تهران- ایسکانیوز: "فرایند آموزش سه ضلع تولید، توزیع و فرهنگ‌سازی برای مصرف دارد و فضای مناسب برای آموزش زمانی ایجاد می‌شود که هر سه ضلع این مثلث همدیگر را پشتیبانی و تکمیل کنند."

محمود امانی طهرانی،مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری که روز دوشنبه سوم آبان، در جمع سرگروه‌ها و داوران یازدهمین جشنواره کتاب جشنواره سخن می گفت ، همچنین افزود: فضای تازه‌ای در حال شکل‌گیری در نظام آموزشی کشور است که می کوشد به همه ابعاداین مثلث توجه کند.

به گفته وی تولید محصولات آموزشی، به عنوان نخستین ضلع این مثلث، معمولاً بخش فعالی است و ناشران و تولید کنندگان زیادی در این عرصه فعال اند و سازمان پژوهش هم برای کمک به جریان تولید کتاب و محصولات آموزشی سالانه میلیاردها تومان هزینه می‌کند.

امانی نبود یک نظام توزیع و پخش مناسب را به عنوان ضلع مفقود این مثلث و یک از آسیب های فرایند آموزش در کشور برشمارد که در شرایط کنونی قادر نیست محصولات تولید شده را به طور مؤثری به دست متقاضیان برساند و افزود: ناشران کتاب‌های مناسب گله‌مندند که در حوزه پخش فرقی بین کتاب‌های آن‌ها و کتاب‌های نامناسب وجود ندارد؛تولید کنندگان فیلم‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی هم گله دارند که بستر مناسبی برای پخش محصولاتشان وجود ندارد، اما خوشبختانه به تازگی یک نظام پخش فراگیر به نام "پخش مدرسه" تدبیر شده است.

مدیر کل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری باره ویژگی های "پخش مدرسه"  و تفاوت آن با انتشارات مدرسه گفت :

پخش مدرسه نظام توزیع مستقلی است که هم مسوولیت پخش محصولات سازمان پژوهش را بر عهده خواهد داشت و هم و محصولات مورد تأیید سازمان را.

امانی از تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار برای توزیع محصولات آموزشی ویژه معلمان و توزیع ‌15 میلیون حلقه سی دی و دی وی دی ضمیمه کتاب‌های درسی خبر داد  و در باره رویکردهای این نظام تازه توزیع افزود : باید مسیرهای متعدد تری برای دست‌یابی دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها به کتاب، فیلم، نرم‌افزار و ابزارهای تازه آموزشی فراهم کنیم.

عضو کمیته علمی یازدهمین جشنواره کتاب رشد با اشاره به تلاش های چندین ساله ستاد سامان‌دهی کتاب‌های آموزشی،افزود:در بخش کتاب، مسیر بسیار دقیق و حرفه ای اندیشیده شده است و ممکن است بخش‌های دیگر این‌قدر شفاف و روشن نباشد.

وی فرهنگ‌سازی و ایجاد تشنگی در مخاطب برای مصرف محصولات آموزشی را ضلع سوم و مهم فرآیند آموزش خواند و گفت:‌ از سال آینده تحصیلی، در آغاز کتاب‌های درسی، پشتیبان‌های تولید شده برای هر کتاب، از جمله کتاب‌های آموزشی، فیلم‌ها، نرم‌افزارها و وبگاه‌ها معرفی و نحوه استفاده از آنان آموزش داده می شود و به شیوه سال های قبل به ارایه فهرستی از کتاب‌های آموزشی بسنده نخواهد شد

امانی با اشاره به کوتاه بودن زمان حضور دانش آموزان در مدرسه، گفت: ما امیدواریم با تکمیل شدن اضلاع این مثلث، فضای بیرون از کلاس نیز تبدیل به یک مدرسه بدل بشود و کلاس محلی برای گردآمدن و گفت‌وگو و پیدا کردن نقشه ادامه راه باشد و  در حقیقت مدلی از آموزش و پرورش را دنبال کنیم که در آن علاوه بر دانش آموز و معلم، جامعه و خانواده نیز در یادگیری سهیم و درگیر شود. این همان آرمانی است که ما سال‌ها تحت عنوان یادگیرنده مادام‌العمر و یادگیرنده فعال دنبال می‌کردیم. با این نگاه، یک فضای تازه در حال شکل‌گیری است.

 
کد خبر: 151979

وب گردی

وب گردی