهیز پژوهشکده سرای نوآوری کاشی و سرامیک است که ۸ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم تا دو دستگاه اضافه شود البته راهکارهای تامین بودجه را هم فراهم کرده ایم.

پیش‌بینی درآمدزایی ۲ میلیاردتومانی در سال ۱۴۰۳/استقرار ۲ شرکت دانش‌بنیان

وی در خصوص درآمد آزمایشگاه های سرای نوآوری کاشی و سرامیک میبد گفت: این میزان ۱۲ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ بود و پیش بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۳ به دو میلیارد تومان برسد.

سرپرست سرای نوآوری کاشی و سرامیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد با اشاره به بخش ارتباط با صنعت سرا نیز خاطرنشان کرد: طبق تفاهم نامه هایی که به امضا رسیده است ما دانشجویان را به شرکت هایی که متقاضی هستند و شرایط لازم را دارند میفرستیم در واقع کسانی که وارد مرکز ما میشوند به شرکت هایی معرفی میکنیم که خود نوآور باشند و کارهای صنعتی جدید انجام دهند.

ایده استفاده از پسماندهای سرامیکی امسال فعال می‌شود

وی با اشاره به استقرار دو شرکت دانش بنیان در این سرا خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو طرح بزرگ در سرای نوآوری سرامیک میبد اجرایی شده که یکی همان طرح برگشت آب و دیگری طرح استفاده از پسماندهای سرامیکی است که محصول آزمایشی آن تولید شده است و به زودی درصدی از سهام این طرح هم نصیب سرای نوآوری سرامیک میبد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =