نشنال اینترست نوشت:معین کردن پنج ارتش قدرتمند جهان کار ساده ای نیست.از این رو که هر کدام از این کشور ها با شرایط و تهدیدات امنیتی متفاوتی نسبت به یکدیگر مواجه هستند.مسائل جغرافیایی،سیاسی ، دیپلماتیک و اقتصادی هر کشور، سنگ بنای قدرت ارتش آن کشور است.مشخص است شرایط کشوری مانند هند که در همسایگی رقبای خود یعنی چین و پاکستان قرار دارد،با کشوری چون ایالات متحده که روابط حسنه ای با دو همسایه اصلی خود دارد کاملا متفاوت است.

به گزارش ایسکانیوز، نشنال اینترست در ادامه نوشت:پایان جنگ سرد،موجب تغییر رویکرد بسیاری از کشورها در کاربرد ارتش شد،کشورهای غربی به ویژه کشورهای اروپایی هر ساله از کارمندان نظامی خود می کاهند و هر چه بیشتر تمرکز خود را بر تجهیزات پیشرفته و پرسنل متخصص می گذارند.از آن طرف کشور های شرق مانند چین،پاکستان و هند هر ساله به نیرو های خود می افزایند.

ارتش بریتانیا برنامه دارد پرسنل نظامی خود را از رقم 120 هزار نفر در دهه نود،به 82 هزار نفر در سال 2020 برساند.از آن طرف فرانسه از سال 1996 که بیش از 236 هزار نیرو در اختیار داشت،امروز تعداد آن ها را به 119 هزار رسانده است.بیشترین کاهش ها را در آلمان،ابرقدرت اقتصادی اروپا شاهد بودیم،این کشور تعداد نیروهای خود را از 360 هزار نفر در سال 1990 به 62 هزار کاهش داده است.

در همین حال کشور های آسیایی هم چون چین،هند،کره شمالی،کره جنوبی و پاکستان بیش از نیم میلیون نیروی فعال در اختیار دارند.نکته جالب تر این است که کشورهایی هم چون میانمار،ویتنام و ایران ارتشی در اختیار دارند که پنج برابر آلمان نیرو در اختیار دارند.

با این حال تعداد نفرات هر ارتش ملاک دقیقی برای برآورد قدرت نیست.کره شمالی 950 هزار نفر نیرو در اختیار دارد.اما توانایی عملیات در خارج از شبه جزیره کره را ندارد.می توان گفت تکنولوژی و قدرت لازم برای تصرف شبه جزیره را نیز ندارد.

آیا ارتش 60 هزار نفری آلمان می تواند نیروی نظامی 1.1 میلیون نفری هند را شکست دهد؟چنین مقایسه هایی برای یافتن قدرت واقعی ارتش های بین المللی کافی نیست.ارتش های هر کشور را جا به جا کنید.تصور کنید ارتش هند در آلمان مستقر شود و ارتش آلمان نیز در هند،به طور حتم هر دو نیرو در اداره شرایط و. تامین امنیت شکست می خورند.

با این حال در این مقاله سعی داریم پنج ارتش قدرتمند جهان را مشخص کنیم.لازم به ذکر است در این مقاله تنها قدرت نیرو زمینی کشور ها در نظر گرفته شده است و قدرت هوایی و دریایی ملاکی برای ارزشیابی نبوده اند.

1-ایالات متحده

هیچ شکی در برتری ایالات متحده در زمین،هوا و آسمان نیست.ارتش این کشور بیش از 535 هزار سرباز در اختیار دارد که اکثریت قاطع آن ها سربازان آموزش دیده و حرفه ای هستند.نیروهایی که با از پیشرفته ترین تجهیزات جنگی و ارتباطی استفاده می کنند و توسط قدرتمند ترین سلاح های دنیا پشتیبانی می شوند.ایالات متحده تنها کشور جهان است که می تواند در آن واحد در هر  گوشه ای  از دنیا به نبرد بپردازد.

هسته مرکزی ارتش آمریکا از 10 لشگر تشکیل شده است.هر کدام از این لشگر ها توسط چندین تیپ نظامی پشتیبانی می شوند.هر لشگر از 3تیپ زرهی،ترابری،پیاده نظام،زره پوش های استرایکر،چترباز و تیپ های پشتیبانی و حملات هوایی تشکیل شده اند.هر کدام از لشگر ها یک تیپ حمل و نقل هوایی و توپخانه ای نیز در اختیار دارند.

ارتش آمریکا هنوز متکی به سیستم جنگی "پنج غول" است.سیستمی که در دوران کارتر و ریگان معرفی شد.تانک های  "ام1 آبرامز"، نفربر های زرهی "ام2 برادلی"،هلیکوپتر های تهاجمی "آپاچی"،سیستم پرتاب موشک متحرک " ام 270" و سیستم دفاع موشکی "پاتریوت".با این که سی سال از آغاز استفاده از این استراتژی می گذرد،با این حال هنوز نیز این استراتژی کارآمد است و ارتقا ها و تجهیزات جدید نصب شده بر روی این تجهیزات،ان ها را با میدان های نبرد امروز منطبق ساخته اند.

مهمترین بخش ارتش آمریکا و بازوی محرک این نیرو در مناطق مختلف جهان،نیروهای ویژه این کشور است.نیروهای ویژه ایالات متحده از 3 گردان رنجر،هفت گروهان نیروهای ویژه ،هنگ 160 حمل و نقل های هوایی ماموریت های ویژه و نیروهای دلتا تشکیل شده اند.نیروهای ویژه امریکا 29 هزار نفر نیرو در اختیار دارد.

2.ارتش چین

ارتش چین که نام ارتش نیرو زمینی آزادی خلق را به یدک می کشد،پر جمعیت ترین ارتش دنیا است.این نیرو بیش از 1.6 میلیون نیرو و پرسنل در اختیار دارد.این نیرو وظیفه حفاظت از مرز های چین و منافع چین در منطقه را بر عهده دارد.با این حال چند سالی است چین با استفاده از پیشرفت های نظامی خود سودای حضور در عرصه بین المللی را در سر می پروراند.

جنگ اول خلیج فارس،شوکی بزرگ برای ارتش چین بود.این نیرو که بیشتر از هر چیزی متکی بر تعداد نفرات خود بود.شاهد بود چگونه ایالات متحده و ائتلاف با بمباران های هوایی خود توانستند ارتش بزرگ و مجهز عراق را تبدیل به مشتی آهن پاره کنند.این جنگ درسی بود برای ارتش های به اصطلاح قدرتمند آن زمان،کشور هایی مانند چین و روسیه در ان هنگام پی بردند تمام ارتش ان ها در برابر تجهیزات ائتلاف مشتی آهن پاره هستند.از آن رو درصدد دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته بر آمدند.

نتیجه این تغییر رویکرد نیز امروز کاملا مشهود است.ارتش چین هر ساله از نیروهای فعال خود می کاهد،ارتش چند میلیونی آن روز چین تبدیل به یک ارتش یک ونیم میلیونی شده است.در  ادامه چین با استفاده از رونق اقتصادی خود،هر ساله بودجه دفاعی خود را افزایش می دهد و قسمت عمده ای از ان را به تحقیقات نظامی اختصاص می دهد.

با این که نیروی زمینی در پشت نیروهای دریایی و هوایی گرفتار شده است.با این حال پیشرفت های زیادی در زمینه تجهیزات زمینی نیز حاصل شده است .به عنوان مثال تانک های "تایپ 99" این کشور مورد بازبینی قرار گرفته اند تا بتوانند در مقابل تانک هایی هم چون آبرامز و چلنجر توان مقاومت داشته باشند.در همین حال چین اولین هلیکوپتر تهاجمی خود را نیز وارد خدمت کرده است.با وجود پیشرفت های سریع چین در زمینه نظامی،این کشور راهی ده ساله یا حتی بیست ساله برای مدرنازیاسیون کامل نیروی نظامی خود در پیش دارد.

استقرار سریع نیرو های زمینی،یکی از برگ برنده های ارتش این کشور است.به طور مثال نیروهای ارتش در کمتر از چند ساعت می توانند در مرز های هند و هیمالیا مستقر شوند و عملیات خود را اغاز کنند،در شرق و جنوب دریای چین نیز این نیز نیرو های می توانند به سرعت وارد خاک تایوان شوند.ارتش چیندر کنار نیروهای پیاده و مکانیزه، 2 لشگر هوابرد،2 لشگر دو زیست و 3 گردان دو زیست نیز در اختیار دارد .به عنوان مثال نیروهای واکنش سریع مستقردر پایگاه "شنیانگ" می توانند به سرعت در مرزهای کره شمالی موضع بگیرند.

3.ارتش هند

ارتش هند با در اختیار داشتن 1.12 میلیون پرسنل،دومین ارتش قدرتمند آسیا را در اختیار دارد.شرایط جغرافیایی هند در اختیار داشتن چنین ارتشی را الزام اور می کند.از شرق هند با چین،این ابرقدرت نوظهور که سودای فرمانروایی بر شرق  را در سر می پروراند،در غرب نیز همسایه دشمن دیرین خود پاکستان را می بیند.چنین کشوری که سالها پذیرای خشونت های قومی بوده و جمعیتی 1.2 میلیارد نفری را در خود جای داده است،به راستی نیازمند چنین ارتشی است که بتواند در برابر تمام تهدیدات داخلی و خارجی از کشور دفاع کند.

بهترین و کارا ترین لشگر های ارتش،در میان 4 سپاه تهاجمی  تقسیم شده اند.سه سپاه در مرز های هند و پاکستان مستقر هستند و یک سپاه باقی مانده در مرز های چین مستقر است.هند دو تیپ دو زیست،سه گردان هوابرد و هشت گردان ماموریت های ویژه در اختیار دارد.

ارتش هند در یک دهه گذشته به مدرن سازی ارتش خود پرداخته است،به طور خاص سه سپاه کستقر در غرب هدف این پیشرفت ها بوده اند.هند از دکترین "اغاز سرد" پیروی می کند.در این دکترین ،سه سپاه مستقر در مرز های پاکستان باید قابلیت یورش سریع السیر به داخل خاک پاکستان را داشته باشند.تانک های این گردان را تانک های مدرن "تی-90" روسی و تانک های بومی "آرجون" تشکیل می دهند که از هوا توسط هلیکوپتر های تهاجمی آپاچی پشتیبانی می شوند.انتظار می رود این نیروها بتوانند قبل از استقرار و شلیک موشک های اتمی،ارتش پاکستان را شکست دهند.

قدرت گرفتن بیش از پیش ارتش چین و اقدامات تحریک آمیز ارتش این کشور در مرز های هند در هیمالیا،موجب نگرانی دهلی شده است.به همین سبب 80 هزار سرباز اضافی را به منطقه گسیل داده اند.درنظر بگیرید این نیرهای کمکی که به مرز های چین اعزام شده اند، با کل نیروهای نظامی بریتانیا در سال 2020 برابری می کنند.

4.ارتش روسیه

ارتش روسیه بر بقایای ارتش سرخ شوروی بنا شده است.پس از سقوط شوروی در سال 1991،بسیاری از تجهیزات ارتش سرخ به ارتش روسیه منتقل شد و پرچم سه رنگ روسیه جایگزین پرچم سرخ شوروی شد.قسمت عمده ای از ارتش روسیه به دلیل مشکلات اقتصادی،هنوز هم از تجهیزات عصر شوروی استفاده می کنند.با این حال در سالهای اخیر مدرنازیاسیون ارتش روسیه گسترش یافته است.

ارتش روسیه بیش از 285 هزار نیروی نظامی در اختیار دارد.رقمی نصف ارتش ایالات متحده،نیرو زمینی روسیه به خوبی تجهیز شده است و به راحتی می توانند از یک منطقه به منطقه ای دیگر منتقل شوند.

با توجه به کمبود نیرو در ارتش روسیه،نیروهای نظامی این کشور تجربه های گرانبهایی دارند،از دو عملیات این کشور در چچن،جنگ گرجستان و بحران فعلی اوکراین.

ارتش روسیه تفنگداران دریایی و هوابرد شوروی را به ارث برده است.با این حال در اواسط دهه نخست قرن جدید،شش تیپ به چهار تیپ کاهش یافت.هر تیپ 6 هزار سرباز در اختیار دارد.با این که نیرو انسانی کمی در هر تیپ حضور دارند،با این حال این نیرو ها بسیار سریع و مجهز به انواع تجهیزات سبک و سنگین هستند.در همین حال هر کدام از تیپ های نیرو دریایی این کشور 9 هزار تفنگدار دریایی در اختیار دارد.

در سالهای آینده قرار است خانواده جدیدی از تانک ها و نفربر های زرهی به ارتش روسیه ملحق شوند تا پایانی باشند بر افسانه تانک های سری "تی" و میراث شوروی و کمونیسم.

5.ارتش بریتانیا

با این که ارتش بریتانیا از نظر تعداد،نیرو های کمی در اختیار دارد.با این حال ارتش این کشور قدرتمند ترین و تواناترین ارتش قاره اروپا است.نیروهای بریتانیایی به خوبی در لشگر ها و گردان های خوب چیده شده اند تا همواره بهترین نتیجه در میدان نبرد حاصل شود.ارتش بریتانیا از تجهیزات بسیار پیشرقته ای بهره می برد که به این نیرو اجازه می دهد با استفاده از نیروهای محدود خود عملیات های بزرگ و گسترده ای در اقصی نقاط جهان اجرا کند.

ارتش بریتانیا در حال حاضر شامل 102 هزار نفر می شود که تا سال 2020 قرار است به 82 هزار نفر برسد.با این حال اتکای ارتش به نیروهای رزرو کاهش نخواهد یافت.تا سال 2020،ارتش بریتانیا شامل یک تیپ پشتیبانی هوایی،سه تیپ زرهی و سه تیپ پیاده خواهد بود.

درست همانند ایالات متحده،نیروهای بریتانیایی نیز متکی به تجهیزات پس ورای جنگ سرد خود هستند.تجهیزاتی که پس از انقلاب تکنولوژی دهه 90 ساخته شده اند.با این که تانک چلنجر2 بریتانیا تانکی مقاوم و قدرتمند است و در زمره یکی از قدرتمند ترین تانک هیا جهان قرار می گیرد،با این حال این تانک نیز کم کم پا به سن می گذارد و باید برای جایگزینی آن ها چاره ای اندیشید.

نیروهای ویژه بریتانیا،تعداد کمی نیرو در اختیار دارند،با این حال این نیرو ها در زمره بهترین و کارآمد ترن کماندو های دنیا قرار می گیرند.ارتش بریتانیا سه گردان چترباز،سه گردان کماندو و 8 هزار تفنگدار سلطنتی در اختیار دارد
کد خبر: 137858

وب گردی

وب گردی