راف نویکیرش در اشپیگل می نویسد: آخرین مهلت مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران امروز(دوشنبه)به پایان می رسد.  همه از تمدید دوباره مهلت این مذاکرات حرف می زنند. این حواشی ناخوشایند است، زیرا که نشان از کاهش شانس بر سر رسیدن به توافق دارد.

به گزارش ایسکانیوز، اشپیگل در ادامه نوشت:آنها درباره سانتریفیوژها، راکتور های آب سنگین و غنی سازی اورانیوم؛ درباره بسیاری از جزئیات پیچیده فنی صحبت می کنند. اگر مذاکره ایران با قدرت های وتوی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان امروز به مرحله تعیین کننده برسد، یک سوال سیاسی درباره مساله هسته ای مطرح خواهد شد: آیا ایران آمادگی دارد برنامه های هسته ای خود را به نحوی محدود کند که زمان لازم برای ورود این کشور به باشگاه هسته ای از دو ماه- زمانی که مورد ادعای سرویس های جاسوسی غربی است- به یک سال افزایش یابد؟

آخرین مهلت مذاکرات امروز به پایان می رسد. همه حواشی نشان از آن دارد که این هفت وزیر امورخارجه بعد از گذشت ده سال از شروع مذاکرات هنوز به توافق نرسیده اند. موضع گیری ها هنوز در مقابل هم قرار دارد. جای خالی اعتماد به ویژه بین ایالات متحده آمریکا و ایران حس می شود. پس چرا باید دوباره مذاکرات را به تعویق انداخت؟  کم و بیش در طول یک سال، استدلال های زیادی مطرح شد، اما در نهایت مذاکرات به جایی نرسید.

تمدید مذاکرات، همانطور که در جولای امسال انجام شد، تصمیم مخاطره آمیزی است. رسیدن به یک راه حل مناسب در ماه های آینده راحت تر نخواهد شد، بلکه بالعکس. اگر اکنون هیچ توافقی در وین صورت نگیرد، پس معامله هسته ای به آینده ای دور موکول می شود. در واشنگتن در ماه ژانویه کنگره جدید روی کار می آید و جمهوری خواهان هر دو مجلس سنا و کنگره را در دست می گیرند. هم اکنون ایرانی ها باید از خود بپرسند که آیا باراک اوباما برای حل مذاکرات هسته ای اکثریت آرا را در خانه به خود اختصاص خواهد داد یا نه. تنها تحریم های جدید محتمل است. این خود نشانه بسیار خطرناکی است.

این در حالی است که افزایش زمان برای مذاکره تغییری در موقعیت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به وجود نمی آورد و احتمالا دست او را برای مانوردهی در مذاکرات هسته ای بازتر نخواهد کرد. ایران در انتظار برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است و در صورتی که محافظه کاران اکثریت مجلس را به خود اختصاص دهند، شانس توافق کمتر از هر زمان دیگری خواهد بود.

اگر مذاکرات امروز در وین هیچ نتیجه ای نداشته باشد، بی شک توافق بر سر برنامه هسته ای ایران به زمانی خیلی دور موکول خواهد شد. وزرای امور خارجه باید امروز تا ثانیه های آخر برای رسیدن به توافق مبارزه کنند. این مهم ترین گزینه پیش رو است. موقعیت در خاورمیانه به اندازه کافی وحشتناک است. حتی نشانه ای از امید می تواند دل جهانیان را گرم کند.
کد خبر: 150445

وب گردی

وب گردی