بودجه آموزش‌وپروش اهداف برنامه هفتم توسعه را محقق نمی‌کند/ کاهش ۵۰ درصدی منابع چاپ کتب درسی

یک دانشجومعلم گفت: با توجه به همزمانی اجرای برنامه هفتم توسعه با بودجه ارائه شده برای آموزش‌وپرورش در سال 1403 پیش بینی می‌شود که جایگاهی برای تحقق کامل برنامه هفتم در سال ۱۴۰۳ پیش بینی نشده باشد.

محمد قائدی عضو بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از ملزومات تحول در آموزش و پرورش ایجاد گفتمان درباره اهمیت این وزارتخانه در دیدگاه سیاست گذاران است. هر ساله با انتشار بودجه آموزش و پرورش نگاه های مختلفی از بودجه ریزی برای این نهاد به وجود می آید. بودجه هزینه ای آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۳ حدود ۲۳۷ همت در نظر گرفته شده که در مقایسه با این بودجه در سال گذشته حدود ۱۹۷ همت رشد ۲۰ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید:

کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود

وی افزود: با نگاهی به آمار بازنشستگان حدود ۴۰ هزار نفر و استخدام معلمان جدید که حدود ۷۲ هزار نفر است و با فرض حقوق های پرداختی به این افراد پیش بینی می شود هزینه مازاد دیگری به آموزش و پرورش اضاف خواهد شد.

قائدی با تصریح بر اینکه رشد جمعیت دانش آموزی و عدم رسیدن به نقطه کاهشی و البته میزبانی از دانش آموزان مهاجر، پیش بینی رشد دانش آموز در سال تحصیلی جدید دور از انتظار نخواهد بود که این افزایش دانش آموزی به نحوی برای آموزش و پرورش هزینه ایجاد خواهد کرد، گفت: البته در بودجه ارایه شده رشد هزینه امور تربیتی و پرورشی برای هر دانش آموز از ۶۹۰ هزار تومان در سال گذشته به یک میلیون ۳۴۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ رسیده است که رشد قابل توجهی است.

این دانشجو معلم در ادامه سخنانش بیان کرد: علی رغم انتشار بخشنامه ابلاغی توسط وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کاهش کسریات دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به کمتر از ۴۵ درصد، آنچه در بودجه فعلی مشهود است، ماندگاری درآمد اختصاصی دانشگاه فرهنگیان به میزان ۶۳ درصد است. در صورت کاهش کسری حقوق دانشجومعلمان به ۲۸ درصد و با توجه به افزایش هزینه های مصرفی دانشگاه نسبت به سال قبل؛ مشکلاتی درباره تامین بودجه‌ پیش بینی می شود. اینگونه محاسبات، این دانشگاه را با در مدیریت مالی مواجه کند.

وی با تاکید بر اینکه برآورد ها نشان می دهد مشکلات محاسبات مالی برای سازمان ها و ادارات کل استان ها نیز به وجود بیاید و آن ها را با چالش پرداخت مواجه کند، گفت: به عنوان مثال بودجه سازمان پژوهش و برنامه ریزی به عنوان مرجع اصلی آماده سازی و چاپ کتب درسی ۵/۸۱ درصد افزایش داشته است که با افزایش قیمت کاغذ به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته و نوسانات بازار ممکن است مشکلاتی را در چاپ کتب درسی همانند سال های گذشته که همراه با تاخیر در دسترسی دانش آموزان به کتب درسی در برخی مناطق بوده است را به وجود بیاورد. آنچه توسط وزارت آموزش و پرورش از بودجه این سازمان پیش بینی شده با کاهش تقریبی ۵۰ درصدی در لایحه فعلی آورده شده است.

قائدی با بیان اینکه همراه بودن زمان اجرای برنامه هفتم با بودجه ارایه شده برای آموزش و پرورش پیش بینی می‌شود جایگاهی برای تحقق کامل برنامه هفتم در سال ۱۴۰۳ پیش بینی نشده باشد، گفت: در برنامه هفتم، آموزش و پرورش مکلف شده است مهارت های فنی و حرفه ای را تا ۵۰ درصد در دوره متوسطه دوم گسترش دهد که این مسئله نیازمند تجهیز مدارس به امکانات و همچنین وجود مدارس فنی با امکانات مناسب است.

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به موارد دیگری که نشان دهنده کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید به احداث ۲۰۰ مجتمع آموزشی و پرورشی بزرگ مقیاس اقدام کند. براساس اطلاعات دریافتی از سازمان نوسازی مدارس کشور توسط مرکز پژوهش های مجلس هزینه اجرای این دو حکم از برنامه هفتم نیازمند ۶ همت اعتبار است. در حالی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز و مدارس ۱۲ همت پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =