ایسکانیوز - راهبرد: تلاش پنج ساله وزارت خارجه آمریکا در نوسازی بزرگترین زندان افغانستان درحالی متوقف شده است که طبق گزارش نهادهای نظارتی تنها بازسازی نیمی از این پروژه به اتمام رسیده است.

زندان «پل چرخ» در استان کابل در اوایل دهه 1970 با گنجایش 5000 زندانی طراحی و ساخته شده است. طبق گزارش یکی از بازرسان ویژه بازسازی افغانستان، در حال حاضر تعداد 7400 زندانی در این مکان نگهداری می‌شود. هرچند ازدحام بیش از حد زندانیان در این مکان آنها را مجبور کرده که به سالن ها پناه آورند، با این وجود طبق نظر بازرس ویژه به نظر می‌رسد ، با وجود برخی « عیوب ساختاری » مشاهده شده  طی بازسازی این بنا تحت قرارداد 20.2 میلیون دلاری با شرکت ساختمانی الوطن، ساختار آن به خوبی حفظ شده است.

دفتر بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر و امور اجرایی ایالات متحده جهت سهولت کار قبل از فسخ قرارداد و درحالی که تنها نیمی از کار انجام شده بود، مبلغ 18 میلیون دلار به پیمانکار مربوطه پرداخت نمود. جان سوپکو، بازرس ویژه نوسازی افغانستان در یادداشت خود گفت: « یک افسر و نماینده فاسد در این قرارداد عامل نابسامانی در اتمام پروژه بوده و همچنین یک افسر دیگر که از سمت خود استعفا نمود در حل وفصل مسائل مالی خلاف کرده است».

هدف از بازسازی این مجموعه جایگزینی بلوک های زندان با سلول های انفرادی و بهبود تاسیسات از جمله لوله‌کشی، سیستم‌های الکتریکی و فاضلاب است. بازرس ویژه در گزارش خود به جان کری، وزیر امور خارجه و جیمز کانینگهام، سفیر ایالات متحده به یک شرکت ساختمانی مستقل اشاره نمود که در بازسازی پروژه از مصالح نامرغوب استفاده و در بعضی موارد از جمله «خاک برداری و اتصال ژنراتور به شبکه برق زندان» کوتاهی کرده است.

بازرس ویژه در گزارش خود از ماه آوریل تا سپتامبر چنین اعلام نمود که پیمانکار « بدون مجوز اقدام به جایگزینی صفحه‌های چوبی به جای صفحه‌های فلزی کرده است و از صفحه‌های چوبی 30 ساله روپوش شده با مواد جدید به صورت جایگزین استفاده نموده که این اقدامات خلاف مفاد قرارداد بوده است». کار بازسازی زندان توسط یک افسر نماینده قرارداد به عنوان کارمند دولت تحت نظارت قرار می‌گرفته است و این فرد مدتی بعد به جرم دریافت انعام از دفتر بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر در ایالات متحده مجرم شناخته شد.

طبق گزارش بازرس ویژه، سه پروژه دولتی مرتبط دیگر از جمله بازسازی منبع آب آشامیدنی، بخش تجاری و محل اقامت کارکنان با هزینه ای بالغ بر 5.3 میلیون دلار با موفقیت انجام شده است.

وزارت امور خارجه پس از بررسی پیش‌نویس این گزارش چنین گفت که اتمام بازسازی پروژه هزینه ای بالغ بر 11 میلیون دلار شامل می‌شود و همچنین 5 میلیون دلار اضافه جهت ساخت یک تصفیه خانه برای اصلاح جمع شدن فاضلاب در سطح مزارع مورد نیاز است. با این حال مقامات وزارت خارجه اشاره کرده اند که بدتر شدن شرایط امنیتی در کشور جنگ زده افغانستان مانع از آن شده که یک هیئت از مقامات به طور رسمی از این پروژه بازدید نمایند ( نیروهای نظامی آمریکا پس از 13 سال حضور در افغانستان این هفته از این کشور خارج خواهند شد) .

توصیه بازرس ویژه این است که وزیر امور خارجه آمریکا به طور مستقیم میزان  مصالح ساختمانی استفاده شده در این پروژه که دارای کیفیت پایینی هستند را مشخص نماید، به هزینه های آتی بازسازی نظارت نماید، در رابطه با الزامات مدیریتی بخش فاضلاب زندان دوباره تصمیم گیری نماید و در آخر عملکرد افسر قرارداد در رابطه با میزان پرداخت نهایی به پیمانکار قبلی قبل از به اتمام رسیدن قرارداد را بررسی نماید.

دولت با تمامی توصیه‌های انجام شده به جز تحقیق در مورد پیمانکار موافقت کرد.  استدلال دولت این است که خود بازرس نسبت به بررسی حادثه و اقدامات انجام شده تحت مفاد قرارداد در سال 2010 و دلایل متوقف شدن پروژه اقدام نماید.

نوشته چارلز اس. کلارک

منبع:Defense One
کد خبر: 135149

وب گردی

وب گردی