تهران-ایسکانیوز: عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره با آخرین نتایج حاصل شده در هتل کوبورگ وین تاکید کرد: توافق با ایران برای غرب و اروپا و به ویژه آمریکا از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است، وگرنه این تعداد مذاکره و نشست و رفت و آمد و چانه زنی و چالش صورت نمی گرفت.

احمد بخشایش ضمن بیان این مطلب به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز تاکید کرد: در عرف دیپلماتیک چنین چیزی وجود دارد که غرب با کشورهای کمتر توسعه یافته تا این مقدار مذاکره کند. لذا اتفاقی که الان در حال وقوع است نشان می دهد که برای آمریکا و غرب توافق با ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث ایران و آمریکا در دو مقوله مطرح است. ابتدا بحث غنی سازی در ایران است که ایران در این راستا کاملا شفاف سازی کرده و حرفی برای گفتن باقی نمی ماند. بحث دوم نیز لغو تحریم ها و جدول زمانبندی آن است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ایران تلاش خود را برای جلب اعتماد آمریکا و دیگر اعضای گروه 5+1 انجام داده و اثبات کرده که به سمت سلاح هسته ای حرکت نکرده است. لذا برای تعیین تعداد سانتریفوژها پیشنهاد پلکانی را مطرح کرده که کاملا منطقی است. اما آمریکا در واکنش به این اعتماد سازی ایران نشان داد که در مقابل امتیازی که گرفته، علاقه ای به امتیاز دادن و لغو تحریم ها ندارد.

بخشایش افزود: خواست ایران لغو تحریم های آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا است اما طرف مقابل معتقد است که لغو تحریم ها باید مراحل متکثر داشته باشد و همچنان می خواهند این امتیاز را برای خودشان حفظ کنند.

وی با بیان اینکه حصول یا عدم حصول توافق، تاثیری در پیروزی ایران در این صحنه ندارند، گفت: ایران در هر صورت از این میدان پیروز بیرون خواهد آمد، چراکه کشورهای صاحب قدرت در دنیا نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته هزینه و بهایی قائل نیستند و هر تغییری را با اشاره انگشت انجام می دهند. همانطور که در لیبی، آمریکا قذافی را با کوچکترین اشاره ای مجبور به ارسال تسلیحات هسته ای خود کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای مذاکرات نیز اعلام کردند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست، اما طرف مقابل به دنبال اینست که این امر تبدیل به یک تفاهم نامه حقوقی شود. چراکه امریکایی ها بازاری بحث می کنند و دوست دارند بدون دادن امتیاز، امتیاز بگیرند.

این کارشناس علوم سیاسی اضافه کرد: علیرغم اینکه هنوز مذاکرات نتیجه قابل توجهی را بدست نیاورده، اما شرایط کنونی جای ناامیدی ندارد، چراکه خود آمریکایی ها با توجه به اینکه به ایران خیلی بها می دهند، به دنبال حصول توافق هستند.

احمد بخشایش گفت: به اعتقاد ما توافق انجام می شود و اگر توافق صد در صد هم در این مذاکرات انجام نشود، حداقل زمان مذاکرات تمدید می شود. اما قطعا آمریکا در این شرایط به دنبال فرافکنی تقصیر خود از نتایج مذاکرات است و طبیعتا هر فردی که در یک بازی شکست خورده، می خواهد تقصیر باخت خود را به گردن حریف خود بیندازد.
کد خبر: 148299

وب گردی

وب گردی